InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Hoe schildert u het woonhuis in verf, lak of beits

Hoe schildert u het woonhuis in verf, lak of beits

Hoe schildert u het woonhuis in verf, lak of beits Buitenzijde schilderen van de woning in verf. lak of beits. Met het wisselvallige, vochtige klimaat in Nederland is regelmatige inspectie van de staat van onderhoud van uw schilderwerk aan de buitenzijde van het woonhuis van belang. Een woning is een kostbaar bezit, dat bij goed en regelmatig schilder onderhoud alleen maar in waarde toe zal nemen. Wacht niet tot zich problemen voordoen in de verflaag, maar wees dit voor door regelmatig schilderen. Bij het schilderen is een goede voorbereiding het halve werk. Dit gaat zeker op bij het buitenschilderwerk. Bedenk dus: 'haastige spoed is zelden goed' en 'goedkoop is duurkoop'. Bezuinig niet op tijd en kwaliteit. Lees stap voor stap hoe je het beste de woning kunt schilderen !

Schilderen van de woning - buitenschilderwerk

Het schilderen met verf, lak of beits heeft buitenshuis vooral een beschermende functie, daar waar het binnenshuis wellicht vooral een decoratieve waarde heeft. Hoe je jouw huis duurzaam en professioneel kunt schilderen en welke materialen hiervoor nodig zijn, wordt stap voor stap voor je beschreven.

Verf - traditionele kleuren

De kleurkeuze en het kleurgebruik bij het schilderen wordt veelal bepaald door het historisch gebruik van de kleuren in Nederland. Namen als "Grachtengroen", "Veghtcrême", "Zaans groen" etc. geven hier blijk van. Om de (voor)keuze bij de uiteindelijke kleur verf te vergemakkelijken kun je kijken bij het artikel Oud Hollandse en Historische of Monumentale verfkleuren of bij het RAL-kleurenoverzicht

Schilderen van de woning - Maak een plan

Denk hierbij aan:
  • wat ga ik schilderen
  • hoe is de staat van het te schilderen object
  • hoe ga ik te werk bij de voorbereding en het schilderen
  • welk eindresultaat heb ik voor ogen (kleur, duurzaamheid)
  • welke materialen en hulpmiddelen heb ik nodig om dit te bereiken
  • wanneer en hoe kan ik het beste schilderen

Schilderen - Keuze tussen Alkydverf of Acrylverf

Allereerst is het belangrijk te weten welk type verf er reeds eerder verwerkt is. Dit zal over het algemeen een waterverdunbare acylverf, of een terpentine verdunbare alkydharsverf zijn. Over een alkydverf kan je wel een acrylverf verwerken, andersom is zeker niet aan te raden. In het Nederlands klimaat is het voor het buitenschilderwerk niet raadzaam een acrylverf toe te passen. De verwerking van de verf met kwast of roller is lastiger, omdat een watergedragen verf sneller aandroogt dan een terpineverdunbare verf, zeker in de felle zon. Ook is de luchtvochtigheid in het Nederlands klimaat vaak te hoog, wat juist weer vertragend werkt op de droging (aandrogen en doordrogen) van de verf.

Ga voor het schilderwerk buiten bij voorkeur uit van een terpentineverdunbare alkydharsverf of buitenbeits.

Het gaat hier om het buitenschilderwerk oftewel het schilderen van de buitenzijde van een woning, waarbij ik er in de navolgende beschrijving van uit ga dat de kozijnen, boeidelen, gevelbetimmering, deuren en dergelijke in hout zijn uitgevoerd, in een dekkend (gekleurd) verfsysteem.

Beoordeling van de verflagen en de hechting op de ondergrond van je woning

Alvorens te weten wat je nodig hebt, moet je weten hoe de ondergrond is. Slechte verflagen zal je eerst moeten verwijderen, alvorens te gaan schilderen. Het verwijderen van oude verflagen kan met een scherpe verfkrabber als de verf slechts op een enkele plaats licht bladdert / onthecht, of met een verfföhn als de oude verflaag over grotere oppervlaktes te slecht is, te zeer verouderd, of te dik is opgebracht. Bij vele lagen verf over elkaar kan de ene laag de elasticiteit van de andere lagen niet meer volgen, waardoor de verf onthecht / bladdert. Ook moet je goed letten op verstekken / hoeken tussen liggende en staande houtverbindingen. Als de verf op liggende delen en / of verstekken niet goed hecht ten gevolge van houtrot, moet je de houtrot eerst tot op het gezonde hout uitkrabben en nadien repareren met een twee-componentenplamuur of houtrotvuller.

Kwaliteit ondergrond en te gebruiken type verf voor de woning

Het eindresultaat van het schilderwerk is voor een groot deel afhankelijk van de kwaliteit van de ondergrond. Als je de ondergrond niet vertrouwt, of als de ondergrond tijdens de voorbereiding te vochtig of te slecht blijkt te zijn, is het raadzaam een éénpotssysteem (= grondverf en aflakverf inéén) of dekkende buitenbeits gebruiken. Deze producten hebben als voordeel dat de verven vochtregulerend zijn. Het vocht kan er wel uit, maar komt er bij een goede voorbehandeling en afwerking niet in. Ben je op de hoogte van de historie van de ondergrond en is deze goed en is het (kern)hout voldoende droog, dan heb je de keuze tussen of hoogglanslak, of een éénpotssysteem. Een hoogglans verf is sterker (gaat langer mee) en geeft een mooie duurzame, bolle glans aan het schilderwerk. Nadeel is dat hoogglans verf afsluit, het vocht opsluit en hierdoor mede houtrot kan bevorderen. Is de ondergrond niet voldoende droog, en breng je een hoogglans verf aan, dan zal de verf (op termijn) onthechten / bladderen. Oorzaak hiervan is dat het in het hout opgesloten vocht zich een weg naar buiten zoekt.

