InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Vlekken verwijderen

Vlekken verwijderen

Vlekken verwijderen Het overkomt bijna iedereen wel eens; een dikke inktvlek in je mooie nieuwe broek. Of een bloedneus en er vallen druppels op je witte shirtje. Gelukkig is tegen bijna alle vlekken wat te doen, en dat hoeft niet veel geld te kosten. Meestal zijn huis-tuin-en-keuken-middeltjes het enige dat je nodig hebt. Daarom hier een lijstje van veel voorkomende vlekken, hoe en waarmee je deze kunt verwijderen. Handig, houdt hem altijd en overal bij de hand!! Inkt, van inktpatronen
Is alleen uit kleren te krijgen met KOUD water. Hier overvloedig mee spoelen.

Gewone inkt
Hier zijn veel middeltjes tegen. Zo schijnt het dat insmeren met alcohol helpt, dan is de vlek zo weg. Ook anti-roos shampoo, koffiemelk en spiritus hebben een positief effect.

Bietensap
Als er bietensap in stof zit kun je dit het beste eerst proberen weg te wassen met een handwarm neutraal sopje. Helpt dit (in één van de weinige gevallen) niet, probeer het dan met water en ammonia. Als het dan écht nog niet gelukt is lukt het vast wel met waterstofperoxide 3%.

Stuifmeel
Vooral niet gaan wrijven. Pak een stukje plakband en haal het al deppend van je kleding af. Ook kun je het er voorzichtig afkloppen.

Roest
Insmeren met citroensap en vruchtvlees en in de zon hangen. Pas op met niet kleurvaste kleding, die verkleurd hier namelijk erg snel door!

Grasvlekken
Kun je het beste insmeren met groene zeep of afwasmiddel en gewoon in de wasmachine uitwassen.

Bloed
Zowel shampoo als gewoon koud water zouden de bloedvlekken moeten laten verdwijnen. Zelf heb ik wel hele goede ervaringen met melk. Gewoon er op gieten, beetje wrijven en de vlek is weg!

Wijn
Bij een vlek van rode wijn is het handig om er meteen bier of witte wijn overheen te gieten. Hier krijg je wel weer een andere vlek van, maar deze is goed uit te wassen. Heb je wijn in je tapijt gemorst, strooi er dan meteen na het morsen 1 á 2 eetlepels keukenzout op, dat zuigt de wijn op.

Kaarsvet
Als je kaarsvet in kleding gekregen hebt moet je proberen het ergste er met je nagels af te halen. Leg er dan een stuk absorberend papier op en strijk daar overheen met een hete strijkbout. Hierna zou de vlek verdwenen moeten zijn!

Ecoline
Direct boenen met water en zeep is hierbij heel belangrijk, anders krijg je de vlek erg moeilijk weg. Eventueel kun je het, als dit niet lukt, nog met melk of ossengalzeep proberen.

Olie
Olie verwijder je met spiritus en zout of met afwasmiddel. Olievlekken op de handen (van motorolie bijvoorbeeld) verwijder je makkelijk door je handen met water en pindakaas te wassen. Werkt veel beter dan zeep.

Verf
Zit er een verfvlek in je kleren dan moet je de kleren eerst een tijdje in melk laten weken (ongeveer een nacht) en daarna uitwassen. Ook thinner schijnt een goede oplossing te zijn.
© 2007 - 2014 Lobke, gepubliceerd in Diversen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het vlekken ABCEr is bijna niet aan te ontkomen, er ontstaan regelmatig vlekken in kleding, vloerbedekking of tafelkleden die moeilijk…
Moeilijke vlekken verwijderen/schoonmaaktipsNiemand vind het leuk om het huishouden te doen. En sommige klusjes worden dan liever ook over geslagen. En dan heb je s…
Wanneer welk vlekkenmiddel, a tot en met bWanneer welk vlekkenmiddel, a tot en met bWelke vlek, bloedvlek of vlekken u ook heeft, hoe hardnekkig ook, de algemene regel bij het verwijderen van vlekken is d…
Vetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenVetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenWe hebben het allemaal wel eens; vlekken in onze kleding. Met name tijdens het braden en bakken krijgen we weleens vetvl…

Reageer op het artikel "Vlekken verwijderen"

Reacties

Peter, 03-07-2013 15:07 #24
Printerinkt van de handen verwijderen gaat binnen een minuut met een mengsel van sla of olijfolie met puur chloor. Het tast de huid niet aan en her vliegt er af. Even met een borsteltje de nagels doen en je hebt weer super schone handen.

