InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Ervaringen met de petroleumkachel

Ervaringen met de petroleumkachel

Ervaringen met de petroleumkachel 35% minder gasverbruik levert een besparing van circa 245,- Euro op. Over het gebruik van een petroleumkachel vindt veel discussie plaats op internet. In Nederland en België vraagt iedereen zich af of er met de petroleumkachel inderdaad zoals volgens de slogan ‘flink kan worden bespaart op een energienota’. Voordelen van petroleumkachels, tips bij het gebruik en een berekening van mogelijke gas- en kostenbesparing, brandstofverbruik petroleumkachels en eigen ervaring.

Voordelen petroleumkachels

Een aantal voordelen van de nostalgische petroleumkachel (enkel- en dubbelbrander) op een rijtje:
  • De kachel is verplaatsbaar;
  • Geen afvoer en leidingen;
  • Geen opwarmtijd en direct klaar voor gebruik;
  • Geen energieverspilling bij het voorverwarmen;
  • Weinig energieverbruik, de vlam kan heel laag worden gezet en geeft dan voldoende warmte;
  • Gerichte verwarming, bijvoorbeeld ’s ochtends bij het ontbijt in de eetkeuken of ’s avonds even bij de koffie o.i.d;
  • Ideaal voor bijverwarmen in voor- en najaar, als het kil is;
  • CV kan lager in de winter;
  • Behaaglijke warmte, net een openhaard.

Verdere kenmerken van een moderne verplaatsbare petroleumkachel zijn bijvoorbeeld:

  • Omvalbeveiliging, automatische uitschakelaar bij kantelen;
  • CO²-sensor, waardoor de kachel afslaat bij een te hoog gehalte aan C0² in de ruimte;
  • Temperatuursensor, meet de temperatuur in de ruimte en zorgt dat de ruimte verwarmd wordt tot de vooraf ingestelde temperatuur;
  • Safe top tegen het branden aan de kachel aan de bovenkant;

Laserkachels zijn bovendien technisch zeer geavanceerd uitgerust met bijvoorbeeld:

  • Een automatische selectie van het meest efficiënte verbrandingsniveau;
  • Een weektimer;
  • Een spaarstand;
  • Een bewegingssensor;
  • Een boosterstart voor extra snelle verwarming
  • Een vorstbeveiliging;
  • Een dagtimer.
Maar laserkachels hebben geen warme oranje gloed.

Tips bij het gebruik van een petroleumkachel

  • Zorg voor voldoende ventilatie in de ruimte waar de petroleumkachel staat, bijvoorbeeld door een ventilatierooster of een klein bovenraampje open te zetten in de open keuken;
  • Bij het aan- en uitdoen ruikt u de petroleum, al is het nog zo’n reukloos merk. Doe dan even de afzuigkap aan of zet de kachel pas uit als u naar bed gaat;
  • Zet de kachel in een gloeistand of spaarstand, die verbruikt het minste energie;
  • Brandstofopties van mindere kwaliteit (, anders dan isoparaffine), zoals dieselolie zouden nadelig kunnen zijn voor de kachel, maar over lampenolie op basis van paraffine zijn de meningen verdeeld;
  • Nadeel lampenolie: roetaanslag, lont loopt vast (wel weg te krabben), stinkt meer bij aan- en uitzetten;
  • Isoparaffine bevat minder zwavel en heeft een lager aromaatgehalte;
  • Naast de brandstof van Zibro is ook andere brandstof te koop, zoals van Firelux en Tosaïne. De 20 liter vaten van Firelux en Tosaine zijn goedkoper, dan die van Zibro.

‘Bespaar flink op energienota’

Met deze leus op de winterbrochure 2010 trekt Zibro de belangstelling voor petroleumkachels. Zibro heeft de totale mogelijke besparing berekend voor een gemiddeld gezin. Hierbij wordt uitgegaan van het gemiddeld gasverbruik in een Nederlands gezin per jaar van 2000 m³ en de gemiddelde Nederlandse gasprijs in juni 2010. Door gericht te verwarmen zou in totaal 895 m³ gas bespaard worden (in het voor- en najaar 575 m³ en in de winter 320 m³). Hiermee bespaart u 471,31 Euro per jaar aan kosten voor gas. Dit betekent, dat u 35% op het gasverbruik zou kunnen besparen.

