InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Verschillende manieren om vogels naar je tuin te lokken

Verschillende manieren om vogels naar je tuin te lokken

Verschillende manieren om vogels naar je tuin te lokken Er zijn verschillende manieren om meer vogels in je tuin te krijgen. Hierbij kan men inspelen op de diverse behoeftes van vogels. Deze behoeftes veranderen afhankelijk van het jaargetijde. Vogels bouwen bijvoorbeeld in de lente hun nest waardoor ze op zoek zijn naar het juiste materiaal. Wanneer het kouder begint te worden gaan ze op zoek naar voedsel dat veel energie bevat. Hierdoor blijven de beesten warm rondom de wintermaanden en kunnen ze de winter overleven. Hoe zorg ik ervoor dat vogels zich in de tuin thuis voelen? Wat voor struiken en bomen kunnen daarbij helpen?

Vogels lokken

Wat voor bomen en planten zijn er nodig om vogels te lokken?

Vogels komen op tuinen af waar veel voedsel en drinken te vinden is. Hiernaast moeten ze kunnen schuilen tegen mogelijk gevaar. Anderzijds voelen de vogels zich thuis wanneer ze vanuit de tuin eventuele roofdieren op tijd kunnen ontdekken. Hoe verder men van de stad woont, hoe meer vogels er in de buurt aanwezig zijn. Een wilde en voedselrijke tuin zorgt voor de meeste vogels. Er zijn verschillende manieren om je tuin op deze manier in te richten.

De verschillende jaargetijden

Elke jaargetijde creëert een andere soort leefomgeving. Hierdoor kan er een water- of voedselschaarste ontstaan. Hiernaast hebben vogels specifieke eetbehoeften die afhankelijk zijn van het jaargetijde. In de winter hebben vogels hierdoor energierijke voedsel nodig om zichzelf warm te houden. In de zomer hebben ze daarentegen een hogere behoefte aan eiwitten voor de ontwikkeling van hun veren. Door tactisch in te spelen op de verschillende behoeften van vogels is het mogelijk om meer vogels aan te trekken.

De lente

Vogels bouwen in de lente hun nest om hun eieren uit te broeden. Hiervoor gaan ze zorgvuldig te werk. Ze zoeken namelijk eerst een geschikte locatie voor hun nest. Dit is meestal een beschutte en hoge plek ter bescherming tegen roofdieren. Om een vogelnest te kunnen bouwen moeten ze eerst takken, bladeren en gras verzamelen. Wanneer al deze middelen in jouw tuin aanwezig zijn heb je een verhoogde kans dat er een nest gebouwd wordt. Hiernaast kan een natuurlijke heg daarbij helpen.

De zomer

Tijdens de zomer kunnen er droge periodes aanbreken. Hierdoor kunnen de dieren specifiek op zoek zijn naar drinken. Het is aangeraden om een drinkbak in je tuin te plaatsen. Hier kunnen de vogels uit drinken en zichzelf afkoelen. Vogels gaan gedurende de zomer actief op jacht naar insecten. Zorg ervoor dat deze dieren in overvloed in je tuin aanwezig zijn. Om dit te bereiken is het mogelijk om bloemen te planten die gevarieerde soorten insecten aantrekken.

De herfst

Tijdens de herfst gaan vogels naarstig op zoek naar bessen en andere vruchten. Door het eten van het voedsel kunnen ze zich voorbereiden op de winter. Hiervoor hebben ze namelijk een sterke weerstand voor nodig. Met behulp van appelbomen kun je ervoor zorgen dat de vogels voldoende voedsel tot hun beschikking hebben.

De winter

Vooral tijdens de wintermaanden heerst er een voedselschaarste. De meeste vogels trekken naar het zuiden. Een deel blijft in Nederland en zoekt aandachtig naar voedsel. Je kunt hier tactisch gebruik van maken. Voedsel zoals vetbollen kunnen namelijk diverse vogels aantrekken. Bessenstruiken zoals de meidoorn, hulst en Gelderse roos bevatten zelfs voedsel voor in de winter. Hiernaast kunnen deze struiken de tuin zelfs mooier maken. Het is afgeraden om tijdens een zeer strenge winter de vogels water te geven. Bij een lichte vorst is er geen gevaar voor de dieren. Het water op hun vleugels glijdt er namelijk vanaf voordat het bevriest.

De natuurlijke vijanden van de vogel

Vogels zijn de gehele dag op hun hoede om te voorkomen dat ze aangevallen worden. Er zijn diverse manieren om hun vertrouwen te winnen.

Huisdieren

Huisdieren zoals katten en honden kunnen ervoor zorgen dat er geen of weinig vogels in de tuin te vinden zijn. Dit is mede afhankelijk of het huisdier vrij rondloopt in de tuin. Naast huisdieren kunnen wilde dieren ook een gevaar vormen.

Bron: Maurice van Bruggen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Maurice van Bruggen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Roofvogels
Haviken, uilen en overige roofvogels kunnen een gevaar zijn voor de vogels die jouw tuin bezoeken. Er bestaan maar liefst zes verschillende uilensoorten in Nederland die een gevaar vormen. Wanneer er bomen aanwezig zijn kunnen de dieren schuilen voor het gevaar.

De mens

Hoewel mensen in het algemeen de vogels met rust laten, zien de dieren ons nog als roofdier. Mensen kunnen onbewust voor een onrustige omgeving zorgen waardoor de vogel zich niet thuis voelt. Hiernaast zorgen we soms voor een onveilige omgeving. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de vogels niet te dicht bij het raam te voeren. Ze kunnen zich hier immers aan bezeren.
© 2015 - 2019 Zonnescherm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een vogelvriendelijke tuinDe hoeveelheid vogels en de diversiteit aan vogels in de tuin hangen voor een groot deel af van de inrichting van de tui…
De tuin vogelvriendelijk makenDe tuin vogelvriendelijk makenVogels krijgen het steeds moeilijker in ons land, steeds meer natuur verdwijnt en daarmee ook het natuurlijke leefgebied…
Vogels in de tuinVogels in de tuinVogels, het zijn leuke en vrolijke diertjes, een toevoeging aan een mooie tuin. De meeste mensen vinden het leuk om voge…
Welke planten lokken vogels in de tuinWelke planten lokken vogels in de tuinIedereen vindt het wel leuk om vogeltjes in de tuin te zien. Echter blijven deze vaak niet lang zitten. Hoe je deze gevl…
Hoe krijg ik meer vogels in de tuin?Hoe krijg ik meer vogels in de tuin?Vogels in de tuin zijn niet alleen leuk om naar te kijken maar is ook nog eens goed tegen allerlei insecten en slakken.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Percita Dittmar From Canberra, Australia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vogelnest
  • http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/wanneer_voeren
  • http://www.tuinieren.nl/tuinnieuws/planten/bessenstruiken-voor-vogels.html
  • http://m.discoverwildlife.com/wildlife-gardens/how-attract-birds-your-garden
  • http://www.uilen.info/uilen_nederland.html
  • Afbeelding bron 1: Maurice van Bruggen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Verschillende manieren om vogels naar je tuin te lokken"

Infoteur: Zonnescherm
Laatste update: 24-09-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!