Sinjorgo, 10-11-2011 23:13 #23
Leren kragen weer vetvrij maken, doe je heel makkelijk door in te wrijven met kleurloze schoenpoets, gelijk weer uitwrijven en klaar is Kees.

L. de Visser, 19-10-2011 09:31 #22
Hoe kunnen vetvlekken uit een geschuurd ( witkalk ) plafond gehaald worden.

Alvast bedankt voor de reactie

Groet, L. de Visser

Jenny Wiersema, 31-08-2011 11:49 #21
Middag

Wij hebben een rood leren stoel, daar zit witte verf op, is terpentine-basis.

zijdeglans voor binnen en buiten.
Hoe verwijder je dat.

Alvast bedankt

jennt

Anita, 23-08-2011 11:54 #20
Mijn dochter vind de ks chips zo lekker maar dat geeft ook vlekken in de kleding die ik er niet meer uit krijg heeft iemand hier een tip voor?

Paul, 13-08-2011 12:27 #19
In zomerjack enorme motorolievlekken. Niet goed opgelet… Alle plekken en plekjes goed ingesmeerd met boter/margarine (ik deed het met Becel…) Klink raar mischien, maar gewoon doen! Daarna gewassen met gewoon wasmiddel. Motorolie verdwenen. Wel grote vetvlekken van de gebruikte margarine. Die weer nauwkeurig ingesmeerd met het wasmiddel Shout (vlekkenverwijderaar) en daarna nog een keer met gewoon wasmiddel in de machine. Het sterk met motorolie vervuilde jack is nu echt weer brandschoon, geen spoortje van wat dan ook meer te zien!

Groet, Paul

PS. Die boter/margarinetip heb ik zelf ook weer van internet en het werk dus inderdaad heel goed. Vorig jaar kwam de kat van een van onze kinderen thuis met een smerige olievervuiling in zijn vacht. Je kunt zo'n beestje niet met vlekkenverwijderaar of thinner te lijf natuurlijk. Ook toen vond ik van iemand de tip: wrijf de vacht in met boter/margarine en wrijf hem daarna af. Dat is dus gedaan, wat moet je anders. Resultaat: kat zonder veel narigheid brandschoon. Om die reden vond ik de oplossing mijn jack in te smeren met boter niet zo vreemd en heb ook gewoon toegepast. Resultaat is dus echt prima!

Angelique, 17-07-2011 21:03 #18
Allerlei vlekken in witte shirts en rompers (okselvlekken, etensvlekken, vlekken van ontlasting, etc.) verwijder ik door ze een nachtje in emmer warm water met scheut chloor te laten weken. Daarna gewoon wassen (met verder alleen maar witte dingen!) en kleding is weer hagelwit!

Paulien Jonkers, 16-11-2010 21:57 #17
Shampoovlekken in vloerbedekking, fles laten vallen op trap, hoe kan ik deze verwijderen?

Linn, 25-09-2010 13:54 #16
Gisteren een vetspat op mijn beige leren laars gekregen, dus een donkere lelijke vlek!
De volgende tip van een schoenmaker is geniaal. Doe op de vlek een beetje solution of samson (de lijm waarmee je fietsbanden plakt) deze lijm trekt het vet uit het leer. Na een uur zie je de vetvlek al niet meer, een nachtje gewacht, je kunt dan door met je vinger over de opgedroogde lijm te draaien de lijmresten verwijderen. De vetvlek is voor de volle 100% uit het leer, super.

Marcj, 12-09-2010 10:21 #15
Hoe krijg je olie vlekken van olijven uit leren laarzen? Alvast bedankt!

Peter Paalvast, 10-09-2010 10:48 #14
Hoe krijg je vetvlekken uit kleding die je niet mag wassen (en die er met stomen niet uitgaan)?