Buitenschilderwerk, de benodigde materialen

Afhankelijk van de ondergrond heb je voor een goed, duurzaam en professioneel eindresultaat nodig:
  • ammoniak of rinser ( een rinser is minder agressief, maar deze reinigt ook wat minder, is daarentegen wel weer beter voor het milieu)
  • schuurpapier (gebruik voor buiten korrel 100 of 120, maar fijner kan ook als het een strakke en vlakke ondergrond betreft)
  • grondverf (eventueel gemengd in de eindkleur, hetgeen de dekkracht ten goede komt))
  • vulmiddel, oftewel plamuur (voor grote gaten twee-componentenplamuur gebruiken, anders lakplamuur)
  • kit voor het afdichten van kieren en glaskanten ( gebruik een acrylaatkit, die echter wel afgeschilderd moet worden.
  • afschilderverf. Dit kan een éénpotssysteem (grond- en aflak ineen) zijn, deze bestaat in halfglans-, of een zijdeglans. Of gebruik bij een goede, strakke ondergrond hoogglanslak.
  • terpentine om de verf eventueel licht af te dunnen en het gereedschap te reinigen
  • hulpgereedschap zoals: kwasten, plamuurmessen, schuurblokje, kitpistool en een doekje tegen het morsen.
  • klimmateriaal (zorg dat je altijd goed / gemakkelijk voor je werk staat. Dit werkt veiliger en is minder vermoeiend).

Schilderen - Tijd en werk op en aan een gemiddelde woning

Zorg om te beginnen dat je voldoende tijd hebt om het schilderwerk uit te voeren. Bij een woning van een gemiddelde grootte en een vlotte manier van werken, ben je al snel een week verder voor een goed en professioneel resultaat. Het is zonde van de moeite én van de tijd als je de ondergrond steeds weer opnieuw moet schoonmaken, omdat er te veel tijd tussen het aanbrengen van de verschillende verflagen zit. (vuilaanhechting, regen etc.). Een periode van goed weer is uiteraard ook welkom. Vermijd echter om in de volle zon te schilderen. Werk als het ware voor de zon uit. Bij het werken in de volle zon kan de verf gaan opbranden, omdat deze geen tijd krijgt rustig te drogen. Tevens bestaat het gevaar dat de verf te veel met terpentine wordt afgedund om de verf soepel verwerkbaar te houden.

Schilderen - Volgorde van werken aan de woning

  • schoonmaken / reinigen van de ondergrond met een water-ammoniakoplossing en nadien nawassen met schoon leidingwater. Herhaal dit zonodig bij een sterk vervuilde ondergrond. Het reinigen van de ondergrond doe je vóór het schuren, anders schuur je het opliggend vuil in de schuurkrasjes en krijg je nadien problemen met de hechting van de verf. Daar waar de ondergrond nog te vet of te vuil is, zal de verf onthechten of gaan bladderen.
  • schuren van de gehele ondergrond en wegkrabben of afföhnen van slechte delen
  • stofvrij maken van de ondergrond
  • aanbrengen van grondverf op kaalgekomen delen
  • eventueel geheel overgronden. Dit is afhankelijk van de staat en de eindkleur. Als de verf verpoederd is (deze geeft af als je de ramen lapt, of er met een natte vinger over wrijft), of een hele andere kleur krijgt (van donker naar licht) is dit zeker aan te raden. Het is dan èn beter voor de hechting èn beter voor de dekking bij het aanbrengen van de volgende verflagen
  • plamuren van de slechte delen. Gebruik zo min mogelijk plamuur, want dit verzwakt het verfsysteem omdat het te veel afsluit en daardoor vochtgevoeliger wordt. Deze handeling kan gevolgd worden door het afkitten van verstekken en de overgang van het hout naar het raam / glas, zodat hier geen vocht meer in / tussen komt.
  • geplamuurde en gekitte delen opnieuw een laag grondverf geven. De plamuur is namelijk poreus en verzadig je vast enigszins door het aanbrengen van de grondverf. Acrylaatkit moet afgesloten worden van kwalijke weersinvloeden.
  • twee keer afwerken in de gewenste aflak (verf)
  • vóór het aanbrengen van een nieuwe verflaag schuur je iedere keer licht en maakt alles weer stofvrij

Schilderen van de woning - Tips

Werk bij het schilderen altijd met minimaal twee (goede) varkensharen kwasten. Eén voor de kleine en één voor de grotere oppervlakten. Goede -voor alkydharsverf- varkensharen kwasten nemen méér verf op, geven de verf gelijkmatiger af, werken dus sneller en geven een strakker, minder streeploos resultaat.

Schilder altijd eerst moeilijk te bereiken en dieper liggende delen, vervolgens schilder je de horizontale delen en dan de vertikale delen. Wees niet te zuinig met de verf, want een te dunne verflaag geeft onvoldoende dekking, laagdikte en zal minder duurzaam zijn. Verdeel de verf goed en gelijkmatig en strijk het geheel -recht- door zonder de kwast -per deel dat je doorstrijkt- van de ondergrond te halen.

Alle randen waar je vanaf de buitenkant tegenaan kijkt, horen bij het buitenschilderwerk. Dus de kopse kant van een naar buiten openslaand raam hoort bij de buitenkant. Vergeet ook de boven- en onderkant van ramen, deuren en dergelijke niet te schilderen / goed in de verf te werken; deze zijn juist vochtgevoelig en vaak matig onderhouden (opvallend en optrekkend vocht).

Voor aanvullende informatie over schilderen en de opbouw van een verfsysteem of het gebruik van de benodigde materialen is het artikel Schilderen of beitsen van nieuw hout wellicht een mooie aanvulling.

Kortom: met een goede planning, de nodige aandacht bij het schilderen, voldoende tijd en een goede materiaalkeuze kan de woning er weer jaren tegen en krijg je een bevredigend eindresultaat.

