InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Je eigen steenoven

Je eigen steenoven

Loopt je ook het water in de mond bij de gedachte aan de geur van versgebakken brood. En wat dacht je van een authentieke pizza die je net uit je eigen steenoven haalt. Of een bakblik vol met heerlijk dampende stukken gegrilde kip met honing en rozemarijn, en omringd door krokante krielaardappeltjes. Een steenoven prikkelt de zintuigen nog voordat je wat hebt geroken of geproefd! De steenoven kenmerkt zich door de smaak die door het houtvuur wordt meegegeven aan de gerechten die er in worden bereid en door de hoge temperaturen die tot ver boven de 500 graden Celsius kunnen oplopen.

Het hebben van een eigen steenoven is tegenwoordig heel goed mogelijk en afhankelijk van je wensen en budget, kant-en-klaar te kopen of zelf te bouwen. Zo zijn er prefab elementen te krijgen die je zelf in elkaar zet en de echte doe-het-zelver metselt er zelf eentje.

De budget steenoven

Voor de kleine beurs zijn er zogenaamde pizzamakers die er uit zien als een groot rond tosti-apparaat met een steen als onderplaat. Je mist dan de rustieke uitstraling en je kunt maar een enkele pizza tegelijk bakken. Eigenlijk mag je niet spreken van een echte steenoven omdat de hitte via een elektrisch verwarmingselement wordt verkregen echter de temperatuur is hoger dan een reguliere oven (tot zo'n 350 graden Celsius).

Kant-en-klaar

Je kunt hier kiezen uit diverse vormen en materialen. Qua beschikbare ruimte moet je rekening houden met een minimale grootte van ongeveer één vierkante meter. De traditionele ovens zijn van binnen en buiten van steen. Soms volledig opgebouwd uit losse vuurvaste metselstenen tot en met prefab betonnen uitvoeringen. De bouw van een volledig stenen oven is een arbeidsintensieve klus die vaak door een vakman wordt uitgevoerd.

Moderne varianten zijn ook deels of volledig van metaal waarbij de verwarming door het houtvuur indirect en mechanisch wordt voorzien.

Het is overigens ook mogelijk om de steenoven binnenshuis te plaatsen, net zoals je dat in de gemiddelde pizzeria ziet.

Laten bouwen

Deze ovens worden in allerlei formaten en vormen door vakmensen bij jou thuis opgebouwd. Je krijgt een professionele oven met de rustieke uitstraling en met garantie.

Zelf bouwen

Als je handig bent dan kun je een steenoven ook zelf bouwen. Je kunt dan bijvoorbeeld gebruik maken van prefab elementen die je zelf in elkaar zet en afwerkt.

Je kunt ook nog een stap verder gaan en zelf een steenoven metselen. Gebruikmakend van vuurvaste metselstenen bouw je dan de oven die je graag wilt. Onderschat een dergelijke klus echter niet.

Als je dicht bij de natuur wilt blijven dan kun je overwegen om met natuurstenen zoals basalt of lavasteen een steenoven te bouwen. Je stapelt dan grote en grove stukken steen als een puzzel in elkaar, met of zonder cement, tot je steenoven. Hier is wat inventiviteit voor nodig maar duizenden jaren geleden was dat één van de weinige manieren om over een oven te beschikken.

Bakken in een steenoven

Een steenoven leent zich bij uitstek voor pizza’s, brood en grillschotels maar in principe kun je alles maken wat je ook in een reguliere oven maakt.
© 2011 - 2019 Sjnebbelke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Hoe kan ik een heerlijke pizzabodem maken? Dat is een vraag die veel mensen bezighoudt. Een pizza bereiden is niet moeil…
Pizza maar dan andersPizza maar dan andersPizza is zo’n gerecht wat altijd kan en de een is tevreden met een pizza die uit het koelvak van de supermarkt zo thuis…
Makkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggenMakkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggenPizza is wereldwijd bekend en geliefd. Maar kant-en-klare gekochte pizza is enorm vet, meestal dik belegd met kaas. Maar…
Je eigen verse pizza maken, heerlijke saus en super bodem!Zelf pizza maken is erg lekker, eenvoudig, gezond en een stuk goedkoper dan van de supermarkt of de pizzaria. Met deze b…
De pizzarette: zelf mini-pizza's bakkenDe pizzarette: zelf mini-pizza's bakkenDe pizzarette wordt steeds populairder. Voor iedereen die het gourmetten en fonduen zat is tijdens de feestdagen of ande…

Reageer op het artikel "Je eigen steenoven"

Infoteur: Sjnebbelke
Gepubliceerd: 22-08-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!