InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Gasprijs: de prijs van gas

Gasprijs: de prijs van gas

Gasprijs: de prijs van gas De gasprijs is gekoppeld aan de prijs van olie. Daardoor is de prijs van gas de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Olie werd namelijk steeds duurder. Afnemers merken dat meestal pas na verloop van tijd omdat zij de rekening voor het gebruikte gas achteraf betalen. Er zijn verschillende grote leveranciers van gas in Nederland waaronder Essent, Nuon en Eneco. De prijs van aardgas wordt sterk bepaald door de olieprijs. Dat komt omdat de koers daarvan aan de olieprijs gekoppeld is. Als de prijs van olie daalt, dan daalt ook de prijs van het gas. Andersom gebeurt ook hetzelfde. Olie en gas zijn aan elkaar gekoppeld om te voorkomen dat afnemers massaal overstappen naar de andere brandstof. Dit kan ook leiden tot veel economische onzekerheid.

Aardgas in Nederland

Aardgas is officieel een fossiele brandstof. Dat betekent dat ze uit de aardbodem komt. Vaak wordt aardgas samen met aardolie gevonden. Ook ziet het gas soms de mogelijkheid om in andere aardlagen door te dringen. Dit komt omdat het lichter is dan olie en daardoor zich makkelijker kan verplaatsen. Het meeste aardgas in Europa wordt in Europa in en rondom de Noordzee gevonden

Prijs van gas

In het Groningse Slochteren is een grote gasbel gevonden waaruit Nederland gas wint. Ook Noorwegen wint veel gas vanuit de Noordzee. Het land verdient daar veel geld mee, wat zij in een speciaal fonds stopt om later de vergrijzing op te vangen.
Aardgas werd in het verleden meestal beschouwd als afvalproduct dat bij oliewinning vrijkwam. Meestal werd dat toen gewoon afgefakkeld. Dat bekent dat het in de fik werd gestoken. Het voordeel daarvan was dat er veel minder methaan in de atmosfeer terecht kwam. Aardgas is sowieso een van de schoonste fossiele brandstoffen. Er komt bijvoorbeeld bij kooldioxide 21 maal zoveel methaan in de atmosfeer terecht. Daarom is gas ook een populaire brandstof en hebben veel landen liever gas dan olie.

Ontwikkeling van de gasprijs

De prijs van aardgas schommelde de afgelopen jaren behoorlijk in Nederland. Dat komt omdat de olieprijs ook sterk op en neerging. In 2003 was de gemiddelde gasprijs per vierkante meter (m3) nog ongeveer 27 cent. De gasprijs was rond 2009 bijna drie keer zo duur omdat deze verder door steeg naar 72 cent per kubieke meter. De grote schommelingen in de gasprijs hebben ook geleid tot veel onzekerheid voor huishoudens. Zij ervaren pas meestal een half jaar tot een jaar na de stijging de gevolgen daarvan omdat zij dan pas de rekening ontvangen. Begin 2011 daalde prijs weer iets ten opzichte van 2010

Eneco, Essent en Nuon

Doordat de gasprijzen in Nederland de afgelopen jaren zijn gestegen werd ook de elektriciteit in Nederland duurder. Elektriciteit wordt namelijk voor een deel opgewekt door gas te stoken. In Nederland zijn verschillende gasleveranciers. De belangrijkste zijn Eneco, Essent en Nuon. Soms is het mogelijk om met een leverancier een vaste gasprijs af te spreken. In dat geval kunt u uw gas gedurende een aantal jaren afnemen tegen een vaste prijs. Het is mogelijk een contract te sluiten waarbij de prijs voor één, twee, drie of vijf jaar vast staat. Het voordeel daarvan is dat mensen weten waar ze aan toe zijn en niet voor onverwachte hoge kosten komen te staan. Het nadeel kan zijn dat u opeens veel te veel voor uw gas betaalt als de prijs opeens keldert.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gasprijs: de prijs van gas"

Reactie

Rene Peters, 24-04-2013 07:49 #1
Er staat in het artikel: "Er komt bijvoorbeeld bij kooldioxide 21 maal zoveel methaan in de atmosfeer terecht.'' Correct is: Methaan is 21 keer schadelijker als broeikas gas in vergelijking met CO2.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!