InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Redenen om uw huis te laten taxeren

Redenen om uw huis te laten taxeren

Een taxatie is een waarde-inschatting van bijvoorbeeld een huis. Toch zijn er veel verschillende uitkomsten mogelijk. Er zijn verschillende redenen om een huis te laten taxeren, met verschillende uitkomsten. U zou zeggen dat de reden van een taxatie niet uit maakt, de waarde moet gewoon vastgesteld worden. Toch zal de taxateur altijd vragen naar de reden van taxatie, om te voorkomen dat de onjuiste waarde uit de taxatie komt. Een taxatie kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de herbouwwaarde van het huis. In dat geval hoeft de grond niet meegerekend te worden.

Een andere mogelijkheid is het taxeren van de executiewaarde van het huis. Dit is een inschatting van het bedrag dat het huis gaat opleveren bij een gedwongen verkoop. In dit artikel hebben wij een aantal taxatievormen nader toegelicht.

Wat is een taxatierapport?

In dit rapport worden de bevindingen van de taxateur samengevat en eventueel toegelicht. In dit rapport wordt de waarde-inschatting door de taxateur ook onderbouwd, en het rapport bevat kenmerken van het huis. De meeste taxatierapporten worden gemaakt verbandhoudende met het aankopen en verkopen van een huis. De kosten voor een taxatie en een taxatierapport verschillen sterk. Het loont de moeite om de tarieven van de taxateurs eerst te vergelijken, voordat u de opdracht aan een taxateur geeft.

Taxatie voor een hypotheek

De geldverstrekker wil een taxatierapport ontvangen om na te gaan of het onderpand voldoende zekerheden biedt voor het verstrekken van de hypotheek. De taxatie moet verricht worden door een, door de bank erkende taxateur. Onder andere op basis van dit rapport, beslist de bank of hij de lening gaat verstrekken. De bank zal ook geïnteresseerd zijn in de executiewaarde van het huis.

Taxatie voor de verkoop van een huis

De meeste huizen worden via een makelaar verkocht. Hij of zij zorgt dus ook voor de inschatting van de vraagprijs die bij de verkoop kan worden aangehouden. Met een dergelijke taxatie, moet de makelaar of taxateur een inschatting maken van de prijs die op dat moment in de markt geldt voor het huis in de regio. Verkopers die geen makelaar inschakelen, omdat ze het huis zelf gaan verkopen, kunnen een taxateur inschakelen voor de inschatting.

Taxatie voor het aankopen van een huis

Dit zou u kunnen vergelijken met het inschakelen van een aankoopmakelaar. Voordat u de onderhandelingen in gaat, kan een taxateur om een onafhankelijke waardebepaling worden gevraagd. Dit kan u helpen in de onderhandelingen met de verkoper.

Taxatie van nieuwbouw

Voor het afsluiten van een hypotheek voor een nieuw te bouwen huis, moet de bank ook een indicatie hebben van de waarde van het geheel. Een taxateur kan met zijn kennis en ervaring de waarde na de bouw goed inschatten.

Taxatie in verband met scheiding of overlijden

Een scheiding of een overlijden kan ook een reden zijn om de waarde van het huis in te laten schatten. Bij een scheiding moet aan de hand van de taxatie de overwaarde worden ingeschat. De partner die het huis niet in eigendom krijgt, moet een compensatie van een deel van de overwaarde ontvangen. Bij overlijden kan een taxatie ook vereist zijn, maar in de meeste gevallen wordt genoegen genomen met de meest recente WOZ waarde.

Taxatie om de herbouwwaarde vast te stellen

Voor de opstalverzekering is het de herbouwwaarde die van belang is. Dit is het bedrag dat benodigd is om een vergelijkbaar huis op dezelfde plek te herbouwen.

Taxatie van de WOZ waarde

Om bezwaar aan te kunnen tekenen, kunt u aan de hand van een taxatie aantonen dat de door de gemeente gehanteerde WOZ waarde te hoog is. De WOZ waarde is bepalend voor heffingen als de belasting voor de waterschappen en de eigenwoningforfait.
Gerelateerde artikelen
De goedkoopste taxatie voor uw huisDe goedkoopste taxatie voor uw huisU kunt een taxateur voor verschillende waardebepalingen inschakelen. De prijsverschillen tussen de verschillende taxateu…
Taxatierapport: kosten en uitlegTaxatierapport: kosten en uitlegTaxatierapport is nodig als het middels hypotheek te kopen huis een bestaand huis is. Hypotheekverstrekker wil weten wat…
Daarom hebt u een taxatierapport voor uw huis nodigDaarom hebt u een taxatierapport voor uw huis nodigWaarom laat u uw taxeren en waarom is een taxatierapport nodig? Een taxatierapport en bouwkundige keuring voor het huis…
Aankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huisAankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huisDe verkoper van een huis heeft informatieplicht en hoort koper van een huis te informeren over verborgen gebreken buiten…
Extra geld lenen door WOZ-kredietExtra geld lenen door WOZ-kredietOverwaarde op uw woning? Dan kunt u extra geld lenen met een WOZ-krediet, dat is ook nog eens goedkoop geld lenen. De ni…
Bronnen en referenties
  • http://zeeland.taxatie-service.com/?onderdeel=soortentaxatie

Reageer op het artikel "Redenen om uw huis te laten taxeren"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-12-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!