InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Floriade; Het om de 10 jaar terugkerende tuinevenement

Floriade; Het om de 10 jaar terugkerende tuinevenement

Floriade; Het om de 10 jaar terugkerende tuinevenement De Floriade is een Wereldtuinbouwtentoonstelling, die sinds 1960 in Nederland wordt gehouden. Ongeveer één keer in de 10 jaar wordt er ergens in het land een enorm themapark aangelegd. Tot op heden waren de Floriades altijd in het westen van Nederland. Floriade 2012 doorbreekt deze traditie en wordt gerealiseerd rond Venlo. In 2022 is Almere aan de beurt. Daar wordt hart gewerkt aan een blijvend groene stadswijk: Almere Floriade. Het thema voor de komende Floriade in Almere is dan ook: Growing Green Cities.

Datum Floriade 2022

De datum voor de 7e wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade is bekend. Vanaf 28 april tot en met 23 oktober 2022 vindt deze plaats in Almere.

Locatie Floriade 2022 Almere

De Floriade 2022 is ideaal gelegen en goed bereikbaar voor de enorme toestroom van bezoekers. Het tentoonstellingsterrein ligt direct aan de A6, in het hart van de stad én aan de oevers van het Weerwater. Dit is de perfecte locatie voor de Floriade en de nieuwe blijvende stadswijk Almere Floriade, in de brochures ook wel aangeduid als een groene Cité Idéale. Almere heeft stedenbouwkundige Winy Maas (MVRDV) in de arm genomen. Maas heeft in een eerder stadium het Concept Structuurvisie Almere 2.0 geschreven, alsmede de ontwikkelingsstrategie voor Almere Oosterwold. Het door hem gemaakte ontwerp draagt het karakter van het Biënnalepark in Venetië, gecombineerd met de functie van het recreatiepark Tivoli in Kopenhagen. Het geheel kan straks dan ook gezien worden als een internationaal cultuur-, natuur- en recreatiepark.

Thema Floriade 2022 is Growing Green Cities

Almere, één van Nederlands jongste steden, staat niet direct bekent om zijn groene kwaliteiten. Maar komt in de aanloop naar de Floriade van 2022 absoluut een grote verandering in. Met een ambitieus plan wordt van Almere een groenstad gemaakt. De bewoners en de bestuurders gaan, samen met professionals én de tuinbouwsector, in onderling overleg een unieke stad in een stad creëren. Met elkaar wordt gewerkt aan een "Green City", een plek die zelf voedsel en energie produceert, het water zuivert en afval zuivert en door al deze faciliteiten dus grotendeels zelfvoorzienend zal kunnen zijn.

Floriade 2022 wordt na afloop een nieuwe stadswijk: Almere Floriade

De gemeente Almere ziet de organisatie van de Floriade niet als een losstaand en eenmalig evenement. De gehele organisatie wordt aangegrepen om tegelijkertijd een nieuwe stadswijk te realiseren. En zo moet Almere in 2022 een geheel nieuwe, groene en nagenoeg zelfvoorzienende wijk rijker zijn: Almere Floriade. In 2022 mag iedereen komen kijken en is het een tentoonstellingsterrein. Maar daarna is Almere Floriade voor de eigen bewoners en dient het hopelijk ook als inspiratie voor andere steden.

Floriade 2012; Venlo

Floriade 2012 en het Venlo GreenPark

In 2012 vindt de Wereldtuinbouwtentoonstelling voor de zesde keer plaats. De Floriade wordt deze keer aangelegd in Venlo en is geopend vanaf 5 april t/m 7 oktober 2012. Na afloop van de Floriade 2012 is de regio Venlo een bijzonder bedrijvenpark rijker. Op die locatie komt het Venlo GreenPark, een innovatief, duurzaam en onderscheidend bedrijvenpark in een bijzondere mooie en groene omgeving. De Innovatoren (die tijdens de Floriade dienst doet als entreegebouw) en Villa Flora (tijdens de Floriade in gebruik als tentoonstellingsruimte) zullen in het toekomstige bedrijvenpark in gebruik genomen worden als kantoorpand.

Spectaculaire kabelbaan op Floriade 2012

Op het park kwam de grootste, hoogste en langste kabelbaan van Nederland te staan. Een kabelbaan met in totaal 42 cabines, waarin per cabine 8 personen vervoerd konden worden. De baan overspande een totale lengte van 1,1 km. Een ritje duurde ongeveer 10 minuten duren. Vanwege de totale afmeting van het park (66 hectare!) werd de kabelbaan een enorm populair vervoermiddel voor de Floriade bezoeker. Het was namelijk dé manier om snel het park over te steken. Bovendien was de bijzondere landschapsarchitectuur en de aanleg van het park vanuit de lucht extra goed waar te nemen.

