InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wel of geen sleutelkastje voor ouderen

Wel of geen sleutelkastje voor ouderen

Wel of geen sleutelkastje voor ouderen Veel ouderen hebben tegenwoordig een sleutelkastje bij de voordeur. Veel thuiszorgorganisaties stellen dit verplicht. Op deze manier kan een medewerker van de thuiszorg snel naar binnen. De thuiszorgmedewerker hoeft niet eerst naar kantoor om een sleutel te halen. Maar niet alleen de thuiszorgmedwerker komt makkelijk binnen, ook dieven hebben inmiddels de sleutelkastjes ontdekt.

Wat is een sleutelkastje?

Een sleutelkastje is een kastje dat je aan de voordeur kunt bevestigen. Als het niet mogelijk is om het kastje aan de deur te bevestigen dan wordt het op de muur bevestigd. Er veranderd dus niets aan het originele hang- en sluitwerk van je deur. In het kastje ligt een sleutel van de voordeur. Om de sleutel te bemachtigen moet je een code invoeren. Als de code goed is kun je de sleutel pakken en de voordeur openen.

Sleutelkastje verplicht

Bij veel thuiszorgorganisaties is het gebruik van een sleutelkastje verplicht. Veel ouderen maken tegenwoordig gebruik van een alarmeringssysteem. De oudere draagt dan een armbandje of een ketting waar een alarmknop op zit. Mocht de oudere nu ongelukkig ten val komen, is een druk op de knop voldoende om in contact te komen met iemand van de thuiszorgcentrale. Sinds ruim een jaar is ook voor de mensen die gebruik maken van dit alarmeringssysteem een sleutelkastje vaak verplicht. Het scheelt de thuiszorgorganisatie veel tijd (en dus geld) als de medewerker niet eerst langs kantoor hoeft om een sleutel van de cliënt te halen. Ook beroepen thuiszorgorganisaties zich op de veiligheid. Men wil niet dat medewerkers naar hun cliënten gaan met tientallen sleutels op zak.

Veiligheid van de sleutelkastjes

De thuiszorgorganisaties beroepen zich op de veiligheid, maar hoe zit het met de veiligheid van de sleutelkastjes zelf? In een tijdsbestek van drie jaar is het aantal inbraken via sleutelkastjes sterk toegenomen. Je kunt dus wel stellen dat de dieven ook de weg naar de sleutelkastjes hebben gevonden. In 2012 waren er ongeveer 200 inbraken via sleutelkastjes. In 2013 gebeurde dit 649 keer. Een forse toename. Ook de politie maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. Zij zien het liefst dat de ouderen geen sleutelkastjes gebruiken. Een vervelend dilemma, gezien thuiszorgorganisaties deze sleutelkastjes vaak worden verplicht. Geen sleutelkastje? Dan geen zorg. Als je dan toch tot aanschaf van een kastje overgaat raadt de politie aan om gebruik te maken van een sleutelkastje dat voorzien is van het Veilig Wonen-keurmerk

Als er ingebroken wordt

Verzekering

Niet alleen de politie geeft een waarschuwing af, ook het Verbond van Verzekeraars is bezorgd. Op dit moment wordt de schade van een woninginbraak nog vergoed. Maar er gaan geluiden op om dit in de toekomst wellicht niet meer standaard te doen. Er gaat dan eerst gekeken worden of het sleutelkastje wel of niet is voorzien van een keurmerk.

Veiligheid

Naast materiële schade na een inbraak is er ook nog de emotionele schade. Ook al blijf je na de woninginbraak zelf ongedeerd, het gevoel van veiligheid is in een keer helemaal weg. Dit kan zich uiten in diverse klachten zoals angst, slapeloosheid of het niet meer alleen willen of kunnen zijn.

Conclusie

Het sleutelkastje heeft voor thuiszorgmedewerkers enorme voordelen. Toch geef je hiermee ook een negatief signaal af. Iedereen met slechte bedoelingen weet dat er achter de voordeur voorzien van een sleutelkastje, een hulpbehoevend persoon woont. Als je toch (al dan niet verplicht door de thuiszorgorganisatie) overgaat tot aanschaf van een sleutelkastje, let dan goed op wat je koopt. Er zijn heel wat verschillende sleutelkastjes op de markt. Ga niet voor de goedkoopste, maar kies een veilig model en geef een paar tientjes extra uit.
© 2015 - 2019 Bianca101, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • De Stentor d.d. 20-02-2015 geraadpleegd

Reageer op het artikel "Wel of geen sleutelkastje voor ouderen"

Reactie

Pa Verhamme, 08-02-2018 04:53 #1
Vorige week vrijdag haalde ik de sleutel uit het kluisje omdat er geen zorg is in het weekend, zondag/avond wilde ik hem er weer inleggen, toen ik de eerste klep opende kwam direct het cijfer gedeelte naar mij toe, de code stond erin, wie is er geweest vraag ik mij af, en waarom niet aanbellen, ook was de code niet terug op nullen gezet zoals de afspraak is. Evean gebeld, ze zouden navraag doen en mij bellen, is niet gebeurd, een verpleegkundige heeft geprobeerd het kastje te resetten en een andere code maar dat ging mis, de firma erbij, er moest een nieuwe op 100 euro voor mij, daar was ik het niet mee eens omdat er nog geen onderzoek naar de dader is geweest, Evean heeft uiteindelijk het kastje betaald. De sleutel gaat er alleen nog niet in voordat de dader is opgespoord, het kan alleen maar een verpleegkundige zijn van Evean, niemand anders heeft ook maar van mij de code gekregen en met de nieuwe code kan het zelfde gebeuren. De verpleegkundige zei dat Evean verder niets doet, dat vind ik een zeer onverstandig besluit, waar blijft de veiligheid. Ik ga morgen aangifte doen bij de politie.

met vriendelijke groet,
pa.verhamme

Infoteur: Bianca101
Gepubliceerd: 21-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!