Gasverbruik per jaar voor verwarmingTotale mogelijke gasbesparing in m³Totale mogelijke gasbesparing in €
1500 m³671 m³€ 353,35
2000 m³ 895 m³ € 471,31
2500 m³1119 m³€ 589,27
3000 m³1342 m³€ 706,70
3500 m³1566 m³€ 824,66

De aanschaf van brandstof met een gemiddeld verbruik van 6 jerrycans à 20 liter en een prijs van 38,- Euro per vat kost u echter nog 228,- Euro. Dat wil zeggen, dat u circa 245,- Euro per jaar bespaart door het gebruik van een petroleumkachel. Een goede petroleumkachel koopt u voor een prijs vanaf circa 230,00 Euro, dus dat is snel terugverdiend.

Het brandstofverbruik van petroleumkachels

Voor Zibro-kachels ligt het brandstofverbruik in liters per uur (l/u) bij een enkelbrander op 0,313 l/u (max.), bij de dubbelbranders tussen de 0,225 l/u (min.) en 0,313 l/u (max.) en bij de laserbranders tussen de 0,083 l/u (min.) en 0,484 l/u (max.).

Ervaring met een petroleumkachel

Zelf hebben wij een ouder merk petroleumkachel, de Zibro Kamin KRA 105. Wij zijn reuze enthousiast. “Het is lekker warm voor minder geld.” Meestal laten wij de kachel alleen gloeien. Volgens de specificaties van Zibro (KRA 106) is de brandduur per tank van 7 liter bij maximaal vermogen 14,3 uur. Het brandstofverbruik is 0,489 liter per uur bij een maximaal vermogen. De ruimtecapaciteit (m³) ligt tussen de 60 m³ en 165 m³.

Lees verder

© 2010 - 2017 Deinfodeler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Neem een CV-ketel met genoeg warmwater voor bad en keukenNeem een CV-ketel met genoeg warmwater voor bad en keukenEen moderne CV-ketel zorgt er niet alleen voor dat de radiatoren in je woning comfortabel warm worden. Een zogenaamde co…
Geschiedenis van de petroleumlamp: licht in huisGeschiedenis van de petroleumlamp: licht in huisDe petroleumlamp verving sinds het midden van de 19de eeuw oudere typen olielampen in menig huishouden. Relatief gezien…
Kostenbesparing in het huishoudenKostenbesparing in het huishoudenHuishoudens worden steeds vaker getroffen door schulden of leven op de armoedegrens. De redenen hiervoor kunnen erg vers…
Energie besparen: tipsEnergie besparen: tipsEnergie in ons huis wordt grotendeels verspild. Energie gaat verloren door onwetendheid en gemakzucht. Energie besparen…
Bronnen en referenties
  • www.zibro.nl
  • www.firelux.nl
  • www.essege.com

Reageer op het artikel "Ervaringen met de petroleumkachel"

Reacties

Ronan, 10-12-2016 08:38 #24
Ik wil er een voor de garage aanschaffen, en nu kan ik een (nieuwe) Qlima Laserkachel overnemen van een kennis. Deze is geschikt voor een ruimte tot 48m² c.q. 120m³. Mijn garage is echter 58m² c.q. 145m³. Zou deze kachel dan toch effectief kunnen zijn, of moet ik toch echt persé voor een sterker model gaan? M'n garage hoeft trouwens geen 24°C te zijn, een graadje of 19 à 20 is meer dan genoeg om lekker te kunnen klussen.
Alvast bedankt

Jos, 13-10-2016 12:23 #23
Hoe veel liter olie mag je in huis hebben? Ik heb 3 kannen van 20 liter in huis, mag dat?

Brigitte, 15-01-2016 13:29 #22
Wij wonen op een recreatiepark. Gas kost 3,45 euro per kuub! Sinds een paar maanden hebben we een Zibro. We besparen ondanks de dure petroleum van qlima. Echt een hoop! En ja hij staat in de huiskamer bij de thermostaat. Brand uiteraard alleen als we thuis zijn en niet 's nachts.

Visser, 13-10-2015 12:16 #21
Gemorst op kleding, die lucht is er na verschillende keren wassen in wasmachine niet uitgegaan. Wie weet hoe ik deze petroleumlucht uit de kleding kan verwijderen en uit de wasmachine natuurlijk. Hoop dat iemand mij kan helpen.