Marjoleine, 12-03-2010 14:12 #13
Ik heb een truitje van mijn zoon gestreken en heb over een plaatje heen gestreken. Nu is het plaatje doorgelopen, weet iemand hoe je dit er weer af kan krijgen?

Lelie, 16-08-2009 19:44 #12
Tot 2 keer toe een lelievlek in mijn goede kleding, ik wist niet wat het was en dacht aan macaroni, nu zitten de vlekken erin! Hoe kan ik deze verwijderen? Iedereen zegt. die zijn niet te verwijderen! Wie weet raad?

Tillie Worms, 18-05-2009 16:31 #11
Ik heb een zwarte heren pantalon met speeksel vlekken van de hond en niet schoon te krijgen een tip is welkom
groetjes

tillie

Edith, 11-03-2009 09:11 #10
Wie kan mij helpen. Mijn zoontje is op een natte glijbaan geweest en omdat de witte trui wat lang was is de trui nu niet meer wit maar zwart op zijn kont. Het lijken wel zink vlekken. echt ik heb al vanalles gebruikt maar niks werkt. Het lijkt wel op die zwarte troep als je ook zilver sierraden zuivermaakt. Wie kan mij helpen hierin om toch nog de trui wit te krijgen.

Sylvia, 28-02-2009 23:44 #9
En sandra heb je al tips gekregen om de botervlek uit je laars te krijgen?
Het is mij ook overkomen. kan je mij de tips vertellen?

Sandra, 11-02-2009 23:32 #8
Ik heb botervet op mijn leren laarzen gekregen, wie weet hoe je dit kan verwijderen?

Petra, 23-01-2009 19:23 #7
Ik heb inkt uit de inktcartridge over mijn handen gekregen, wie weet hoe ik dit kan verwijderen?

Heidy, 03-09-2008 16:25 #6
Op mijn regenjack zitten smeer vlekken van mijn fietsketting.
Ik mag het jack niet wassen (waarom kopen wij zulke onhandige producten als ze niet normaal te reinigen zijn vraag ik mij soms af) Het jack is gemaakt van Polyamide / Polyurethane van AGU/Libelle.
Waar kan ik de vlekken het beste mee verwijderen? Alvast bedankt

Lizette Moreel, 14-08-2008 11:18 #5
Beste, zou héél graag een middeltje vinden om vlekken van een soort knutselverf waar echt plastiek in zit, dus hard bij het opdrogen, die kinderen gebruiken bij het knutselen. Het is op een fkuweelachtige katoenen pull van ons kleindochtertje.Tot nu toe is mij nog geen enkel middel gelukt om het te verwijderen. Heel echt bedankt bij voorbaat.

Hortense Schats, 13-08-2008 12:05 #4
Mijn probleem is dat ik de bruine kleur onder armen van de t shirts niet kan verwijderen als ik ze was op 60 graden. Hoe krijg ik dit weg? Ik heb al vanalles geprobeerd :-(

Christel Ceulemans, 16-06-2008 17:49 #3
Ik heb frituurolie gekocht in de winkel en helaas was de dop niet dicht. Pas na 1 nacht heb ik gezien dat op de autozetel een vlek frituurolie zit van een doorsnede ongeveer 30 cm. Iemand enig idee hoe ik dit proper kan krijgen? Kan immers autozetel niet eruit nemen om te wassen. Dank voor reactie.

Anna, 06-03-2008 21:37 #2
Inkt verwijder je niet alleen met water, maar zeker ook met gewone melk! Inkt uit een inktcartridge gelekt? Geen probleem, lekker deppen met veel melk, daarna normaal wassen in de wasmachine en de vlek is er beslist uit!

Fern, 18-09-2007 20:23 #1
Goeie tips om vlekken te verwijderen. Ik heb deze pagina in mijn favorieten staan zodat ik ze snel kan vinden als ik advies nodig heb. Reactie infoteur, 19-09-2007
Heel erg bedankt voor je compliment, Fern! En vertel het verder aan andere mensen!

Infoteur: Lobke
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 24
Schrijf mee!