InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Schuifpui: een waaier aan mogelijkheden

Schuifpui: een waaier aan mogelijkheden

Schuifpuien zijn zeer geliefd en plaatsbesparend omdat u geen rekening moet houden met de draaiopening van de deur. Ze bestaan in verschillende soorten en kleuren. Het meest worden ze gebruikt om de huiskamer van de tuin te scheiden of in de keuken. De grootste eis die aan een deur wordt gesteld, is dat ze zo goed als ‘onzichtbaar’ is. Dat lees je heel vaak in magazines over wonen. Deuren zijn een wezenlijk onderdeel van elke soort van woonst. Zonder deuren zouden we niet van kamer naar kamer kunnen lopen, zouden we ons niet kunnen distantiëren van iemand die in de kamer ernaast luid muziek hoort enzovoort. Deuren zijn dagdagelijkse gebruiksvoorwerpen en worden dus geacht robuust te zijn, zich perfect aan te passen aan het interieur, makkelijk te sluiten zijn én te openen en ook geen geluid maken. Met andere woorden: ‘onzichtbaar.’

Elegante schuifdeuren

Deuren bestaan er in alle maten en gewichten. Voor elkeen is er wel een bepaald design op de markt. Bijzonder geliefd zijn ook schuifpuien. Ze kunnen weliswaar niet in alle huizen worden geïnstalleerd omdat ze bij het openschuiven veel plaats nodig hebben. Toch zijn ze elegant en soms zelfs stabieler dan draaideuren. De schuifdeur is boven en onder door een rail ingeklemd. U opent zulke deuren dan ook niet door te trekken of te duwen, maar door ze elegant opzij te schuiven. Perfect zijn ze om keuken en woonkamer van elkaar te scheiden, maken vaak deel uit van kleerkasten of van de ingebouwde keuken. Het voordeel is dat er bij schuifpuien geen sprake is van openstaande deuren waardoor u bijvoorbeeld in de keuken niet uw hoofd kunt stoten.

Verschillende soorten

Wilt u een schuifpui installeren tussen 2 woonruimtes, dan hebt u de keuze uit 2 types: of u kunt de schuifdeur laten verdwijnen in de wand en dan wordt hij totaal onzichtbaar, of u kunt ze achter of voor de wand laten verdwijnen waardoor de schuifpui altijd in één kamer zichtbaar blijft. Bij het inbouwen van de schuifpui geniet u van het voordeel dat u dan beide wanden nog kunt gebruiken om kasten tegen te plaatsen enzovoort. Bij het 2de systeem, waarbij de deur aan de hand van een rail voor de wand schuift, blijven natuurlijk de rails altijd zichtbaar en kun je geen schilderijen, kasten, banken plaatsen tegen die wand.

Heel erg geliefd de laatste jaren is de dubbele schuifpui. Bij zulke deuren wordt een systeem ingebouwd dat als je de ene deur opent, de andere automatisch mee geopend wordt.

Een waaier aan materialen

Er zijn ook verschillende materialen waaruit schuifpuien gemaakt worden. Het meest geliefd zijn deuren uit glas omdat ze lichtdoorlatend zijn. Elegant zijn ook glazen schuifdeuren met een kader uit edelstaal. Glazen deuren staan ook perfect tussen woonkamer en terras of tuin. Door het glas komt licht in de woning en heeft men ook een mooi uitzicht op de tuin. Tussen 2 woonvertrekken zijn ook schuifdeuren uit hout bijzonder aantrekkelijk.

Bij de aankoop van een nieuwe schuifdeur is het belangrijk zeker niet te besparen op kwaliteit. Er zijn zowel goedkope als dure schuifpuien op de markt, maar dat merkt u ook aan de kwaliteit. De schuifdeuren moeten sterk zijn, vlotjes en bijna geruisloos te openen en te sluiten zijn en moeten bovendien makkelijk tussen de rails lopen. Enkel op die manier wordt uw schuifdeur – op maat gemaakt of in standaard formaat – helemaal ‘onzichtbaar.’
© 2010 - 2019 Sjaakdevries, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.schuifpuieninfo.nl/

Reageer op het artikel "Schuifpui: een waaier aan mogelijkheden"

Infoteur: Sjaakdevries
Gepubliceerd: 12-08-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!