InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Vliesbehang eenvoudig aanbrengen

Vliesbehang eenvoudig aanbrengen

In plaats van gewoon behangpapier kiezen velen steeds meer voor vliesbehang. Om dat op te hangen, ga je omgekeerd te werk. Je brengt met andere woorden de lijm op de muur aan en niet op de achterkant van het behang. Het droge behang kleef je dan tegen die ingelijmde muur. Nu is een grote rol vliesbehang vaak nogal onhandig om en vast te houden, en correct aan de muur te kleven. Zeker als je ook het plafond wil behangen. Met een vliesbehangroller gaat dit echter al een stuk sneller en gemakkelijker. Je hoeft daarmee trouwens ook geen banen meer op voorhand af te snijden.

Voor je begint

Zorg ervoor dat het oude behang helemaal verwijderd is en dat gaten en spleten in de muur en plafond opgevuld zijn. Het verwijderen van het oude behang, kan makkelijk door het gebruik te maken van een perforator. Deze maakt op gelijke afstand gaatjes in het behang waardoor het afweekmiddelijk makkelijk tot achter het behang kan doordringen. Na een inwerktijd van 15 tot 20 minuten, kan je het behang door middel van een plamuurmesje afsteken.

Zorg dat de ondergrond stof en vetvrij is.

Rol monteren

De vliesbehangroller zelf steek je heel eenvoudig in elkaar door de verschillende onderdelen op elkaar vast te klikken. Ook de rol vliesbehang kan je heel gemakkelijk in de houder plaatsen. Daarbij maakt het trouwens niet uit hoe dik die rol is, want de vliesbehangroller is geschikt voor alle soorten rollen vliesbehang, hoe dik ook.

Aandrukrol

Uitgerust met een aandrukrol, zorgt de vliesbehangroller ervoor dat je behangbaan direct gelijkmatig en dus in de correcte positie tegen de ondergrond aangedrukt wordt. En dat draagt uiteraard alleen maar bij tot een vlekkeloos behangresultaat: glad en zonder blaasvorming. Je hoeft de rolhouder daarvoor dan enkel in de gepaste uitsparing op de roller te klikken. Eenmaal de rol vliesbehang er op zit kan je gewoon beginnen met dat op de juiste plaats tegen de muur of het plafond af te rollen. Op voorwaarde dat die ondergrond intussen wel ingelijmd is, uiteraard.

Verschillende gebruiksmogelijkheden
De meest voor de hand liggende methode om met de vliesbehangroller aan de slag te gaan is natuurlijk door die aan het handvat vast te nemen en zo de gemonteerde rol vliesbehang op de gewenste plaats tegen de muur af te rollen. Zo kan je elke baan meteen in de juiste positie aanbrengen en definitief aandrukken. Anderzijds kan je de vliesbehangroller ook op de vloer neerzetten en die enkel als houder voor je rol vliesbehang gebruiken. Dat behang rol je dan met de hand af om dat aan te brengen. Het voordeel is in dat geval dat de rest van de rol niet telkens opnieuw vanzelf ontrolt.

Plafond behangen

Een plafond behangen kan een lastige klus zijn, zeker als je vaak grote rollen vliesbehang daarvoor een tijdlang boven het hoofd moet houden om die te kunnen aanbrengen. Bovendien is het geen sinecure om die banen vliesbehang dan ook tegelijk nog eens perfect op de juiste plaats aan te brengen.

Decoratie

De voordelen van vliesbehang zijn:

  • Vliesbehang is gemakkelijk op de ingelijmde muur aan te brengen, zonder rekening te moeten houden met inweektijd, zoals bij klassiek behang wel het geval is.
  • Het krimpt niet eenmaal je het aangebracht hebt en behoudt dus ook steeds exact dezelfde afmetingen na droging.
  • Vliesbehang is achteraf droog verwijderbaar, zonder restanten op de ondergrond achter te laten. Afstomen, afweken en afsteken behoren daarmee definitief tot het verleden.

Het bekendste merk dat de vliesbehangroller aanbiedt, is perfax. Deze is normaal in elke doe het zelver zaak te bekomen. Deze kan ook online besteld worden.
© 2013 - 2017 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Behangen, hoe moet je zelf behangen?Behangen kun je zelf doen. Er zijn vele soorten behang te koop. Kies eerst het soort dat je wilt gebruiken. Heb je een b…
De verschillende soorten behangDe verschillende soorten behangEr zijn heel veel verschillende soorten behang verkrijgbaar. Wat voor behang u ook kiest, het is verstandig om behang in…
Behangen; Hoeveel rollen, welke lijm en hoe verwijderenBehang. Het is er in alle soorten en maten. Zoveel keus maakt het moeilijk om te onthouden welke regels nu voor welk soo…
Klussen in huis & doe het zelf & los zittend behangKlussen in huis & doe het zelf & los zittend behangUw kamer opnieuw behangen is iets wat regelmatig moet gebeuren. Vaak is het zo dat als er pas behangen is, delen van het…
Klussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vliesKlussen: behangen - papier, duplex, vinyl, glasvezel, vliesSommige mensen houden niet van geschilderde muren en kiezen liever voor behang. Behang heb je in alle soorten en maten.…
Bronnen en referenties
  • Perfax: www.perfax.be
  • www.livios.be
  • www.dobbit.be

Reageer op het artikel "Vliesbehang eenvoudig aanbrengen"

Reacties

Nena, 04-03-2015 17:42 #2
Hoi,

Kan iemand mij vertellen waar ik die vliesbehangroller kan kopen?

Huyberechts Jos, 24-08-2014 23:08 #1
Ik heb met vliespapier behangen, maar daarna krimpt het papier en heb ik tussen twee banen kleine spleetjes. Hoe kan ik dat voorkomen?

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 21-02-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 2
Schrijf mee!