Schilderen van een houten ondergrond binnen in de woning

De manier van voorbehandelen en de wijze van werken / schilderen is in de woning in feite gelijk aan de wijze van werken aan de buitenzijden van de woning. In de woning worden er hooguit minder eisen gesteld aan de (buiten)duurzaamheid van de verf of beits. Ook heb je binnenshuis een grotere keuzevrijheid waar het je kleurkeuze van de verf betreft, omdat er geen welstandscommissie is, of buren zijn, die mede de kleur bepalen.

Tip voor de wintermaanden: Schilder de keuken!

Kwalitatief goede verven komen onder andere van:
  • Evert Koning
  • Sigma
  • Sikkens
  • Wyzonol

Binnen- en buitenschilderwerk - Doe het zelf

Bij het schilderen ga je in het algemeen volgens een bepaald patroon te werk. Toch zijn er -afhankelijk van het te schilderen object- verschillen in benadering, voorbereiding, behandeling en afwerking van de diverse verfproducten. De werkwijze bij het schilderen van de muren (latex of muurverf) vraagt een andere benadering dan het b.v het schilderen van de buitenzijde van het woonhuis (systeemverf, lak, beits), het opknappen van een houten aanrechtblad (verfafbijt, twee-componentenlak, beits), of het verwerken en schilderen van MDF. Bij interesse vind je in de special ---Schilderen - Doe het zelf--- diverse artikelen waarin het voorbewerken en het bewerken van verschillende ondergronden (steenachtigen en houten), de verschillende werkwijzen, volgorde bij het schilderen en gebruik van de verschillende verfproducten beschreven staan. Ik hoop dat de artikelen en de daarin beschreven tips en vakkennis die ik in de loop van de jaren heb opgedaan bijdragen tot een goed, duurzaam en professioneel resultaat!
© 2007 - 2014 Jvd, gepubliceerd in Doe het zelf (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Behangen en schilderen.
Gerelateerde artikelen
Schilderen - Problemen Oplossingen bij Plafonds en MurenSchilderen - Problemen Oplossingen bij Plafonds en MurenSchilderen - problemen, oplossingen bij een steenachtige ondergrond. Bij het schilderen / sausen / rollen van latex, vee…
Schilderen - Professionele verf of verf van een A-merkSchilderen - Professionele verf of verf van een A-merkProfessionele verf of verf van een A-merk? Er zijn veel fabrikanten van verf, lak of beits die hun producten aanbieden o…
Houten trap: schilderen, beitsen of lakkenHouten trap: schilderen, beitsen of lakkenHet zelf schilderen van een houten trap of trapopgang in huis. Een geschilderde, gebeitste of gelakte trap kan een blikv…
Schilderen - Kunststof deuren, ramen, kozijnen, meubelenSchilderen - Kunststof deuren, ramen, kozijnen, meubelenSchilderen van kunststof. Kunststof wordt over het algemeen als onderhoudsvriendelijk gezien, zodat je niet hoeft te sch…
Huis zelf buitenom schilderen of uitbestedenHuis zelf buitenom schilderen of uitbestedenEén van de grote kostenposten voor eigen huis bezitters is het schilderen van het huis buitenom. Het schilderwerk binnen…
Bronnen en referenties
  • Mobiele Verf Service
  • Behangen-schilderen.nl

Reageer op het artikel "Hoe schildert u het woonhuis in verf, lak of beits"

Reacties

Tijhaar,, 27-06-2014 16:42 #25
Hoe kan ik een donkerbruin gebeitst bed, een veel lichte kleur geven? En dat de nerf wel zichtbaar blijft. Reactie infoteur, 28-06-2014
Beste Tijhaar,

Dit gaat helaas niet of nauwelijks.
Je zou het bed hooguit kunnen behandelen met een "witte" transparante beits, zodat je het donkerbruin wat afzwakt.
Probleem is wel dat de houtnerf minder zichtbaar zal zijn / blijven na iedere extra laag die je aanbrengt.

Mvg - Sjaak

Alex, 04-08-2013 14:30 #24
Ik begrijp uit de tips, dat bij een naar buitendraaiende deur de kopkant van de deur bij het schilderwerk buitenzijde hoort. Dat is duidelijk. Maar welk deel van het kozijn, waar de deur dus invalt, hoort bij het buitenschilderwerk? Wie kan me helpen met deze vraag? In ieder geval bedankt voor de genomen moeite om te antwoorden. Reactie infoteur, 04-08-2013
Beste Alex,

Als een deur naar buiten draait hoort de sponning -waar de deur in gesloten toestand invalt- officieel bij de buitenzijde.
(bij een naar binnen draaiende deur geldt het omgekeerde)
Anders gezegd: alle randjes en kantjes waar je tegen aan kijkt aan de draaiende zijde horen bij de buitenkant. Wat rest zijn dan veelal vlakke staanders en liggers van het kozijn die bij de binnenzijde horen.

Mvg - Sjaak

Edwin, 12-07-2013 22:52 #23
Hallo, ik heb recent een huis gekocht en het buitenschilderwerk is ietwat verwaarloosd; er zijn veel kieren en in sommige hoeken ook wat houtrot. Nu zegt mijn schilder dat ik het eerst zou moeten repareren (kaal schuren, rotte plekken aanpakken met twee componenten vulmiddel, en gronden), en over een half jaar of zo pas lakken. Dit omdat grondverf zou ademen en het vocht de kans geeft om uit het hout te komen. Lak zou het hout meteen weer afsluiten en eerder tot blaasjes en kieren leiden. Klopt dit? Of levert dit alleen meer werk op omdat de grondlaag weer schoongemaakt moet worden?
Alvast bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 13-07-2013
Beste Edwin,

Dat klopt inderdaad, alhoewel een beits of éénpotssysteem ook vochtregulerend is. Het advies zal voortkomen uit de houtrot en kieren.
Maak het hout rondom de rotte plekken ruim kaal. Verwijder het rotte hout tot op het gezonde (kern)hout. Dit kan zo maar twee á drie keer groter zijn dan de rotte plek doet vermoeden.
Als je het -dan gezonde- hout met een tweecomponenten plamuur of houtrotvuller repareert, de naden dicht kit, dit twee maal overgrond en het een jaartje laat rusten, heb je goed zicht op kwaliteit van je voorbehandeling. Bij te vochtig hout zullen de overgangen tussen het hout en de plamuur / kit open gaan staan, wat je pas later signaleert. Het verkrijgen van een goede basis weegt niet op tegen het extra werk van het schoon maken en schuren een half jaar of jaar later. Bij onvoldoende hechting zal je het hoe dan ook opnieuw moeten doen.
Vroeger was dit een vrij algemene wijze van werken; tegenwoordig moet het sneller en is het te omslachtig / te arbeidsintensief / te duur.

