InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kruiden: Guldenroede (Solidago virga aurea)

Kruiden: Guldenroede (Solidago virga aurea)

Het tuinkruidenhoekje mag in de moderne tuin niet ontbreken. Niet alleen om te gebruiken in de keuken. Solidago is een kruid waar genezende krachten aan toegekend worden. Zijn Nederlandse naam luidt niet voor niets "Wondkruid"

Guldenroede

Solidago virga aureo
boudroede, heidens wondkruid,

Eigenschappen

Guldenroede maakte in lang vervlogen tijden naam als een kruid dat uitstekend wonden kon genezen. Zijn oude Latijnse benaming was Consolidae saracenias; oorspronkelijk vertaald als ‘heidens wondkruid’.

Curatief (genezend)

De Latijnse naam consolidare betekent eventueel vast of dik maken zodat aan dit kruid waarschijnlijk een bloedstollende werking werd toegeschreven door de Saracenen die het tijdens de Kruistochten gebruikten. Guldenroede werkt ontsmettend en versnelt de genezing der wonden.

Uiterlijk

Guldenroede is een vaste plant die 10-60 cm hoog kan worden. De steel is gewoonlijk ongehaard onder de bloemen. De onderste bladeren zijn langwerpig elliptisch. gezaagd, 21-10 cm lang, met gevleugelde steel en de bovenste bladeren zijn lancetvormig, bijna zittend en gaafrandig. De bloemhoofdjes — klein, lichtgeel van kleur en kortstralig, staan in vertakte trossen die lang en ijl zijn, alternerend langs de opstaande bladrijke stengel. De bloemen hebben steeltjes van gelijke lengte. De onderste bloemen gaan het eerste open krijgen bezoek van diverse bijen en insecten en bestuiven zichzelf.

Teelt

In droge bossen, op de hei, langs greppels en op rotsen komen deze planten vrij algemeen voor. Ze kunnen gemakkelijk gekweekt worden. De solidago’s vormen een geslacht met een groot aantal verwante soorten van vaste planten, waarvan de meeste winterhard zijn, en het in elke grondsoort goed doen. Ze zijn tamelijk grof en hebben de neiging de grond te verarmen.

Ze zijn nuttig voor de aanplant van ruige plaatsen en als hegbeplanting van een tuin die uitsluitend uit struiken bestaat. Ze laten zich gemakkelijk vermeerderen door scheuring in najaar en voorjaar.

Oogst en drogen

Het kruid wordt tijdens de bloeiperiode, die van juli tot oktober duurt, geoogst. Hiertoe wordt de hele plant afgesneden op de wortelstok na. Ze moeten voorzichtig gedroogd worden tot behoud van de kleur van bladeren en bloemen. Het gedroogde kruid wordt dan in tamelijk grove stukken gebroken. De droogtemperatuur mag de 38° C niet overschrijden.

Gebruik

Thee van guldenroede trekt u door 1 theelepel grof gebroken huid met bloem en al 1 minuut te koken in 1 kop water. Na 10 minuten trekken — dus zonder koken zeeft u het nat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Tuinkruiden van vroeger en nu

Reageer op het artikel "Kruiden: Guldenroede (Solidago virga aurea)"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 15-11-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Kruidentuin
Schrijf mee!