Wim, 19-04-2015 00:12 #20
@A3jp:
Om dezelfde reden (gezelligheid) brand ik een olielamp. Met een andere lont erin brandt hij prima op SEL/Farmlight lampolie van Dirk (1,69 Euro/liter). Ik heb wel het idee dat er meer residu in zit dan in bijv. Zibro Kristal omdat ik de lont vaker schoon moet krabben.

Voor boven (geen CV) heb ik een Dietz Jupiter 2500 waar 2 liter olie in kan. Die geeft naast licht behoorlijk warmte.

Voor als er echt iets mis zou gaan, heb ik nog een Ruby (lont) oliekachel van 2.4 kW.

A3jp, 22-01-2015 12:48 #19
Is het branden van een petroleumkachel slecht voor de gezondheid?
Ongezuiverde petroleum bevat nogal wat zwavel en aromatische verbindingen. De zwavel verbrandt tot zwaveldioxide en dat is niet best voor de luchtwegen. Bij onvolledige verbranding van aromaten kunnen kankerverwekkende producten ontstaan; ook niet zo best. Ik zou dus altijd gezuiverde petroleum gebruiken.
Ook lijkt me een petroleumkachel met een enkelvoudige brander niet erg gezond. Kies een kachel met een dubbelbrander of laserbrander, want die verbranden de petroleum bij een hogere temperatuur.
Tot slot vind ik de reactie van Wim, 19-09-2013 00:32 hieronder zeer lezenswaardig: Verwarmen met gezuiverde petroleum is inderdaad ongeveer 3x zo duur als verwarmen met aardgas. Maar zo'n snorrende petroleumkachel is wel erg gezellig.

M. Diederen Ruiz, 19-01-2015 10:27 #18
Is het niet slecht voor de gezondheid? Ik krijg last van mijn ogen en luchtwegen als er een petroleum kacheltje aan staat of heeft aangestaan.

A3jp, 10-01-2015 18:43 #17
Zibro Kristal is een goede, vrijwel reukloze brandstof, voor petroleumkachels, maar in Nederland is die brandstof wel erg duur. Voor een jerrycan van 20 liter vind je prijzen van €52,50 tot €59,95 (december 2014).
Net over de grens bij Breda, in België, kost zo'n zelfde jerrycan €41,95 (december 2014).
Dat zal wel iets te maken hebben met btw en brandstofbelasting.
Maar als je er 12 (voor twee gebruikers elk 6) gaat halen, dan bespaar je dus ca. 12 x €13 = €156.

Jakkoo, 16-12-2014 12:12 #16
Hier speelt nog iets anders een rol. Waar koop je vandaag nog petroleum in kleine hoeveelheden? Ik woon in de omgeving van Utrecht en na lang zoeken vond ik een benzinepomp aan de Gageldijk. Ik mocht hier € 1,80 per liter aftikken, danwel € 9,-- voor 5 liter. Sinds "oliestook" niet meer bestaat, wordt het steeds moeilijker om aan brandstof te komen.
Ik ga nu zoeken naar een alternatief op camping gas.

Netty Jansen, 17-11-2014 12:31 #15
Ik zou een petroleum kachel voor de caravan willen kopen, maar kan dat kwaad voor de luchtwegen? ik heb namelijk long emvizeem.

Prospero, 10-11-2014 09:00 #14
Dag,
U bent niet kritisch genoeg als u kijkt naar stellingen en onderzoeksresultaten. De uitspraak 'Door gericht te verwarmen zou in totaal 895 m³ gas bespaard worden (in het voor- en najaar 575 m³ en in de winter 320 m³)' roept vragen op. Dit is namelijk zeer sterk afhankelijk van waar de petroleumkachel voor gebruikt wordt en waar hij geplaatst wordt. Als iemand inderdaad de thermostaat omhoogzet om een werkkamer te verwarmen, kan het plaatsen van een extra kachel op die werkkamer zinniger zijn. Als de thermostaat echter normaal blijft staan zoals altijd en er wordt op die werkkamer een kachel bijgeplaatst voor extra warmte BESPAART U HELEMAAL NIETS. De kachel en zijn brandstof zijn dan extra kosten op het jaarlijkse verwarmingsplan. Wordt de petroleumkachel in de huiskamer bij de thermostaat gezet, bespaart u inderdaad veel geld. Maar wie doet dit nou?

