InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Bouw eens een huisje van stro

Bouw eens een huisje van stro

Sinds Al Gore de wereld heeft wakkergeschud met zijn 'Inconvenient Truth' zijn meer en meer mensen overtuigd van het belang van ecologisch denken en leven. Ook wie gaat bouwen heeft de keuze om op een milieuvriendelijke manier te werk te gaan. Strobalenbouw is daar een goed voorbeeld van.

De drie biggetjes

Wie voor het eerst hoort praten over een huis van stro, denkt bijna automatisch aan het verhaal van de drie biggetjes. Het eerste biggetje bouwde een huisje van stro en de wolf blies en blies... en blies het zo omver. De strobalen woningen die tegenwoordig gebouwd worden, zijn gelukkig een heel stuk steviger.

Bij één van de mogelijke bouwwijzen, wordt gewerkt met een houten skelet waartussen de strobalen gestapeld en stevig verankerd worden. De binnen- en buitenzijde van het stro worden afgewerkt met een mengeling van kalk, leem en water. De samenstelling van de buitenbepleistering wordt uiteraard regenbestendig gemaakt.

Help, een muis!

Eén van de eerste vragen die bezoekers van de strobalen kijkwoning in Tongeren (België) stellen is: 'Komt er geen ongedierte in dat stro?' Er zijn verschillende redenen om ontkennend op deze vraag te antwoorden.

  • Stro bevat erg veel cellulose, wat niet door insecten of kleine knaagdieren gegeten wordt.
  • Muizen nestelen wel in los stro, maar het stro dat gebruikt wordt bij de bouw van deze soort woningen, wordt door de boer maximaal geperst. Dat maakt het veel moeilijker om in het stro te geraken.
  • Ten derde wordt het stro tegen ongedierte beschermd: zowel de binnen- als de buitenzijde krijgt een leemlaag en onder de onderste laag strobalen wordt voor een ongediertewerend gaas gezorgd.

En de brandverzekering?

De volgende vraag die meteen op ieders lippen ligt, is hoe het zit met het brandgevaar. Woningen uit hout, stro en leem lijken misschien veel gevoeliger voor brand, het tegendeel is waar. Uit Oostenrijkse brandtesten met een strobalen wand die langs beide zijden bepleisterd is, blijkt dat deze muren een brandweerstand hebben van anderhalf uur. Verzekeringsmaatschappijen doen dan ook niet moeilijk. De brandpolis is vergelijkbaar met een woning uit steen.

Milieuvriendelijk, gezond en goedkoop

Wie zijn vooroordelen uit de weg geruimd heeft, komt tot de vaststelling dat er eigenlijk alleen maar voordelen zijn aan bouwen met stro.

Ten eerste werk je erg milieuvriendelijk: stro is een afvalproduct, je hebt nauwelijks energie nodig om je bouwmateriaal te maken: enkel het samenpersen en het transport kost wat energie. In vergelijking met bakstenen heb je een enorme voorsprong. Ook hout en leem, twee andere belangrijke grondstoffen zijn makkelijk te verkrijgen.

Een tweede voordeel is het gezonde klimaat in je woning. Of het nu warm of koud is, de combinatie van stro en leem zorgen voor een ideaal binnenklimaat. Je hebt een ademend huis en dat voel je meteen als je er binnenkomt.

Tenslotte is de prijs heel gunstig. Vaak denken mensen nog dat ecologisch bouwen veel moet kosten. Bij strobalenbouw is dat al vast niet zo. Je kan erg veel zelf doen, waardoor je veel manuren uitspaart én zowel stro als leem kosten erg weinig. Het is niet moeilijk om tot één derde van de prijs van een gelijkaardige stenen woning uit te sparen.
© 2007 - 2019 Mamalies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leem als bouwmateriaalLeem verdient meer aandacht als bouwmateriaal. Ecologisch, goed en goedkoop verkrijgbaar, goed en gemakkelijk verwerkbaa…
Wat is een earthship (aardehuis)?Een earthship is een huis, maar niet zomaar een normaal huis. Het is een ecologische manier van bouwen die ontwikkeld is…
Natuurlijke huisvesting paard: een schuilstal/inloopstalHet is heel belangrijk dat een paard het hele jaar door buiten kan zijn, maar hij heeft natuurlijk wel een plek nodig wa…
Prefab huis bouwenEen prefab huis bouwen houdt in dat een huis wordt opgebouwd uit vooraf geproduceerde onderdelen. Een prefab huis bouwen…
Bouwen van een bungalowBouwen van een bungalowHet bouwen van een bungalow is een stuk goedkoper dan het bouwen dan een huis. U kunt sterk op de kosten besparen door m…

Reageer op het artikel "Bouw eens een huisje van stro"

Reacties

Koether Christophe, 17-08-2012 22:39 #2
Ik ben plannen aan het smeden in de richting van leembouw, strobouw, vakwerkbouw ik ben er nog niet goed uit. Maar mijn grootste vraag op het ogenblik is eigenlijk hoe men de buitenkant van de met leem afgewerkte muren neerslag bestendig maakt? Stro en leem alleen lijken mij vocht op te nemen en als het ware te composteren.
Mvg,
Christophe

Marc Brouwer, 23-04-2009 22:44 #1
Ik wil in Zweden een stuk grond kopen en daarop een stro/lemen huis bouwen. Ik heb echter 2 linker handen en vraag me af wat het me zou kosten om een huis met een woonoppervlakte van 150m2 te laten bouwen van stro en leem. Septictank en aardverwarming en stroom opgewekt door wind en zonneenergie. Ik wil een modelhuis plaatsen voor Zweden. Is zo'n huis bestand tegen die temperaturen van -20* tot -25*?
Is er iemand die tegen betaling het huis wil bouwen van deze ecologische grondstoffen?
Ik dank alvast voor jullie genomen moeite om mij te antwoorden.
Met vriendelijke groeten, Marc

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 09-05-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 2
Schrijf mee!