InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Trends in vloeren voor de woning

Trends in vloeren voor de woning

De trends in vloeren wisselen elkaar af. Is de boeren houtenvloer het ene moment in, dan in het strakke natuursteen het volgende moment in. Natuurlijk bepaald de eigen smaak en moet het in het type woning passen, maar de trends hebben wel een erg bepalende rol. Er is niets dat meer belastend voor de woning is dan de vloer. Daar wordt ook de basis voor het interieur gelegd. Belangrijk dus om hier weloverwogen mee aan de slag te gaan en alle mogelijkheden naast elkaar te leggen.

De verschillende mogelijkheden

Voordat een bepaalde vloer gekozen wordt is het bekijken (materiaal) van de vloer die in de woonkamer ligt en bedenken of er wel of niet vloerverwarming moet komen van belang.

Denk bij aanschaf ook aan het volgende:
  • De kwaliteit van het materiaal
  • Prijs incl. of excl. Leggen en legmaterialen
  • Garantie en voorwaarden

Hout

Lamelparket moet je zien als een kant-en-klare parketvloer uit verschillende lagen. Een toplaag welke verlijmd is met de andere lagen. De dikte van deze toplaag is belangrijk, want deze bepaalt de levensduur (tussen 0,3 en 5 mm). Opschuren kan maar laat dit door een vakman doen.
Je kunt lamelparket in verschillende diktes krijgen en daar hangt uiteraard ook de prijs vanaf.

De vloer wordt zwevend gelegd. Dat wil zeggen dat er geen vaste verbinding
met de ondervloer is. Voor warmtewering, geluidsisolatie en vochtisolatie dient er gebruik te worden gemaakt van een speciale ondervloer (tempex).

Planken zijn er in vele soorten en maten en meestal worden de planken afgewerkt met een harde en slijtvaste lak. Glans, zijdeglans of met kleureffecten het is allemaal leverbaar. De warmte van hout geeft sfeer aan de kamer. De vloer wordt er in de loop der jaren mooier op.

Natuursteen

Natuursteen is een verzamelnaam voor verschillende steensoorten uit de natuur. Te denken valt aan:
  • graniet
  • leisteen
  • marmer
Iedere soort heeft iets karakteristieks qua uitstraling en structuur. Natuursteen kan overal toegepast worden (denk wel aan hittebestendigheid bij open haarden) en is helemaal geschikt voor vloerverwarming. De steen neemt warmte op geeft deze langzaam af. Ideaal dus.
Natuursteen is van ivoorkleurig tot dieprood tot antraciet te krijgen en kan variëren van 0,8 tot 3 cm.

Tegels

Tegels zijn functioneel en ogen ruimtelijk in de woning. Tegels zijn er tegenwoordig in alle kleuren en maten te krijgen, voor ieder wat wils. Je kunt zelfs aan patronen denken in je tegelvloer. De meeste tegels komen uit de gebieden rond de Middellandse zee
Bij een tegelvloer is vloerverwarming een goed idee en past bijna op iedere ondergrond.

Tapijt

Tapijt is er in zo ongeveer iedere kleur te krijgen, maar het moet ook prettig aanvoelen. De meest gebruikte materialen zijn wol en katoen. Natuurlijk zijn er ook synthetische materialen en zijn goedkoper dan de natuurlijke materialen. Maar zeker zo belangrijk is de druk die op het tapijt komt. Zijn er nadrukkelijke loopvlakken en hoe snel vervuilt het tapijt. Heb je een hoogpolig tapijt op het oog waar moet je dan nog aan denken.

Een zogenaamd PIT-systeem helpt het snel inzichtelijk maken van belangrijke informatie over het tapijt.

Grind

De grindvloer past haast overal bij. Er zijn erg veel mogelijkheden bij dit type vloer (in kleur en kleurcombinaties met patronen) en de combinatie met vloerverwarming is geen probleem. Het kan bijna op iedere vloer. Na het leggen mag er van 24 uur weer op gelopen worden en na 48 uur is deze belastbaar. Proces is complex en moet dus door de vakman aangebracht worden.

Vinyl

Vinyl is er in alle kleuren en designs en tegen een redelijke prijs. Vinyl is gemakkelijk in onderhoud. Geadviseerd wordt dat deze door de vakman gelegd wordt. Bobbels of andere oneffenheden wordt snel zichtbaar als het niet goed gelegd wordt.

Laminaat

Laminaat is populair en is er in vele kleuren en motieven, kan op verschillende manieren gelegd worden. De vloer moet wel goed egaal zijn of middels een ondervloer egaal gemaakt worden. Het schoonmaken is eenvoudig.

Laminaat wordt tegenwoordig vaak zelf gelegd en kan ook prima als je handig genoeg bent) er is meer dan voldoende informatie beschikbaar. Geen “handige handjes”, dan toch maar de vakman laten leggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een houten vloer?Bij het kiezen van een nieuwe vloer gaan veel mensen voor een houten vloer. Het heeft namelijk een warme uitstraling en…
Laminaat of parket? Drie argumentenLaminaat of parket is een lastige keuze. Een vloer is namelijk een van de meest bepalende factoren van je interieur. Vee…
Pvc kleef tegels: De nieuwe vloerbekleding voor uw huisEen nieuwe trend sinds 2009, en met veel succes. Meer en meer mensen kijken uit naar een betaalbaar alternatief voor par…
Wat kost een nieuwe vloer?Een vloer bepaalt voor een groot deel de uitstraling van uw woonkamer. Door het laten leggen van een nieuwe vloer kunt u…
Vloeren en wooncomfortVloeren en wooncomfortWie aan een nieuwe vloer toe is kan zich het best eerst een aantal dingen afvragen. Belangrijk is om er van uit te gaan…
Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-06-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!