InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Het verwijderen van urinegeur

Het verwijderen van urinegeur

Het verwijderen van urinegeur Een artikel overgenomen uit mijn site bengalen cattery Ifness voor katteneigenaren (en andere plassende dieren!) met consequente plassers en sproeiers.

Voor verse urine

Maak de vlek schoon met tapijtreiniger. Maak het dan nat met een ouderwets sopje soda, laat het tien minuten intrekken en maak het daarna weer droog. Als de urine een kussen heeft doorweekt en de bank of vloer eronder, dan is het moeilijk de geur eruit te halen, wat je ook probeert. Om vlekken te vinden zonder dat je zeker bent dat ze er zijn, kun je een UV lamp gebruiken met een speciaal filter (om het restant zichtbaar licht uit te schakelen). Urine fluoriseert in "zwart licht". Je kunt hem krijgen bij winkels voor elektronische apparaten. Er zijn ook UV lampen te koop in hobbyzaken en winkels voor berg- en spelonkbeklimmers, maar die zijn erg duur. De UV lamp is veilig zolang je de lange-golf lamp gebruikt en niet de korte golf voor deze speurtocht.

Enzym produkten

Produkten die geuren verwijderen: Biotex Groen; Groene Zeep; Nature s Miracle (tapijt); Simple Solution (tapijt en andere voorwerpen); Outright! (tapijt); Resolve (tapijt, misschien andere voorwerpen); Odor Mute (oorspronkelijk voor honden, heeft andere toepassingen, laat wit poeder achter, werkt op beton). Odor Abolish van Endosome Biologicals, kan ook bruikbaar zijn. Deze produkten gebruiken enzymen om de geur af te breken, dat in urine en feces zit, en zijn redelijk effectief.
Als je enzym-produkten gebruikt, is het belangrijk dat je direct de verdunde enzymoplossing gebruikt, maak het gedeelte goed nat, overal waar de urine doorgedrongen is, en houdt het gebied warm en nat voor 24 uur. Chemische reacties, inclusief enzymatische reacties, gaan sneller bij hogere temperaturen. Helaas werken de meeste enzymen niet goed bij een temperatuur hoger dan 38-39 graden, dus niet TE heet. Probeer de behandelde plek te bedekken met handdoeken met schoon water na de toepassing van de enzymen, dan een douchegordijn of grote plastic zak erover om het geheel vochtig te houden. De enzymen die gebruikt worden in waspoeders zijn dezelfde als in dure geur-verdrijvende produkten, maar ze kosten maar 1/3 van de prijs. En ze werken even goed. Je vindt het in de supermarkt bij de waspoeders met inweek-middel. Onthoud dat je het gebied moet nat maken en inweken, en het dan bedekken om opdrogen tegen te gaan. Het hele ruikende gebied moet nat zijn met enzymen voor minstens 24 uur. Daarna eventueel nasprayen met een verdunde azijnoplossing.

Wasbare zaken

Voor zaken die wasbaar zijn: doe ze in de wasmaschine met een kop azijn en zonder wasmiddel, was dan opnieuw zoals je gewend bent.

Beton

Als je beton hebt waar urine ingetrokken is, kan het heel lastig zijn om dit te verwijderen, en het kale beton kan poreus zijn. Je moet de urine neutraliseren en het beton goed afsluiten. Een gespecialiseerd bedrijf is waarschijnlijk de beste manier om de urine volledig te kunnen neutraliseren. Azijn en andere schoonmaakmiddelen kunnen helpen, maar slechts tijdelijk. Odor Mute is befaamd om de werking op beton. De ventilatie verbeteren kan ook helpen. In extreme gevallen kan een nieuwe laag beton van 1-2 cm het probleem oplossen.

Hardhouten vloeren

Hardhouten vloeren waar urine is ingetrokken is heel moeilijk om schoon te krijgen. Behandel eerst met een produkt op enzym-basis zoals Nature's Miracle om de geur te verwijderen. Je kunt bleekmiddel voor hout en verfbeits kopen bij de bouwmarkten; je kunt een van de medewerkers vragen om advies. Je zult de deklaag of verflaag eraf moeten halen, een beetje schuren met zand, bleek en/of beits het, en breng de beschermlaag aan. Er zijn ook professionele bedrijven die dit doen. Als er veel urinevlekken inzitten, kun je beter al het hout vervangen.

