InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wat zijn de voordelen van driedubbele beglazing?

Wat zijn de voordelen van driedubbele beglazing?

Wat zijn de voordelen van driedubbele beglazing? Om energieverspilling zoveel mogelijk te voorkomen, legt Europa steeds strengere voorwaarden op inzake woningbouw. Zo worden we tegen uiterlijk 2020 verplicht om zo goed als energie neutraal te bouwen. Energie neutraal bouwen betekent dat onze woningen voor het grootste deel van de energie die ze nodig hebben, zelf moeten instaan. Dat kan alleen door er voor te zorgen dat we in de toekomst zo weinig mogelijk energie verbruiken om bijvoorbeeld onze woning en ons huishoudelijk water te verwarmen. Driedubbel glas speelt hierbij een hoofdrol. Niet alleen de ramen, maar even goed de deuren van onze woningen want onze ramen en deuren zorgen voor het grootste energieverlies. Wat is driedubbel glas en is het steeds zinvol om je woning van driedubbel glas te voorzien?

Hoge energieprijzen

Als gevolg van de hoge energieprijzen voor huisbrandstof vervangen we onze dubbele beglazing steeds meer door hoog rendementsglas en dan vooral door driedubbele beglazing. Dat betekent een flinke investering. Vele huiseigenaars vragen zich dan ook terecht af hoe lang het duurt vooraleer ze de investering in dit hoog rendementsglas terug verdienen.

Wat is driedubbel glas?

Dubbele beglazing wordt steeds meer vervangen door driedubbel glas. Begrijpelijk, dubbel glas isoleert immers veel minder waardoor men de Europese norm van energie neutraal bouwen tegen 2020 onmogelijk kan halen. Driedubbele beglazing isoleert tot vijf keer beter dan enkel glas en drie keer beter dan dubbele beglazing. En toch is er zichtbaar weinig of geen verschil tussen dubbel en driedubbele beglazing. Beiden zijn samengesteld uit twee glasbladen die van elkaar gescheiden zijn door een spouw. Bij dubbel glas is deze isolerende spouw gevuld met lucht, terwijl hoogrendementsglas en dus ook bij driedubbele beglazing hiervoor edelgas, en vooral argon gebruikt. Het warmteverlies wordt op die manier tot een strikt minimum beperkt.

  • De dikte van driedubbel glas: varieert van 28 tot 36 millimeter.
  • De isolatiewaarde: de isolatiewaarde van driedubbel glas bedraagt 0,6, of bijna de helft van dubbel glas (1,1)

Hoe zinvol is driedubbel glas?

Bij nieuwbouw en passiefhuizen waar ook andere energiebesparende maatregelen worden toegepast is driedubbele beglazing een aanrader, bijna een must. Zowel bij nieuwbouw als bij passiefwoningen kent men weinig of geen energieverlies. Dat wil meteen ook zeggen dat de energie die nodig is om je woning te verwarmen of voor warm water te zorgen zo goed als te verwaarlozen is. De investering voor het plaatsen van driedubbele beglazing is bij nieuwbouw en passiefwoningen dan ook verantwoord. Je energierekening zal immers drastisch dalen.

  • Geluidsisolerend: driedubbel glas is niet alleen energiebesparend, maar ook geluidswerend, en ook dat is een niet te onderschatten voordeel

Renovatie

Vele eigenaars van meestal oudere woningen vragen zich ook terecht af of het plaatsen van driedubbele beglazing bij renovatieprojecten wel te verantwoorden is. Driedubbele beglazing bij renovatieprojecten is volgens deskundigen niet redenerend. Het zorgt ook hier wel voor een besparing, maar dat weegt niet op tegen de investering. Bij het renoveren van oudere woningen kun je beter kiezen voor het vervangen van oude ramen en deuren door dubbele beglazing in combinatie met isolerende profielen. Is de woning relatief jong en goed geïsoleerd, dan kun je de plaatsing van driedubbel glas wél overwegen.

Investering terugverdienen

Het plaatsen van driedubbel glas is een belangrijke investering, en kost gemiddeld zo'n 3000 euro. Je zal deze investering dus zeker niet op korte termijn terugverdienen. Driedubbele beglazing is een investering op langere termijn. In tegenstelling tot enkele en dubbele beglazing die meestal niet langer meegaan dan twintig jaar, is de levensduur van driedubbel glas gemiddeld zo'n dertig jaar. Driedubbele beglazing is momenteel nog niet de standaard, maar dat zal tegen 2020 dus zeker wél het geval zijn.

Nadelen van driedubbel glas

Ook aan driedubbel glas zijn enkele nadelen verbonden, maar die wegen zeker niet op tegen de voordelen.

  • Zonne- energie: Het glas en zeker driedubbel glas is in staat om veel energie op te vangen van de zon. Bij driedubbel glas is een goede zonwering onmisbaar
  • Zwaarder en dikker: driedubbel glas is niet alleen zwaarder maar ook dikker dan enkel en dubbel glas en niet alle profielen laten het plaatsen van driedubbele beglazing toe

Extra tips bij het plaatsen van driedubbel glas

  • Terugverdientijd: wil je je investering zo vlug mogelijk terug verdienen, dan kies je niet voor driedubbel glas, maar voor hoogrendementsglas (HR) dat gemiddeld 80 euro per vierkante meter kost tegenover gemiddeld 125 euro voor driedubbele beglazing
  • De energiewinst: hoe beter je woning geïsoleerd is hoe kleiner de winst met het plaatsen van driedubbel glas
  • Geluidsisolerend: driedubbel glas zorgt voor een betere geluidsisolatie dan enkel en dubbele beglazing
  • Driedubbele beglazing: zorgt voor weinig of geen condensvorming

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een passiefhuis bouwenEen passiefhuis bouwenEen passiefhuis is een gebouw waarin zowel zomer als winter een aangename temperatuur bereikt wordt zonder traditionele…
Investeren in een passiefhuis is zeker de beste beleggingEen passiefhuis bouwen is uiteindelijk ook een soort belegging. Door het investeren in betere materialen, verhoogt het d…
Zelf een kas in elkaar zettenVoor het in elkaar zetten van een aluminium hobbykas of serre met polycarbonaat beglazing, zoals een Silver Line greenho…
Hoe bekom ik een bouwvergunning in ItaliëEen bouwvergunning verkrijgen is in ieder land verschillend. Daarom is het noodzakelijk om zich eerst grondig te informe…
Nieuwbouwwoning kopen: de voordelen en nadelen van nieuwbouwNieuwbouwwoning kopen: de voordelen en nadelen van nieuwbouwLiever een nieuwbouwwoning kopen of gaat u voor een bestaande woning in 2019? Een nieuwbouwwoning heeft vele voordelen e…
Bronnen en referenties
  • http://www.energuide.be/en/questions-answers/double-glazing-triple-glazing-or-super-insulating-glazing-which-should-you-choose/215

Reageer op het artikel "Wat zijn de voordelen van driedubbele beglazing?"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 19-06-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woningonderhoud
Schrijf mee!