InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Koken met seizoengroenten

Koken met seizoengroenten

Koken met seizoengroenten Een eigen groentetuin is ideaal om te koken met seizoengroenten, want direct uit de eigen tuin zo de keuken in. Maar ook wanneer de groenten in de supermarkt of op de markt worden gehaald is het interessant om met seizoengroenten te koken. U bespaard dan veel geld namelijk.

Groenten per maand weergegeven

Januari

In januari zijn de volgende groenten vers te verkrijgen (of van uw eigen land te oogsten). Sommige groentesoorten kennen meerdere rassen, waardoor het mogelijk is dat de in uw groentetuin geplante groenten niet geoogst kunnen worden.
Aardappelen, knolselderij, paddenstoelen, pompoen, prei, raap, rode biet, rode kool, savooie kool, spruiten, uien, veldsla, witlof, witte kool en wortelen.

Februari

Aardappelen, groene selderij, knolselderij, paddenstoelen, pompoen, prei, raap, rode biet, rode kool, savooie kool, spruiten, uien, veldsla, witlof, witte kool en wortelen.

Maart

Aardappelen, bloemkool, groene selderij, knolselderij, paddenstoelen, pompoen, prei, raap, radijs, rode biet, rode kool, savooie kool, spinazie, spruiten, uien, veldsla, witlof, witte kool en wortelen.

April

Aardappelen, andijvie, bloemkool, groene selderij, paddenstoelen, prei, raap, raapstelen, radijs, rode biet, spinazie, uien en witlof

Mei

Andijvie, asperges, bloemkool, doperwt, groene selderij, kropsla, paddenstoelen, prei, raap, raapstelen, radijs, spinazie, spitskool, uien en wortelen.

Juni

Aardappelen, andijvie, artisjok, asperges, bloemkool, broccoli, doperwtjes, groene selderij, kropsla, paddenstoelen, prei, prinsessenbonen, raap, radijs, spinazie, spitskool, tomaten, uien, venkel en wortelen.

Juli

Aardappelen, andijvie, artisjok, aubergine, bleekselderij, bloemkool, broccoli, chinese kool, courgette, doperwtjes, groene selderij, komkommer, koolrabi, kropsla, paddenstoelen, paprika, prinsessenboon, prei, radijs, rode biet, rode kool, snijbonen, spinazie, spitskool, tomaat, uien en wortelen.

Augustus

Aardappelen, andijvie, artisjok, aubergine, bleekselderij, bloemkool, broccoli, chinese kool, courgette, groene selderij, komkommer, koolrabi, kropsla, maïs, paddenstoelen, paprika, prinsessenboon, prei, radijs, rode biet, rode kool, snijbonen, spinazie, spitskool, tomaat, uien en wortelen.

September

Oktober

Aardappelen, andijvie, artisjok, aubergine, bleekselderij, bloemkool, broccoli, chinese kool, courgette, groene selderij, koolrabi, kropsla, maïs, paddenstoelen, paprika, prinsessenboon, prei, radijs, rode biet, rode kool, snijbonen, spinazie, spitskool, spruiten, tomaat, uien, witlof en wortelen.

November

Aardappelen, andijvie, bleekselderij, bloemkool, broccoli, chinese kool, courgette, groene selderij, knolselderij, paddenstoelen, pastinaak, pompoen, prei, raap, rammenas, rode biet, rodekool, savooikool, schorseneren, spruiten, uien, veldsla, venkel, witlof, witte kool en wortelen.

December

En dan een gerecht maken rondom de seizoensgerechten

Ik gebruik zelf vaak een aantal site's om weer eens aparte verrassende nieuwe recepten te verkrijgen. Bijvoorbeeld:

Een leuke site met leuke gerechten. Maar uiteraard kunt u ook uw eigen recepten gebruiken om met deze heerlijke groenten een lekkere maaltijd op tafel te toveren.

Invriezen

De seizoensgroenten kunnen ook goed ingevroren worden, om op een later tijdstip in het jaar toch nog voordelig de groente te kunnen eten. Hieronder een overzicht van groente waar ik persoonlijk een goede ervaring mee heb qua invriezen.
  • artisjokken (2 tot 4 maanden) vooraf 8 minuten blancheren
  • bloemkool & witte kool (8 tot 10 maanden) vooraf 4 minuten blancheren - indien in roosjes 2 minuten
  • bonen en peulvruchten (8 tot 10 maanden) vooraf 3 minuten blancheren
  • erwten (doperwten tuinbonen) (tot 1 jaar) vooraf 3 minuten blancheren
  • paprika (2 tot 4 maanden) vooraf 2 minuten blancheren
  • tuinkruiden (8 tot 10 maanden)
  • rode kool (8 tot 10 maanden) vooraf 3 minuten blancheren

Lees verder

© 2009 - 2017 Inge81, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groenten invriezenBij het invriezen komen altijd een paar zaken om de hoek kijken. Wat moet ik wel en niet doen voordat ik groenten invrie…
Groenten: Stengel- en scheutgroentenStrikt genomen horen de stengel- en scheutgroenten niet bij elkaar, toch worden deze onderverdeeld in een groep samen om…
Voedsel invriezenVoedsel invriezenVoedsel invriezen: zo heb je altijd eten op voorraad. De meeste mensen vriezen voedsel in omdat ze slechts eenmaal per w…
Groenten: Knol- en wortelgewassenGroenten: Knol- en wortelgewassenKnolgroenten kun je gemakkelijk herkennen aan de knolvorm, ditzelfde geldt voor wortelgewassen. Alle knol- en wortelgroe…
Diepvriezen, hoe en watDiepvriezen is een bewaarmethode welke al behoorlijk ingeburgerd is. Van alle bewaarmethodes is diepvriezen zeker de mee…

Reageer op het artikel "Koken met seizoengroenten"

Infoteur: Inge81
Laatste update: 22-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!