InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Bedwantsen in huis - wat je er aan kan doen

Bedwantsen in huis - wat je er aan kan doen

Bedwantsen in huis - wat je er aan kan doen Niemand wil te maken krijgen met de bedwants. Bedwantsen houden zich vaak op in huis en zijn moeilijk te bestrijden. De bestrijding gebeurt dan ook altijd door een professioneel bedrijf, omdat je anders nooit van deze insecten af komt. Ze brengen meestal weinig problemen met zich mee, alhoewel ze wel jeuk en pijn kunnen veroorzaken. Je zal ze vooral in bed aantreffen. Wat te doen tegen bedwantsen?

Inhoudsopgave

Hoe de bedwants er uit ziet

De bedwants is een klein parasitair insect van slechts vijf tot zes mm lang. Met het blote oog valt dit insect dus goed te zien, maar de bedwants valt zeer zeker niet op. In Europa kennen wij slechts één soort, maar er zijn meerdere soorten. De soort die in Nederland voorkomt drinkt alleen het bloed van mensen. Dit insect is dus niet voor niets parasitair, want het drinkt dus je bloed en laat een lelijk rood plekje achter en je krijgt er niks positiefs voor terug.

De bedwants is kastanjebruin tot donkerrood. Hoe de bedwants er precies uit ziet ligt er aan of hij net bloed heeft gedronken of niet. Bedwantsen worden iets roder als ze net bloed hebben gedronken en worden bruiner als dit al eventjes geleden is. Bedwantsen kunnen maar liefst acht maanden zonder enige vorm van voedsel, dus denk niet gelijk dat ze dood zijn als je even op vakantie bent geweest.

Tekenen dat je bedwantsen hebt in huis

Er zijn een aantal dingen waar je aan kan merken dat je mogelijk bedwantsen in huis hebt. Zo zou het kunnen zijn dat je extreem kleine poepjes in je bed hebt liggen. Deze bruine minuscule korreltjes die in je bed liggen zouden dus zomaar kleine poepjes kunnen zijn. Mocht dit in bed liggen, dan kan je vaak nog wel een aanwijzing vinden: rode bultjes en/of plekjes op je huid. Rode bultjes en plekjes wijzen er op dat een bedwants je huid kapot heeft gebeten en wat bloed heeft opgezogen.

Verdere aanwijzingen kunnen kleine larven of nimfen zijn. Deze nimfen - jongen - van de bedwants zijn kleiner, maar zijn ook bruinig van kleur. Verder zou je jeuk kunnen hebben, maar geen bultje. Dit kan ook wijzen op bedwantsen, want muggen laten altijd een bultje achter en veel andere redenen van zeer plaatselijke jeuk zijn er niet.

Bedwantsen zal je vooral vinden in je slaapkamer. Ze zitten altijd op donkere plekjes en komen dus ook alleen 's nachts te voorschijn. Rond je bed, bij plinten en onder kasten zal je ze het meeste vinden. De bedwantsen zullen 's nachts dus ook echt in je bed zitten, vandaar de naam bedwants.

Bestrijding van bedwantsen

De bestrijding van bedwantsen gebeurt alleen professioneel. Hooguit professionele bedrijven weten hoe ze om moeten gaan met een plaag van bedwantsen. Bedwantsen zijn namelijk hardnekkige insecten die - zoals eerder gezegd - acht maanden kunnen overleven zonder voedsel.

Bedrijven die bedwantsen verwijderen maken meestal een inventarisatie. Ze moeten weten waar de bedwantsen zich bevinden. Het kan namelijk goed zijn dat niet alleen jij, maar ook jouw buren te maken hebben met bedwantsen. Er zal dus een algehele inventarisatie plaatsvinden, waarna jij en zo nodig je buren worden ingelicht.

Daarna wordt alles, maar dan ook echt alles helemaal schoongemaakt. Alles zal tevens gedesinfecteerd en totaal gereinigd moeten worden. Daarnaast is het belangrijk dat de lucht weer fris wordt, maar dat je de stoffen niet verwijdert. Dit betekent dat je minimaal een week lang niet mag schoonmaken, je het huis goed moet luchten (zeker direct na de bestrijding) en je huisdier niet gewassen mag worden.

Met wat pech bestaat de kans dat er een tweede bestrijding nodig is. Zorg er al met al voor dat je in de tussentijd geen dingen verplaatst. Let er bovenal op dat de bedwantsen zich niet weer kunnen verspreiden, want dan kan je weer van voor af aan beginnen.

Er zijn op internet meerdere betrouwbare websites te vinden die dieper op dit probleem in gaan, één hiervan is bedwantsenbestrijden die zich specialiseert in bedwantsen bestrijden. Lees voor meer informatie over de bestrijding ook eens deze website door.

Problemen die zich voordoen

De voorname problemen die zich voordoen bij mensen zijn pijn en jeuk. Ook de rode karakteristieke bultjes zijn vaak aanwezig. De pijn en jeuk gaan meestal vrij snel weg - dit duurt niet veel langer dan twee dagen. De rode bultjes daarentegen kunnen wel vier tot vijf weken zichtbaar zijn. Ook kunnen bedwantsen vervelende bacteriën en virussen met zich meebrengen wat kan leiden tot ontstekingen of koorts. In principe is dit niet erg, maar zou je echt honderd procent zekerheid willen dat je niks hebt, ga dan naar de huisarts!
© 2014 - 2019 Mattie010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vragen over bedwantsen, bedbugs en wandluisBedwants, bedbug of wandluis, er zijn een heleboel benamingen voor dit kleine kevertje. Bedwantsen behoren tot de groep…
Bedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugsBedwantsen: bestrijden, voorkomen en herkennen bedbugsBedwantsen bestrijden is geen sinecure. Bedwantsen bestrijden kan het beste gedaan worden door een deskundige. Nog beter…
Bedwantsen, wat zijn het en wat kun je er tegen doen?Bedwantsen, wat zijn het en wat kun je er tegen doen?De bedwants is anno 2016 al enkele jaren aan een opmars bezig. De bedwants is een heel klein beestje, dat onder andere l…
Bedbugs bestrijden, hoe doe u dat?Bedbugs bestrijden, hoe doe u dat?Bedbugs of bedwantsen zijn kleine insecten, parasieten, die een ware plaag in huis kunnen vormen. Ze verschuilen zich gr…
Beestjes in bed, wat zijn het en hoe kun je ze bestrijden?Beestjes in bed, wat zijn het en hoe kun je ze bestrijden?In bed lig je nooit alleen. Maar het gezelschap is eerder hinderlijk dan dat we er plezier aan beleven. Bovendien kun je…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bedwants
  • http://www.ggd.amsterdam.nl/menu-ii/dierplaagbeheersing/overzicht-dieren/bedwantsen/@559918/pagina/
  • http://www.bed-wants.nl/symptomen.html

Reageer op het artikel "Bedwantsen in huis - wat je er aan kan doen"

Infoteur: Mattie010
Laatste update: 02-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!