Misschien zou ik nog een stap verder gaan. Zonder het werk gezien te hebben, kan ik me voorstellen dat het gehele schilderwerk in matige staat verkeert. De beste oplossing zou dan zijn om al de verf te verwijderen / afföhnen en vervolgens een heel nieuw verfsysteem op te bouwen. Dit kan je ook spreiden over een paar jaar, zodat je zeker bent van een duurzaam resultaat. Rot hout zal in één jaar tijd niet heel veel rotter worden. Desnoods kan je eerst het ergste (tijdelijk) aanpakken en vervolgens voor het geheel te tijd nemen.

Is het hout / de verstekken overigens te rot over een te grote lengte, dan is het verstandiger het rotte hout ruim weg te zagen en nieuw hout in te voegen.

Mvg - Sjaak

Patrick, 27-06-2013 12:01 #22
Hallo Jaak,
Als eerste bedankt voor je snelle reactie. Kom even terug op de onduidelijkheden;
De grondverf is op alkydharsbasis dus niet watergedragen. Als verdunningsmiddel heb ik een heel klein beetje terpentine gebruikt. Als ontvettingsmiddel heb ik sint marc gebruikt en de grondverf is ook niet oud en van tevoren goed doorgeroerd.
Het hout waarop geschilderd is zijn de buitenkozijnen en zoals ik al eerder aangaf ook garantie-multiplex.

Hopelijk kan je nu een beetje. Reactie infoteur, 28-06-2013
Beste Patrick,

Voor zover ik uit je beschrijving kan opmaken ben je zowel bij de voorbereiding als de uitvoering goed te werk gegaan.
Helaas kan ik je vanachter de computer dan geen oplossing bieden.
Enige dat nog mogelijk zou kunnen zijn:
per ongeluk een verkeerd verdunningsmiddel gebruikt
verontreinigde kwasten e.d., alhoewel dit me gezien je beschreven wijze van werken onwaarschijnlijk lijkt.

Mvg - Sjaak

Patrick, 26-06-2013 18:55 #21
Ben de kozijnen buiten aan het schilderen. Heb grondverf op alkydharsbasis gebruikt (Wijzonol). Heb hierover 3 vragen;
1) Hoelang duurt het voordat de grondverf volledig is uitgehard?; op sommige plekjes waar de verf wat dikker is aangebracht merk ik nu na 2 weken dat de verf nog niet helemaal ingedroogd is. Deze voelt wel droog aan, maar tijdens het schuren brokkelt deze op de plekjes waar de verf er wat dikker op zit af. De ondergoed heb ik tevoren eerst goed gereinigd, daarna geschuurd, stofvrij gemaakt en vervolgens in de grondverf gezet.

2) Op een plaat multiplex heb ik ook grondverf aangebracht en na 4 dagen kun je in de grondverf met je nagel een afdruk zetten en ook de verf eraf krabben. De temp. van de afgelopen dagen is rond de 17 graden geweest en vrij vochtig weer.
Is het normaal dat je na 4 dagen met je nagel een afdruk kunt zetten in de grondverf en dat je de grondverf er ook af kunt krabben?

3) Hoe lang moet ik nu wachten met het opbrengen van de zijdeglanslak?

Met vriendelijke groet,
Patrick Reactie infoteur, 27-06-2013
Beste Patrick,

Is het geen watergedragen product? Zijn de kwasten schoon geweest? Heb je een (juist) verdunningsmiddel gebruikt?
Uitharden van de verf is één ding, maar de grondverf moet de volgende dag toch wel al voldoende droog en goed schuurbaar zijn. Daar waar verfophoping plaatsvind, kan je deze beter wat weg krabben, zodat een normale laagdikte ontstaat en dit geen spanningsverschil geeft.
Zover ik kan beoordelen is je voorbehandeling goed geweest, mits je een geschikt ontvettingsmiddel hebt gebruikt?
Rest de vraag of de grondverf niet te oud is en/of de grondverf wel voldoende is doorgeroerd alvorens deze te gebruiken.
Wat de multiplex (geen betonmultiplex?) betreft… heb je deze ook voldoende gereinigd en geschuurd? Bij een goede voorbehandeling en normale laagdikte moet de verf voldoende aangedroogd zijn en zou je deze niet zomaar weg moeten kunnen krabben, zelfs niet bij een temperatuur van 17 graden en hoge luchtvochtigheid.
In principe kan je de aflak aanbrengen na voldoende droogtijd van de grondverf (zie blik), zeg een dag later.
Eventueel kan bossage in de onmiddellijke nabijheid van de te verven oppervlakken ook vertragend werken op de droging, maar dan praat je niet over dagen.
Ik realiseer me dat dit niet echt antwoorden zijn, maar het is veelal een kwestie van wegstrepen om te kunnen achterhalen wat de oorzaak is of kan zijn.

Mvg - Sjaak

R. Vancrimpen, 17-10-2012 11:28 #20
Wat een goede en professionele tips. Heel fijn zo'n adviseur die van alle markten thuis is. Ik ben mijn huis aan het schilderen en weet nu waar ik moet beginnen!
Gr R. van Crimpen Reactie infoteur, 17-10-2012
Bedankt voor het compliment R. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag.