Gelezen op het internet

Sommige mensen zweren bij:
  • een dettolsopje.
  • HG geurverwijderaar voor honden- en kattenluchtjes.
  • Sanifris Bio van de firma Veip.
  • Nasprayen met spiritus en goed droogwrijven daarna.
  • schoonmaakazijn en mocht dat niet helpen dan oxaalzuur.
  • een liter water met daarin een soeplepel natriumperboraat opgelost. Is de oplossing tot stand gekomen doe er dan een soeplepel ammoniak bij, goed roeren en de urinevlek met dit water behandelen. Daarna met veel water uitspoelen.
  • waspoeder. Laat het even er op leggen en de geur trekt in de waspoeder en de geur van de waspoeder in je kleed (of bank). Ga er met je stopzuiger over heen om de waspoeder weer op te zuigen en je stofzuiger ruikt ook weer lekker.
  • schrobben met witte azijn. Bestrooi de plek vervolgens met roggebloem of soda, dat kan worden verwijderd met de stofzuiger als het droog is. Dat moet de geuren die alleen de kat ruikt buiten werking stellen.
  • het laten behandelen van je meubelen met een protexx behandeling. Dit maakt dat vloeistof op de stof blijft liggen en er niet intrekt. Urine blijft er gewoon opliggen en kan je daarna afnemen met alleen maar water.
© 2007 - 2017 Ilojem, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zindelijkheid bij peutersZindelijkheid bij peutersNiet alle peuters zijn zindelijk. Om een peuter zindelijk te maken zul je met hem moeten oefenen en hem belonen. Als peu…
Kittens en onzindelijkheidKittens en onzindelijkheidJaarlijks worden er in Nederland miljoenen kittens geboren, van verschillende rassen met verschillende kleuren. Helaas z…
Help! Mijn kat sproeit!Help! Mijn kat sproeit!Een veelvoorkomend fenomeen bij katten is helaas sproeien. Iedere kattenliefhebber krijgt er vroeg of laat mee te maken.…
Onzindelijkheid bij een katDe kat is van nature een erg zindelijk dier, maar door verschillende oorzaken kan een kat onzindelijk raken en zijn beho…
Een gewassen plas opvangen: wat is dat, hoe doe je dat?Voor onderzoek van de urine bij de huisarts of op het laboratorium is vaak gewassen plas nodig. Wat is een gewassen plas…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het verwijderen van urinegeur"

Reacties

Nnn, 21-09-2016 00:21 #5
Detol helpt helemaal niks, heb het geprobeerd stinkt nog steeds.

Patricia, 12-08-2016 10:33 #4
Waar is Nature's Miracle in Nederland verkrijgbaar? Ik hoor het graag. Dankje!

Jose, 29-02-2016 11:02 #3
Ik heb een probleem Naast ons huis staat een paal en alle honden uit de buurt plassen er tegen. Het stinkt enorm en je kan niet buiten zitten van de stank, wat kan ik het beste gebruiken om van die stank af te komen? De mensen laten de hond ertegenaan plassen maar als je ze vraag het niet meer te doen kijken ze raar op en geven geen fijn antwoord.

Jager H., 01-08-2015 16:19 #2
Wij hebben goede buren maar de probleem is er pissen elke dag 3 honden grote rond haar huis de geur wordt steeds erger we zoeken iemand die een oplossing heeft voor dit grote probleem Help spoed dank U.

Smulders, 20-09-2011 19:14 #1
Ik was op zoek naar iemand die mij meer kon vertellen over katten geur en stuitte op deze site. Kunt u mij vertellen waar ik een erkent bedrijf kan vinden voor het verwijderen van verschrikkelijke stank van katten. We hebben pas een nieuw huis gekocht en daar hadden ze 8 katten en zagen het niet zo nauw. Het zit overal in huis en we willen het er echt alles aan doen om het te verwijderen [het zit ook in de betonlaag].

Infoteur: Ilojem
Gepubliceerd: 28-01-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!