Natuurbescherming in Nederland

Nederland heeft veel natuur. De natuur is er heel mooi. Maar hoe wordt die natuur beschermd en door wie?

Waarom bestaat de natuurbescherming?

Het is belangrijk dat de dieren en planten niet uitsterven of verdwijnen. Ze maken een deel uit van de leefwereld, dat vinden veel mensen ook. Mensen kunnen niet zonder dieren en plantenleven. Het is van levensbelang voor iedereen. Hout wordt gemaakt van bomen en bomen zuiveren lucht en maken zuurstof. De hele natuur is met elkaar verbonden.

Reservaten

Natuurbeschermers vinden dat je de zeldzame dieren en planten moet beschermen. Dat kan alleen in natuurreservaten gebeuren, want dat zijn gebieden waar de natuur beschermd is. Natuurgebieden moeten goed onderhouden worden, je kunt de natuur niet zijn gang laten gaan. Het natuurbeheer doet dat, ze beheren en regelen de natuur. Zij proberen allerlei manier uit zodat er in een natuurreservaat, zeldzame dieren en planten kunnen leven.

Oernatuur

Er zijn ook natuurbeschermers die vinden dat je de natuur, gewoon haar gang moet laten gaan. Die natuurbeschermers vinden dat mensen zich niet met de natuur moeten bemoeien. Zij willen dat er weer een wildernis komt, zoals duizenden jaren geleden in Nederland ook was. Als een mens zich niet met de natuur bemoeit, dan ontstaat er een wildernis dat heet natuurontwikkeling. Bij natuurontwikkeling spelen grote dieren een belangrijke rol.

Natuur en mensen

Er zijn ook weer mensen die vinden dat de wildernis van vroeger nooit meer mag terugkomen. Ze vinden dat er veel mensen in Nederland wonen. Natuur en mensen moet je met elkaar combineren. Je kunt er voor zorgen dat de mensen de natuur goed gebruiken, zoals met recreatie. Ze vinden daarom dat er voldoende recreatie moet zijn. Dit moet niet alleen in dunbevolkte gebieden zijn, maar ook bij de grote steden. Deze mensen willen ook met de boeren samenwerken.

Natuurbescherming

Veel mensen in Nederland houden zich bezig met het beschermen van de natuur. Ze zijn meestal lid van een grote vereniging die zich met de natuur bezig houdt. Er zijn veel zulke organisatie in Nederland. Samen zorgen deze organisaties voor veel natuurgebieden in ons land. Deze organisaties hebben meestal ook een bezoekerscentra waar mensen informatie kunnen krijgen over de natuur in hun omgeving. Bij zon bezoekerscentra kun je wandelroutes en tips halen. Er zijn ook speelbossen waar kinderen kunnen spelen. De overheid vindt de natuur ook belangrijk. In 1990 werd er bij de overheid bedacht om zoveel mogelijk natuurgebied met elkaar te verbieden. Zo zou het voor dieren makkelijker zijn om van het ene gebied naar andere te gaan. Dat plan heet de ecologische hoofdstructuur. In 2018 hopen ze het plan af te hebben. De regering vind het het belangrijkst dat de kerngebieden worden beschermd. Dat zijn belangrijke gebieden. De regering wil ook er nieuwe gebieden komen genaamd natuurontwikkelingsgebieden. Ze willen dat al deze gebieden met elkaar verbonden worden door verbindingszones. De Europese Unie heeft een plan gemaakt om alle natuurgebieden in Europa te beschermen. Dit plan heet Natura 2000. De Europese Unie vindt het belangrijk dat de biodiversiteit blijft bestaan.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Natuurbescherming in Nederland"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: November 2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!