Mvg - Sjaak

Rene, 20-06-2012 10:50 #19
Beste Sjaak,
Laat ik eerst beginnen dat ik met aandacht hier op je site aan het lezen bent. Zeer interessant en een heleboel nuttige informatie verzamel je zo.
Ondanks dat ik "denk" te weten wat en hoe ik het moet doen zit ik toch vaak wel op internet te google over wat is de beste manier om de klus te klaren.
Iedere keer leer je toch wel weer wat, blijkt wel.

Nu ga ik binnen kort beginnen met mijn pas gekochte huis te schilderen wat al zo'n 6 tot 8 jaar niet gedaan is. Op zich ziet het er nog redelijk uit maar er zitten toch wel overal scheurtjes en plekjes in de verf dus vandaar.
Mijn vraag aan jou is dat je het vaak over een kwast heb. Als ik de binnenkant verf dan gebruik ik vaak zoveel mogelijk een roller gewoon om dat ik dat makkelijker en sneller vind gaan. IS het nu raadzaam om de buitenkant niet met een roller maar met een kwast te doen. Voor bv een betere dekking.
Graag hoor ik wat je hier over te zeggen hebt.

Groetjes,
Rene Reactie infoteur, 20-06-2012
Beste Rene,

Dank voor je positieve reactie.
Wat je vraag betreft:
met een rollertje zal je over het algemeen een mindere laagdikte en dus een mindere bescherming krijgen. Ter verduidelijking zeg ik altijd "met een rollertje is het oppervlak vaak egaal ongedekt, waardoor het gedekt lijkt".
Neem de proef maar eens op de som; een stijl met de kwast vol opzetten en eventueel narollen, of… alleen met een rollertje. In negen van de tien gevallen zal de stijl bij de eerste methode voller en egaler in de verf staan. (grote vlakken en deuren misschien uitgezonderd)
Tevens bestaat het gevaar dat je de verf "doodrolt" door er te lang in te werken / rollen, wat ten koste gaat van de vloeïng en de glansgraad van de verf.
Daarnaast zal je m.n. kozijnen en raamkanten eerst met een kwast moeten besnijden. Doe je dit, dan is wel zo handig om de rest ook mee te nemen.
Verder zie ik vaak dat men de klus aanvangt met een schoon rollertje, waardoor het rollertje in eerste instantie meer verf oppakt dan afgeeft. Verzadig het rollertje -als je besluit dit te gebruiken- eerst met verf vóórdat je begint met schilderen.
Tot slot is het werken uit een strijkvaatje -al dan niet met rooster voor je rollertje- vaak een handig hulpmiddel. (http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/23957-schilderen-verf-lak-of-beits-op-hout.html )
Maar… uiteindelijk gaat het er ook om wat je zelf het beste beheerst.

Mvg - Sjaak

Ella Kooy, 02-09-2011 18:42 #18
Wat gebeurd er als je teveel terpetine gebruikt in de verf?
en weet u hoeveel garantie je kunt verwachten op hoogglans zwarte verf op oude kozijnen? Reactie infoteur, 02-09-2011
Beste Ella.

Te veel afdunnen van de verf zorgt voor kwaliteitsverlies; te dunne laagdikte, beperkte duurzaamheid, mindere bescherming, grotere kans op druipers, sneller glansverlies etc.
Op zelf aangebrachte verf is geen garantie te geven omdat de staat van de ondergrond, de wijze van voorbereiden en de wijze van verwerken niet te bepalen is.
Voor de kwaliteit / garantie van de verf in de ongeopende verpakking staat 'af fabriek' plusminus één jaar, wat overigens niet inhoudt dat de verf na deze datum niet meer goed zou zijn.
Tot slot is het aanbrengen van hoogglans op oude kozijnen alleen dan verstandig als de ondergrond voldoende goed (droog en intact) is, omdat hoogglans verf afsluit. Dit in tegenstelling tot een beits / éénpotssysteem / schakelverf, welke verven vochtregulerend zijn.

Mvg - Sjaak

Rene, 31-07-2011 11:28 #17
Ook ik ben druk bezig met het onderhoud aan de buitenkant van het huis. Daar ik tijdens kantooruren werk, moet ik het hebben van de avonden en de weekenden. Vraag: tot hoe laat kan je in de zomermaanden (juni, juli en augustus) 's-avonds nog de kwast hanteren en is dit temperatuur afhankelijk? Reactie infoteur, 31-07-2011
Beste Rene,

Dit is afhankelijk van de temperatuur en de luchtvochtigheid alsook de aanwezigheid van water, bomen, gras en bossage in de directe omgeving van het schilderwerk.
Voorbereidende werkzaamheden zou je het best kunnen plannen in de namiddag en de avonduren.
Afschilderen zou ik meer op de weekenden aan laten komen, waarbij je over het algemeen tot een uur of zes door kunt gaan (bij goed weer), om geen problemen te krijgen met de (aan)droging.
Als de verf nog niet goed is aangedroogd kan je verfwerk bij te lang doorschilderen en bij een te hoge luchtvochtigheid of dauw mat slaan. Op zich niet zo heel erg, maar dan moet je het werk wel weer opnieuw schilderen.

Mvg - Sjaak

Nico, 18-07-2011 14:04 #16
Geachte heer/mevrouw,

Onze buitenboel is geschilderd. We zijn nu twee weken verder, maar met mijn nagel kan ik de verf er zo afkrabben. Is dit normaal en moet de verf nog verder uitharden of is er iets met de hechting aan de hand?

Met vriendelijke groet,

Nico Reactie infoteur, 18-07-2011
Beste Nico,

Het lijkt er op dat de ondergrond onvoldoende is schoongemaakt (ammoniak) en onvoldoende is geschuurd.
Een terpentineverdunbare verf blijft wel wat kwetsbaar zolang deze niet is doorgedroogd / uitgehard (een aantal weken), maar je hoort de verf er niet af te kunnen krabben.
Je kan ook nog een proef uitvoeren door een plakbandje op het geschilderde werk te wrijven en dit met een ruk weer los te trekken. Bij een goede hechting blijft het plakband schoon.
Zou anders maar even met de schilder om de tafel gaan zitten (garantie?). Probleem is namelijk dat wanneer er niet is gereinigd en/of onvoldoende geschuurd, het kwaad zich overal onder de verflaag bevindt.

