InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Hoofdkussens reinigen en kussens wassen

Hoofdkussens reinigen en kussens wassen

Hoofdkussens reinigen en kussens wassen De meeste mensen wassen de overtrekken van hun hoofdkussens één keer per week. De kussens zelf worden daarentegen zelden gewassen. Tijd dus om kussens en hoofdkussens aan een grondige reiniging te onderwerpen.

Synthetische kussens en hoofdkussens wassen

Synthetische kussens en hoofdkussens kan je probleemloos in de wasmachine wassen. Zet het apparaat op de zachtste stand en gebruik een milde detergent. Het is belangrijk de kussens na het wassen goed te spoelen; het is zeker geen luxe om ze twee keer het spoelproces te laten doorlopen. Aarzel niet om meerdere kussens tegelijk in de wasmachine te steken.

Donzen kussens en hoofdkussens wassen

Ga op exact dezelfde manier te werk als bij het wassen van synthetische hoofdkussen en kussens.

Kussens en hoofdkussens met pluimen reinigen

Hoofdkussens die veren bevatten kan je best niet te lang in de wasmachine steken. Het is veel beter om ze met de hand en een beetje waspoeder in de wasbak te reinigen. Houd de hoofdkussens onder water totdat ze helemaal doorweekt zijn. Kneed voorzichtig. Laat het vuile water aflopen en oefen druk uit op de hoofdkussens zodat ze zoveel mogelijk vocht verliezen. Steek ze daarna gedurende drie cycli in de wasmachine.

Schuimen kussens en hoofdkussens reinigen

Net als hoofdkussens met veren zijn ook schuimen hoofdkussens erg gevoelig voor de wasmachine. Om ze te reinigen kan je op dezelfde manier te werk gaan als bij het reinigen van kussens met veren. Was ze dus eerst voorzichtig in de wasbak met een beetje waspoeder. Laat het vuile water zoveel mogelijk weglopen en steek de kussens daarna drie cycli lang in de wasmachine (zonder poeder).

Synthetische kussens en hoofdkussens drogen

Synthetische kussens en hoofdkussens droog je best in de droogzwierder op de laagste stand. Om het droogproces te versnellen, kan je enkele propere handdoeken bij de hoofdkussens steken. Wil je dat de kussens en hoofdkussens mooi dik en bol staan? Steek dan een tennisbal in de droogzwierder.

Donzen kussens en hoofdkussens drogen

Donzen kussens en hoofdkussens droog je best in de droogzwierder op de laagste stand. Door enkele droge handdoeken bij de kussens te steken, drogen ze sneller.

Kussens en hoofdkussens met veren drogen

Laat hoofdkussens met veren aan de lucht drogen, bijvoorbeeld buiten in de zon. Je kan ook de droogzwierder gebruiken, op voorwaarde dat je voor een luchtige cyclus opteert. Zorg ervoor dat de kussens en hoofdkussens goed droog zijn, want overblijvend vocht kan tot schimmel lijden.

Schuimen kussens en hoofdkussens drogen

Net als de kussens en hoofdkussens op basis van veren, doe je er goed aan schuimen kussens en hoofdkussens in de open lucht of in de droogzwierder op een luchtige cyclus te laten drogen. Ook hier is het belangrijk dat de kussens kurkdroog zijn alvorens ze opnieuw te gebruiken om schimmelvorming te voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Soorten slaapkussens met en zonder neksteunEen hoofdkussen is essentieel voor een goed ondersteuning van de nek. Vaak wordt er geattendeerd op hoe belangrijk een m…
Welk hoofdkussen is het meest geschiktHoofdkussens worden in allerlei maten, vormen en van allerlei soorten materialen gemaakt. Welke voor u het beste geschik…
De nieuwste hoofdkussens: eco, ergonomisch of boekweitDe nieuwste hoofdkussens: eco, ergonomisch of boekweitEen nieuw hoofdkussen? Ooit was het simpel. Je koos voor synthetisch, of voor dons en veertjes. En dan was je klaar. Ann…
Een goed hoofdkussen aanschaffen: de verschillende soortenHet kopen van een kussen voor in bed is essentieel voor een goede nachtrust. U krijgt te maken met verschillende soorten…
TEMPUR: Drukverlagende matrassen en hoofdkussensTEMPUR: Drukverlagende matrassen en hoofdkussensIedere dag brengen we vele uren in bed door. We trekken ons terug in de slaapkamer en gaan naar bed om uit te rusten van…

Reageer op het artikel "Hoofdkussens reinigen en kussens wassen"

Reactie

Manni Mulder, 07-01-2013 14:52 #1
Kan ik een gansenveertjesdonsen kussen in de wasmachine wassen?
En op welke temperatuur?
Dank u wel.

Infoteur: Avalon
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!