InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe beperk je overlast door vogels?

Hoe beperk je overlast door vogels?

Hoe beperk je overlast door vogels? Vogels willen nog wel eens voor overlast zorgen. Ze veroorzaken o.a. geluidsoverlast, poepen op het terras, eten de fruitbomen leeg en halen vissen uit de vijver. Gelukkig is er wel wat aan te doen en kun je met de volgende maatregelen de overlast beperken.

De flora en fauna wet

Vogels die van nature in het wild voorkomen worden beschermd door de flora en fauna wet. Dat betekent dat het verboden is om:
  • Vogels te doden, verwonden, vangen of te bemachtigen.
  • Met opzet onrust te veroorzaken.
  • De nesten, holen of andere plekken waar vogels verblijven leeg te halen, beschadigen of te vernielen.
  • Vogels te bezitten of te verhandelen.

Geluidsoverlast

Sommige vogels zoals kraaien, roeken, kauwen en eksters veroorzaken veel geluidsoverlast. Deze vogels zitten, vaak met meerdere bij elkaar, in hoge bomen waar voedsel en nestgelegenheid is. Door de nestgelegenheid te verminderen en het voedselaanbod te beperken maak je de omgeving minder aantrekkelijk. Bestaande nesten mogen niet worden verplaatst of vernield.

Vogelpoep

Vogels poepen overal, op de tegels van het terras, op de auto en vanuit hun nest. Vogelpoep op de tegels van het terras of op de lak van een auto moet zo snel mogelijk worden verwijderd. Het kan lichte plekken veroorzaken op de tegels of op andere voorwerpen en het beschadigd de lak van een auto. Om dit te voorkomen kun je de auto, in het broedseizoen, beter niet onder een boom parkeren. Vogelpoep onder de boom of in een schuur (onder een nest) kun je absorberen door er een laag zand te strooien. Dit is gemakkelijk te vervangen. Verwijder vogelpoep van de tegels met warm water en een bezem.

Spiegelende ramen

Soms spiegelen ramen waardoor ze niet worden opgemerkt door de vogels. Ze vliegen er tegenaan, vaak met de dood tot gevolg. Om dit te voorkomen plak je stickers op de buitenkant van de ramen.

Spiegelbeeld

Vogels pikken en fladderen tegen een raam omdat ze hun spiegelbeeld er in zien. Vooral in de broedtijd willen vogels hun territorium verdedigen en gaan in de aanval. Een vogel wordt steeds fanatieker als blijkt dat hij zijn tegenstander niet kan verjagen. De kans is dan ook groot dat de vogel hierbij gewond raakt. Je kunt dit probleem voorkomen door een strook doorzichtige folie op de buitenkant van een raam te plakken of door stroken aluminiumfolie op te hangen.

Vissen in de vijver

Reigers lusten graag een lekker visje maar het is niet de bedoeling dat ze die uit de vijver halen. Reigers zitten graag in ondiep water aan de rand van de vijver. Door deze rand te beplanten met hoge, dicht op elkaar staande planten voorkom je dat de reiger bij het water kan komen. Je kunt ook een net over de vijver spannen of hele fijne draadjes. Als de reiger die raakt schrikt hij en vliegt weg.

Fruit opeten

Vogels zijn dol op fruit, wanneer je dit niet beschermd zal er weinig van overblijven. Soms is het aangetast doordat er in is gepikt. Om toch te kunnen oogsten hang je aluminiumlinten op, dit helpt meestal niet afdoende. Het plaatsen van een fruitkooi helpt beter. Deze kooi is eenvoudig te plaatsen, kan worden vastgezet en is bijna twee meter hoog. Voor fruitbomen zijn er fruithoezen waarmee elk stuk fruit afzonderlijk verpakt kan worden en daarmee ook beschermd is tegen andere insecten. Deze methode is doeltreffend maar kost meer tijd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Raggio5 / Pixabay
  • www.vogelbescherming.nl
  • www.colfoort.net
  • www.tuinadvies.be
  • www.tuinadvies.nl

Reageer op het artikel "Hoe beperk je overlast door vogels?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 01-05-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!