M. van Damme, 13-06-2011 22:44 #15
Ik moet mijn huis rondom buiten verven. Ik weet echter niet of er acrylaatverf is gebruikt of terpetineverf. Hoe kan ik daar achterkomen? Is het aan de verf te zien wat het is? Reactie infoteur, 14-06-2011
Beste Marco,
Je kan het vaak wel zien aan de structuur (body van de verf, glazige toplaag bij lichte kleuren, meer kwaststrepen of een grover reliëf bij een roller), maar dat is moeilijk in woord uit te leggen.
Je kan de ondergrond schuren met normaal schuurpapier. Bij een alkyd verf krijg je alleen maar stof, waarbij er geen klontjes in het schuurpapier achterblijft (mits eerst ontvet)
Acryl wordt als het ware week, stoft minder en klontert meer samen in het schuurpapier.
Tweede is het oppervlak met alcohol / spiritus op een gedrenkte doek te bewerken. Wordt het oppervlak week (kleeft enigszins) of lost op, dan heb je met een acrylverf te maken.
Twijfel je en kom je er niet uit, dan eerst een universele grondverflaag als overgangslaag gebruiken.

Mvg - Sjaak

Jacco de Geus, 16-05-2011 19:43 #14
Ik heb uw artikel goed bestudeerd. Bedankt voor de info. Ik zou nog 2 dingen willen weten:
1) bij de volgorde geeft u aan "eventueel overgronden". Het is me niet duidelijk of het overgronden alleen over een eerste laag grondverf kan of moet, of dat u bedoelt dat het overgronden ook kan/moet over een deel dat na het schuren niet kaal gekomen is. Met andere woorden: kan gronden ook over een zojuist geschuurde LAK-laag?
2) Ik heb een liggend deel van de dakkapel dat uit 2 balken tegen elkaar bestaat en daartussen zit overschilderbare kit als afdichting. Kun je dat gewoon laten zitten of moet je dat na een aantal jaar verwijderen en vervangen? Zo ja, moet dat alleen als het er met het oog niet meer goed uit ziet of gewoon altijd? Dezelfde vraag geldt voor kit tussen ruit en glaslatten. Reactie infoteur, 17-05-2011
Beste Jacco,

Met eventueel overgronden bedoel ik dat de delen die kaal zijn gekomen en/of gerepareerd en/of erg schraal in de verf staan het beste gegrond kunnen worden.
Lak (geen lakverf) kan je het beste verwijderen/ afföhnen alvorens te schilderen met een dekkend verfsysteem, zeker als deze nog niet erg verouderd is. In lak zit namelijk paraffine om bescherming te bieden tegen weersinvloeden. Paraffine (aardolieproduct) is nogal vet en kan bij aanbrengen van een dekkend verfsysteem tot verminderde hechting leiden.
Officieel zou je kitzomen na verloop van tijd uit moeten krabben en opnieuw aan moeten brengen, omdat de kit bij ouderdom niet meer de rek en de krimp van het hout of glas kan volgen die de wisselende temperaturen en weersinvloeden vereisen. In de praktijk is dit nogal omslachting en zou ik vooral bekijken of de aansluitingen nog intact zijn. Sluiten deze nog goed aan, dan gewoon overschilderen. Sluiten deze niet meer goed aan, dan licht uitkrabben / wegsnijden en een nieuwe toplaag kit aanbrengen ná gegrond te hebben en vóór het afschilderen.

Mvg - Sjaak

Rob, 16-03-2011 08:37 #13
Ik wil eigenlijk de buitenboel schuren en verven. Lukt dat nu met deze temperaturen? op de dag komt de temperatuur wel boven 10 graden maar 's nachts is het nog maar zo'n graad of 2-4. Reactie infoteur, 16-03-2011
Beste Rob,

Ik zou -als je hier voldoende tijd voor hebt- nog even geduld hebben tot het wat beter weer wordt.
Na de nodige zonnige dagen zal de ondergrond minder vochtig / droger zijn en de verf beter drogen én beter doordrogen.
Je zou op een mooie dag slechte plekken wel vast kunnen voorbehandelen en in de grondverf zetten als dit je tijdswinst zou geven.

Mvg - Sjaak

Jeroen, 13-08-2010 20:42 #12
Hallo, ik zoek een doe-het-zelfcursus schilderen in Den Haag, zodat ik mijn eigen huis kan onderhouden. Weet iemand een goede? Reactie infoteur, 17-08-2010
Beste Jeroen,

Voor zover ik weet is die er niet, of het moet al een initiatief zijn van een buurtcentrum o.i.d.
Vaak is schilderen toch een kwestie van informatie opdoen (zie mijn artikelen of specials, of www.behangen-schilderen.nl) en vooral veel doen.

De voorbereiding / voorbewerking en de juiste matariaalkeuze is bij het schilderen misschien wel het meest belangrijk.
Als je de vele beschreven adviezen opvolgt en de kwast of roller ter hand neemt, zal je merken dat het na verloop van tijd een steeds beter resultaat geeft.
Start in een ruimte waar de kwaliteit minder voorop staat.

Als je ergens mee zit, kan je altijd vragen stellen, waarop ik je mogelijk kan helpen.