Innovatoren Floriade 2012 / Bron: Jón Kristinsson, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Innovatoren Floriade 2012 / Bron: Jón Kristinsson, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
Ontwerpwedstrijd duurzame tuin Floriade 2012
In het tijdschrift "Groei&Bloei" is in juli 2010 een oproep geplaatst voor het ontwerpen van een duurzame tuin. De exacte opdracht luidde: "Ontwerp een tuin van 6x10m met als thema duurzaamheid".
Eind januari 2011 zijn de winnaars van deze ontwerpwedstrijd bekend gemaakt:
  • 1e prijs: Joost Pol uit Pijnacker met als thema "Stap voor stap naar duurzaamheid"
  • 2e prijs: Vincent Huijboom uit Nijmegen met als thema "Met een gieter de tuin rond"
  • 3e prijs: Anita Nijssen uit Someren met als thema "De glooiende tuin"
Hun tuinen werden op het Floriadepark aangelegd en waren daar dus in 2012 door de bezoekers te bewonderen. Zowel de jury als de organisatie van de Floriade was oprecht verrast door het bijzondere ontwerp van de 14-jarige Tosca Thalia Kettler uit de Meern. Met haar thema "De Watertuin" heeft ze een heel bijzonder ontwerp gemaakt, zeker gezien haar leeftijd.
Zij heeft daarvoor de aanmoedigingsprijs ontvangen en ook haar ontwerp is op Floriade 2012 gerealiseerd..

Themavelden Floriade 2012 Venlo

Het enorme terrein was opgedeeld in vijf themavelden. Elk veld behandelde een apart kernthema van de Nederlandse tuinbouw:
  1. Relax and Heal (Welzijn)
  2. Green Engine (Techniek en natuur in een fantastische pas de deux)
  3. Education & Innovation (Tuinbouw, onderwijs en innovatie)
  4. Environment (Duurzame symbiose tussen stad en natuur)
  5. World Show Stage (Ontmoetingsplek voor verschillende culturen)

Wat is een Wereldtentoonstelling?

Wereldtentoonstellingen zijn grote internationale exposities. Deze exposities vinden al sinds 1851 plaats en worden over de hele wereld verspreid georganiseerd. Een dergelijke grootschalige expositie stelt een land in de gelegenheid om zich te presenteren op verschillende specifieke gebieden. Het is de kans bij uitstek om de wereld te laten zien hoe ver de ontwikkelingen zijn op
Atomium in Brussel / Bron: Roly-sisaphus, Flickr (CC BY-SA-2.0)Atomium in Brussel / Bron: Roly-sisaphus, Flickr (CC BY-SA-2.0)
bepaalde gebieden. Denk daarbij aan wereldtentoonstellingen waarop een land haar nieuwste ontwikkelingen laat zien op het gebied van economie, techniek, cultuur en op het sociale vlak. Van sommige wereldtentoonstelling blijven (inmiddels beroemde) gebouwen of kunstwerken achter.
Bekende voorbeelden hiervan zijn:
  • Het Atomium in Brussel
  • De Eiffeltoren in Parijs
  • De Euromast in Rotterdam
De Floriade is de Wereldtuinbouwtentoonstelling die ongeveer één keer in de 10 jaar in Nederland wordt georganiseerd. Nederland zet hier zijn beste beetje voor en laat alle nieuwste technieken en uitvindingen zien op het gebied van de tuinbouw en alle (rand)zaken die daarmee te maken hebben.

Euromast in Rotterdam / Bron: Compro, Wikimedia Commons (Publiek domein)Euromast in Rotterdam / Bron: Compro, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Waar en in welk jaar werd dit tuinevenement eerder georganiseerd?

De allereerste editie van de Wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade werd in Nederland gehouden in 1960. Rotterdam had de primeur en heeft daar de bekende toeristische attractie De Euromast aan overgehouden. De eerstvolgende kwam 12 jaar later en sindsdien is er elke 10 jaar ergens in het land een Floriade georganiseerd.
  • 2022 - Almere (in aanleg)
  • 2012 - Venlo
  • 2002 - Haarlemmermeer
  • 1992 - Zoetermeer
  • 1982 - Amsterdam
  • 1972 - Amsterdam
  • 1960 - Rotterdam

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nederlandse autosnelweg A74 (Rijksweg 74)Nederlandse autosnelweg A74 (Rijksweg 74)De Nederlandse autosnelweg A74 is een Rijksweg met 2x2 rijstroken die loopt van Knooppunt Tiglia bij Venlo naar de Duits…
Witchworld in AlmereWitchworld in AlmereIn 2019 wordt het een feit, dan opent het nieuwste attractiepark van Nederland zijn deuren. De naam van dit park wordt W…
Jupiler League seizoen 2017-18: speeldata en speelschemaJupiler League seizoen 2017-18: speeldata en speelschemaOp 12 juni 2017 werd het speelschema gepubliceerd omtrent de Jupiler League-kalender van het seizoen 2017-18. Er doen tw…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Floriade; Het om de 10 jaar terugkerende tuinevenement"

Reacties

Catharina Dol, 02-09-2013 16:14 #2
Geachte dames en heren,
er was toch bij deze floriade een tuin die afschermde tegen straling? Mobieltjes gingen niet en "mensen" protesteerden ertegen. Een vriend uit Oostenrijk, journalist van beroep, wil dat graag voor zijn website weten. Het zou mooi zijn, als u mij hiermee kunt helpen?

Bij voorbaat hartelijke dank, en groeten uit Bayern,

Catharina Dol Reactie infoteur, 03-09-2013
Dit is mij niet bekend. Misschien kun je e.e.a. navragen bij de organisatie?

Groeneveld, 11-04-2012 12:40 #1
Zijn er rolstoelen op de floriade te gebruiken voor slecht gaande persoon? Ik ga momenteel moeilijk met stok. Reactie infoteur, 11-04-2012
Ja! Een rolstoel of rollator kan zelfs vooraf gereserveerd worden. Zie bovenstaand artikel.

Infoteur: Martina
Laatste update: 27-02-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinevenementen
Reacties: 2
Schrijf mee!