InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Rijkste gemeenten van Nederland

Rijkste gemeenten van Nederland

Rijkste gemeenten van Nederland Wat is rijkste gemeente van Nederland? Het antwoord op die vraag is Rozendaal. Het gemiddelde inkomen van de inwoners van deze gemeente ligt anderhalf keer boven het nationaal gemiddelde. Daarna volgen veel plaatsen uit Noord-Holland. Dit artikel biedt een totaaloverzicht van de rijkste gemeenten van Nederland.

Rozendaal

Rozendaal is qua inwoners met maar vijftienhonderd inwoners de kleinste gemeente van het vasteland. Daardoor is het ook mogelijk dat het inkomen erg hoog ligt. Over het algemeen vestigen zich er veel miljonairs, waardoor het inkomen snel hoog kan zijn.

Bloemendaal

Ook Bloemendaal is één van de kleinere gemeentes. De gemeente ligt vlakbij Haarlem. Eerder bestond vrees dat de gemeente Haarlem bij haar uitbreidingsplannen een oog op Bloemendaal zou laten vallen, met name omdat er op het grondgebied van de gemeente Haarlem nauwelijks mogelijkheid tot huizenbouw meer is. Nu gaat de gemeente per 2009 fuseren met Bennebroek. Ongetwijfeld zal het gemiddelde inkomen van de nieuwe gemeente een stuk lager zijn.

Wassenaar

Wassenaar is waarschijnlijk het standaardvoorbeeld van een kakgemeente. De gemeente ten noorden van Den Haag geldt all jaren als de rijke overloopgemeente voor de bewoners van de hofstad.

Blaricum

Deze kleine gemeente ligt in 't Gooi en geldt als vestigingsplaats voor geslaagde kapitaalvluchtelingen uit de hoofdstad. Onder ander Gordon, Marco Borstato en John de Mol hebben hun toevlucht gezocht tot dit plaatsje met nog geen tienduizend inwoners.

Naarden

Het vestingstadje dat eens totaal werd uitgemoord door de Spanjaarden is nu een van de rijkste gemeenten van het land. De gemeente heeft een warme band met de oranjes. De huidige burgemeester is koningshuisdeskundige Peter Rehwinkel.

Laren

Laren is van oorsprong een boerendorp. In de jaren '60 zochten kunstenaars hun toevlucht tot het dorp. Sinds de jaren '80 is het vooral een forensendorp voor de nouveau riche. In de dorpskern bevinden zich nu geen enkele draaiende boerderij meer.

Abcoude

Abcoude ligt tussen Amsterdam en Utrecht. De gemeente is een typisch voorbeeld van een overloopgemeente waar veel bewoners van de grote stad naar toe trokken. Daarbij waren dit vooral de mensen die zich dit konden veroorloven. En dat bezorgt Abcoude een hoge plaats in de lijst van Nederlandse gemeentes.

Heemstede

Heemstede was al in de 16e en 17e eeuw een plaats waar de rijken hun buitenverblijf hadden. Gebouwd rondo Slot Heemstede ontstond er een eigen kasteel. Lange tijd was de belangrijkste industrie nijverheid.

Oegstgeest

Oegstgeest is na Wassenaar de rijkste gemeente van Zuid-Holland. De kleine gemeente met een oppervlak van nog geen 8 vierkante kilometer ligt vlakbij Leiden en is één van de vroegst bewoonde gebieden van het kustgebied.

GemeenteProvincieStijging boven het gemiddeldeGemiddelde inkomsten per hoofd x 1000
RozendaalGelderland55,831,7
BloemendaalNoord-Holland54,131,4
WassenaarZuid-Holland50,330,6
BlaricumNoord-Holland46,129,8
NaardenNoord-Holland39,728,5
LarenNoord-Holland38,428,2
AbcoudeUtrecht36,827,9
HeemstedeNoord-Holland35,327,6
OegstgeestZuid-Holland31,126,7
Gerelateerde artikelen
Waar staan de duurste en de goedkoopste huizen van 2014?Waar staan de duurste en de goedkoopste huizen van 2014?Er wordt vaak gesproken over de Nederlandse huizenmarkt, maar eigenlijk zijn de verschillen per regio zo groot dat er ei…
Waar wonen de meeste miljonairs?Jaarlijks publiceert de Quote een overzicht van de rijkste Nederlanders. Op basis hiervan hebben ze een lijst samengeste…
Toeristenbelasting in NederlandIn driekwart van alle gemeentes in Nederland wordt toeristenbelasting geheven. Dit betaal je alleen als je als niet inge…
Joods Nederland: Joods godsdienstige organisatiesJoods Nederland: Joods godsdienstige organisatiesOndanks de verschrikkingen van de Holocaust wist Joods Nederland zich langzaam weer te herstellen. Een klein aantal voor…
Schoolzwemmen is niet meer vanzelfsprekendVroeger leerden alle kinderen via school zwemmen. Maar anno 2010 is dat geen vanzelfsprekendheid meer. Gemeenten geven g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rijkste gemeenten van Nederland"

Reactie

H. Kuiper, 05-04-2015 23:18 #1
Op welke plaats staat gemeente Rijswijk ZH?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!