Mvg - Sjaak

Jeroen, 04-08-2010 09:57 #11
Ik ben bezig met het buiten schilderwerk, ik kijk telkens op buienradar om te zien hoe lang de regen nog uitblijft. Maar hoe lang moet een verflaag drogen voordat hij tegen een regenbui kan zonder dat hij schade oploopt? Reactie infoteur, 04-08-2010
Beste Jeroen,

Dit is afhankelijk van het weer, de temperatuur en de ernst van de (plens) regenbui.
Reken op 2 á 4 uur voordaat de verf voldoende is aangedroogd.
Bij het aanbrengen van de laatste laag wat langer, omdat opliggend water gedurende de droging tot matte plekken op je werk leidt.

Mvg - Sjaak

Jesse, 31-07-2010 18:05 #10
Bedankt voor de snelle reactie! Het is een bestaand huis, 8 jaar niet geschilderd (zag er nog redelijk uit). Ik heb buiten nu de eerste grondlaag erop zitten. Moet er nu nóg een grondlaag op? En dan óók nog 2x aflakken? Het gaat dus níet om kaal hout maar ik schilder over de bestaande verflaag heen. Misschien was ik niet duidelijk in mijn vraagstelling…?
Mvg, Jesse Reactie infoteur, 31-07-2010
Hai Jesse,

Nee, bij bestaand werk is twee maal aflakken voldoende!

Succes - Mvg - Sjaak

Jesse, 31-07-2010 13:36 #9
Wij zijn ons huis aan het schilderen. Hoe vaak moet ik buiten een grondlaag aanbrengen en hoe vaak moet je daarna nog een aflaklaag aanbrengen? En zit er verschil in het aantal grondlagen/ aflaklagen als je binnenshuis schildert?
Wij zijn op dit moment bezig… dus ik hoop op een spoedige reactie van iemand. Alvast bedankt! Mvg, Jesse Reactie infoteur, 31-07-2010
Beste Jesse,

Op kaal hout kan je voor een goed en duurzaam resultaat het beste twee maal gronden en twee keer aflakken.
Na de eerste keer gronden plamuur je onregelmatigheden. Kitten van verstekken en naden kan je het beste na de tweede grondlaag uitvoeren.
Binnen zou je met één keer gronden en twee maal aflakken kunnen volstaan, maar ook daar zou je de zelfde wijze van afwerken als buiten kunnen volgen.

Mvg - Sjaak

Floor, 12-07-2010 12:24 #8
Ik had gehoopt op o.a. een tip van jou! Hoe kan ik nu in m'n eentje zo'n raam schilderen en ondersteunen? Hoe doen jullie schilders dat? Hoop van je te horen! Reactie infoteur, 12-07-2010
Zie de eerdere reactie op de vraag.

Floor, 12-07-2010 00:44 #7
Ik ben het huis buitenom aan het schilderen. Nu hebben wij klapramen en ik vroeg me af of er een tip is hoe je deze het beste kunt schilderen? Met name de zijkanten van het raam en de zijkanten van de kozijnen lijken mij moeilijk. Hoe houd ik het raam open zodat ik erbij kan als ik wil schoonmaken, schuren en verven?
Alle tips zijn welkom! Reactie infoteur, 12-07-2010
Beste Floor,

Als ik je goed begrepen heb, kan je het beste de uitzetijzers los schroeven en er een balk(je) tussen plaatsen tijdens de werkzaamheden.

Succes - mvg - Sjaak

Gerrit, 30-05-2010 12:56 #6
Ik ben bezig de buitenboel van mijn huis te schilderen. Gisteren moest ik vanwege de regen stoppen met deze klus net nadat ik mijn raamkozijnen klaar had om te beschilderen: dus ontvet/schoongemaakt, geschuurd en stofvrij gemaakt. Vraag is nu: als de regen is weggetrokken en het buiten droog is, kan ik dan gewoon beginnen met schilderen? Of moet ik het schuren e.d. herhalen voordat ik verder ga met verven?

Gerrit, 30-05-2010 11:46 #5
Ik ben bezig de buitenboel van mijn huis te schilderen. Gisteren moest ik vanwege de regen stoppen met deze klus net nadat ik mijn raamkozijnen klaar had om te beschilderen: dus ontvet/schoongemaakt, geschuurd en stofvrij gemaakt. Vraag is nu: als de regen is weggetrokken en het buiten droog is, kan ik dan gewoon beginnen met schilderen? Of moet ik het schuren e.d. herhalen voordat ik verder ga met verven? Reactie infoteur, 30-05-2010
Beste Gerrit,

Het schuren hoef je niet te herhalen; het (licht) reinigen wel, omdat de regen -mede afhankelijk van je woonomgeving- het nodige vuil / verontreiniging meevoert.

Mvg - Sjaak

G. J. Haselager, 13-10-2009 16:52 #4
Ik heb een houtskeletbouw woning die ik binnen wil schilderen (spuiten), vanwege het gigantische voorwerk zoals vetvrij maken en schuren vraag ik of het mogelijk is om na het vetvrij maken een primer aan te brengen die goed is als ondergrond voor de nieuw opgebrachte verf. De oude lak is een transparante lak of beits, dat weet ik niet meer precies daar het 25 jaar geleden opgebracht is. Het gaat om de zijwanden en plafond. Reactie infoteur, 14-10-2009
Beste,

Als je een keuze moet maken dan is reinigen van de ondergrond (zeker na 25 jaar) misschien wel het meest belangrijke. Helaas zal je voor een goed resultaat en een goede hechting de ondergrond ook moeten schuren, alvorens de primer aan te brengen.

