InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Welke sapcentrifuge kopen

Welke sapcentrifuge kopen

Welke sapcentrifuge kopen Ben je op zoek naar een nieuwe sapcentrifuge? Kijk dan hier waar je op moet letten bij de aanschaf ervan!

Wat is een sapcentrifuge?

Een sapcentrifuge is een keukenapparaat dat je kunt gebruiken om fruit en groentesappen te maken. Met een hoge snelheid wordt fruit of groente langs een vlijmscherp mes gedrukt en de sap eruit geslingerd. De pulp die overblijft wordt opgevangen in een pulpbak. Sommige stukken fruit kunnen erin zijn geheel in en hoef je niet te schillen. Fruitsoorten als kiwi en sinaasappels kun je beter van de schil ontdoen, de schil kan een nare bijsmaak geven en van de kiwi kunnen er haartjes in de sap komen. Vruchten als perziken en nectarines moet je eerst opensnijden en de pit eruit halen voordat je ze in de sapcentrifuge doet, anders worden de messen wel heel snel bot. Ook zijn er nog een aantal fruitsoorten die niet geschikt zijn voor de sapcentrifuge, zoals de banaan. Bananen bevatten te weinig sap en vliegen bijna in hun geheel de pulpbak in. Tegenwoordig zijn er heel mooi uitziende sapcentrifuges op de markt, die niet misstaan in de keuken. Zo hoef je het apparaat niet steeds op te bergen na gebruik.

Waarvoor gebruik je een sapcentrifuge?

Een sapcentrifuge gebruik je om snel gezonde sappen te maken van groenten of fruit. Vooral in de zomer is een koud sapje heerlijk en bovendien ook nog gezond. De fruitdrankjes bevatten veel vitamine C, wat goed voor de weerstand is. De beste combinatie voor een sapje is wortel-appelsap met een stengel bleekselderij. De bleekselderij geeft een aparte pittige smaak aan het geheel en zorgt dat het sapje niet te zoet wordt. Een andere goede combinatie is ananassap mengen met kokosmelk, wat een heerlijke zoete cocktail oplevert. Ook kun je soep maken met de sapcentrifuge. Een goede combinatie daarbij is het mengen van tomatensap, gemengd met bleekselderij. Het maakt niet uit of het fruit hard of zacht is, de sapcentrifuges hebben zo een hoog vermogen en grote snelheid dat ze met gemak elke fruitsoort vermalen.

Factoren waaraan je moet denken bij de aanschaf van een sapcentrifuge

Er zijn verschillende factoren waar je bij de aanschaf van de sapcentrifuge op kunt letten:

Prijs

Wat is je budget? Wil je 50 euro uitgeven of 300 euro? Voor elk budget is een sapcentrifuge verkrijgbaar. De goedkoopste is van Bestron en is te bestellen vanaf 21 euro. Ook Philips heeft goedkopere modellen in het assortiment. Hoe luxer het apparaat, hoe duurder en daar zijn eigenlijk geen grenzen aan. Er zijn zelf professionele sapcentrifuges voor meer dan 1000 euro verkrijgbaar van bijvoorbeeld Santos.

Vormgeving

Hoe ziet het apparaat eruit? Als je het apparaat dagelijks gebruikt, wil je het niet steeds opruimen. Dan is het misschien slim om een mooi uitziend apparaat te kopen, zoals de sapcentrifuges van Solis of Magimix.

Snelheid

Sommige apparaten hebben meerdere snelheden en andere maar een. Je kunt dan onderscheid maken naar de hardheid van het fruit. Zachte fruitsoorten leveren doorgaans meer sap op als ze op een lagere snelheid door het apparaat gaan.

Grootte van het apparaat

Heb je er ruimte voor in de keuken? Kenwood en Solis hebben beide kleine sapcentrifuges in hun aanbod.

Aanwezigheid pulpreservoir

Bij sommige apparaten wordt het pulp opgevangen in een apart pulpbakje. Bij andere komt het onder het mes terecht en kost het moeite het apparaat schoon te maken. Solis heeft modellen met en zonder pulpbakje. Magimix heeft alleen modellen zonder pulpbakje.

Is het makkelijk schoon te maken?

Kunnen de onderdelen in de vaatwasser? Kan het apparaat makkelijk uit elkaar? Het beste is trouwens de onderdelen gewoon met de hand af te spoelen vlak na gebruik, hiermee voorkom je verkleuring van onderdelen. Het is dus wel belangrijk dat je het apparaat makkelijk uit elkaar kan halen.

Aanwezigheid citruspers

Houd je van vers sinaasappelsap? Dan is het misschien handig om een sapcentrifuge met citruspers te kopen, dit smaakt net iets anders dan sinaasappelsap vanuit de sapcentrifuge. Magimix heeft een combinatie sapcentrifuge.

Vulopening

Hoe groot is de opening om fruit in te doen. Moet je alsnog het fruit klein snijden of kan er een hele appel in? Zowel Philips, Magimix als Solis hebben een grote vulopening.

Waar koop je je sapcentrifuge?

Je kunt je sapcentrifuge online kopen of bij de betere kookwinkel. Het voordeel van in een winkel kopen is dat je een demonstratie kan vragen en het geluid dat het apparaat maakt kan horen. Ook in de grotere warenhuizen worden sapcentrifuges verkocht. Zorg in ieder geval wel dat je het apparaat eerst gezien hebt voordat je het aanschaft. Je hebt dan in de toekomst meer plezier van je sapcentrifuge, als het aan al je eisen voldoet en je er jarenlang gezonde sapje mee kunt maken.
© 2011 - 2019 Missmexx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Heerlijke sapjes uit de sapcentrifugeHeerlijke sapjes uit de sapcentrifugeVeel mensen hebben moeite om elke dag weer de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit te eten. En iedereen met kinderen…
Sapjes uit de sapcentrifugeSapjes uit de sapcentrifugeWe kunnen ons niet meer voorstellen dat we er geen hebben de sapcentrifuge. Of het nu zon kleine handmatige is of zo…
De slowjuicer: persen met behoud van voedingsstoffenDe slowjuicer: persen met behoud van voedingsstoffenZelf je sapjes persen om de nodige vitaminen binnen te krijgen: een goede zaak. Het gebruik van een sapcentrifuge is daa…
De foodprocessor of keukenmachine is een prettige hulpDe foodprocessor of keukenmachine is een prettige hulpWie eenmaal een foodprocessor in huis heeft zal merken dat dit apparaat erg handig zijn en veel werk uit je handen nemen…
Een citruspers kopenEen citruspers kopenVitamine C, onmisbaar in een gezonde voeding! Een extra lekkere manier om vitamine C binnen te krijgen is door vers gepe…

Reageer op het artikel "Welke sapcentrifuge kopen"

Infoteur: Missmexx
Gepubliceerd: 23-08-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!