Mvg - Sjaak

Familie Braat, 20-07-2009 13:27 #3
Wij willen deze week de buitenboel van ons huis schilderen.Op deze site hebben we een schat aan informatie gevonden waarvoor onze hartelijke dank! Het enige wat wij, leken, niet hebben kunnen vinden is: In welke volgorde schilder je het huis: Eerst alles schuren, gronden en pas dan lakken? Of kozijn voor kozijn? Eerst draaiende delen? Eerst boven of eerst beneden? Eerst de zon of eerst de schaduwkant? Alvast vriendelijk bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 20-07-2009
Beste Patricia,

In principe begin je boven en werk je naar onderen toe. Dit is echter mede afhankelijk van de tijd die je achter elkaar kunt doorwerken. Je moet je realiseren dat je niet boven kunt gaan schuren, als je beneden net hebt geschilderd. Heb je weinig tijd en werk je verdieping na verdieping af, waarbij het schilderwerk per verdieping voldoende kans krijgt te drogen, dan maakt het in principe niet uit waar je begint. Enig probleem is dan dat je pas geschilderde werk onder de stof komt als je van onder naar boven werkt.
Zoals je in je vraag bij het artikel "schilderen-volgorde schilderen, ramen, deuren, kozijnen" aangaf, plaats je mogelijk een steiger. Als je dan de bovenste twee verdiepingen hebt geschilderd, kan de steiger afgebroken, of aan een andere zijde van de woning geplaatst, zodat je eventueel aan twee gevels tegelijk kunt werken.

Reinigen, schuren, repareren, gronden, aflakken:
Dit is globaal de volgorde die je aanhoudt. Ook dit is weer afhankelijk van de tijd die je hebt en de snelheid van werken. Werk in principe voor, dat wat je per dag(deel) kunt afwerken. B.v. als je reinigt en schuurt, maar te lang wacht met schilderen, zal de ondergrond weer vervuilen en moet je de ondergrond weer opnieuw reinigen. (gebrek aan tijd, regen etc.)

Bij openslaande ramen eerst de sponning van het kozijn schilderen, daarna het raam zelf, anders sta je met een nat geschilderd raam in je rug, dat je niet aan kunt pakken. Als je met meerdere kleuren werkt, is het 't makkelijkste om per verdieping per kleur te werken.

Bij een hete of felle zon werk je indien mogelijk voor de zon uit. Begin op tijd en werk niet in de volle zon. Start aan de zonkant, zodat je elders verder kunt als de zon op haar heetst is.

Hoop dat het zo duidelijk is.

Mvg - Sjaak

Andre, 15-03-2009 11:47 #2
Hallo,
Wat een beetje tegenstrijdig lijkt is dat je geen Alkydlak op een acryllak aan kan brengen.
Wel is het mogelijk om alkydlak op een acrylaatkit aante brengen?
En kunnen op die manier ipv plamuur dan ook wel acrylaatkit in de scheurtjes e.d.(mits niet te groot) gebruikt worden?

Gr Andre Reactie infoteur, 15-03-2009
Beste Andre,

In principe klopt je opmerking. Maar… bij het met alkyd overschilderen van een heel oppervlak wat bewerkt is met acryl ontstaat te veel spanningsverschil tussen de materialen onderling. Acryl is elastischer, zodat dit tot scheuren en onthechting kan leiden.
Bij het -door mij bedoelde- gebruik van acrylkit gaat het om aansluitingen en overgangen tussen materialen. Daar waar twee verschillende materialen aansluiten bestaat de meeste kans op rek en krimp, door verschillen in de materialen of lengte- en breedtestructuur van eenzelfde materiaal dat op elkaar aansluit.
Bij gebruik van acrylaatkit heb je nooit de garantie dat er geen scheuren (of spanningsverschil) ontstaan, maar in de meeste gevallen voldoet de kit -zeker voor particulier gebruik- uitstekend om een strak resultaat te behalen. (het werkt b.v. bij glaskanten altijd nog makkelijker en duurzamer af dan de stopverf van weleer). Gebruik van een geschikte plamuur voor de te bewerken ondergrond heeft de voorkeur boven acrylkit, met uitzondering van verstekken en overgangen. Ik zou kit niet gebruiken als alternatief voor plamuur, maar als aanvulling.
Het beste is tot slot… helemaal niet plamuren. (plamuur is de zwakste schakel in een verfsysteem) Maar ja, dat is veelal bij onvoldoende afdichting/bescherming of een esthetisch onverantwoorde ondergrond geen optie.

Mvg - Sjaak

Noor Blankestijn, 30-12-2008 18:15 #1
Hoi,

ons huis is tweejaar geleden met een watergedragen verf geschilderd, dit is van zo'n slechte kwaliteit dat nu alles overgeschilderd moet worden. onze vraag is… hoe moeten wij te werk gaan om een terpetine gedragen verf over een watergedragen verf te schilderen.

groet noor Reactie infoteur, 30-12-2008
Beste Noor,

Ik ga er even van uit dat het 't buitenschilderwerk betreft?

Helaas kan een terpentineverdunbare verf niet over een acrylverf verwerkt worden.

Officieel luidt het antwoord:
acrylverf laat zich niet afbranden; dus…
de verflagen verwijderen met verfafbijt tot op de kale ondergrond en vervolgens een nieuw, terpentineverdunbaar systeem opbouwen (grondverf, aflak e.d.). Dit is officieel de beste (enige) oplossing!

Ik kan me echter voorstellen dat dit onbegonnen werk is. Niet officieel advies is:
wacht -als de ondergrond het toelaat- nog een paar jaar, zodat de 'fut' uit de verf is. Schilder het geheel vervolgens over met een kwalitatief goede universele grondverf en bouw vervolgens het verfsysteem met een terpentineverdundaar op. (wel eerst goed reinigen en schuren) Bij deze wijze moet je wel bedacht zijn op spanningsverschil tussen beide verfsystemen. Elk systeem heeft haar eigen elasticiteit. Een schildersbedrijf zal hier dan ook geen garantie op geven. Doe je het echter zelf, dan kun je de eventuele gebreken zelf in de gaten houden en tussentijds en vroegtijdig herstellen.

Als je tot het zelf schilderen besluit, zal je bemerken dat acrylverf zich moeilijk laat schuren met regulier schuurpapier. Gebruik hier dan grove schuurpads voor. (van 3M) Druipers en grove oneffenheden steek je weg of je gebruikt een scherpe verfkrabber.

Je kan verder de handelswijze aanhouden zoals ik in de artikelen beschreven heb.

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 25
Schrijf mee!