L. Spijk, 27-10-2014 22:46 #13
Ook ik verwarm vaak bij met dezelfde zibro 105 bevalt ook super goed verwarm alleen de huiskamer. thermostaat van CV zet ik op 15 graden. tot 21 graden met zibro binnen 3 kwartier daarna op de laagste stand zetten. kamer is ongeveer 85 m3. inderdaad ventilatie is wel belangrijk, ook ken je op de zibro theeketel zetten om water te koken. ook met kamperen in MN belltent gebruik ik MN zibro om op te koken dat werkt perfect tent is in 10 minuutjes aangenaam warm.

Jjuulliiaa (infoteur), 22-01-2014 01:02 #12
Sinds een week een Zibro laser kachel gekocht, met goede moed gebruikt omdat werd vermeld dat de uitstoot van gassen in de kamer absoluut niet schadelijk zou zijn. Ik heb de kachel aangestoken en gedurende een aantal dagen uitgeprobeerd maar ik ben er niet blij mee. Warm wordt de kachel prima en hij verwarmt de ruimte ook snel, daar ligt het niet aan, de kachel maakt ook niet al te veel geluid, ziet er strak uit maar de lucht daar kan ik toch niet mee leven, het is niet eens zozeer de stank van petroleum ( te ruiken bij het aansteken en het doven van de kachel) maar meer een zwaar gevoel in mijn longen, alsof ik niet vrijuit kan ademen, kortom, het voelt echt niet gezond. Nog geprobeerd extra te ventileren door een raam op een flinke kier te zetten maar dan vliegt er weer zoveel warmte door het raam naar buiten dat ik de kachel net zo goed niet aan kan zetten.
Kortom, geen succes vind ik, ik ga de kachel beslist weer opruimen.

Willem, 06-01-2014 13:48 #11
Een Zibro kachel gebruik je voor als bij verwarming. Of voor een ruimte waar verder totaal geen verwarming in zit. Dan kan zo kachel uitkomst bieden als je even enkele uren in een ruimte wil zijn. Voor de woonkamer of keuken zou ik geen Zibro kachel gebruiken. Daar hebben we een gaskachel in gebruik. Je kunt er heerlijk aan warmen. Vooral als je van buiten komt en je hebt het steen koude handen en voeten. En dat gaat bij CV niet op. Bij een Zibro kachel eventueel wel. Bij een CV is niet alleen de kosten van het aardgas maar ook stroom om het water rond te pompen. Vergeet dat niet.

Wim, 19-09-2013 00:32 #10
Aardas heeft een energie inhoud van 35 MJ/m3 (dat is zo'n 9.7 kWh). Laten we zeggen dat dit via de CV zo'n 9 kWh aan warmte geeft, tegen 0.65 Euro. Ofwel met aardas kom je op zo'n 7.2ct/kWh. De schone petroleum geeft zo'n 10 kWh/liter aan warmte. Het spul kost zo'n 2 euro/liter, dus je komt op 20ct/kWh voor petroleum. Stroom kost zo'n 22ct/kWh.

Wie kan mij uitleggen dat stoken op petroleum goedkoper is dan op aardgas? Ik denk niemand. Zo'n kachel is alleen handig als je tijdelijk ergens warmte nodig hebt en niet over andere alternatieven kunt beschikken.

Als je elektrische aansluiting voldoende zwaar is, kun je het elektrisch doen. Een ventilatorkachteltje kost in orde van 50 euro, geeft geen stank en je hoeft niet extra te ventileren. Zodra je het vaker moet gebruiken, is aardgas de goedkoopste optie (ten opzichte van petroleum of elektra).

Ergo Sum, 27-10-2012 20:50 #9
Van de ouders van mijn vriendin een tijd geleden een oude Zibro Kamin KRA 105 gekregen. Die heb ik toen niet willen gebruiken (in de achterkamer) omdat ik vond dat hij te sterk geurde. Ik had hem, in plastic verpakt, buiten naast het schuurtje staan. Nu heeft mijn stokoude gaskachel het begeven lijkt het, zelfs geen waakvlam, en zo komt de Zibro plots goed van pas want de temperatuur is net zo plots gedaald tot vrijwel het nulpunt ('s nachts). De verbrandingsgassen slaan op mijn gevoelige keel en ogen. Maar toch ben ik blij met het ding. Raampjes op een kiertje in achterkamer en keuken. De woningbaas heeft een maand geleden een koolmonoxidemelder in de keuken gemonteerd in verband met de leeftijd van de geiser (kan me niet herinneren dat die ooit is vervangen sinds de twintig jaar dat ik op dit adres woon). Ik hoop wel snel een andere gaskachel te vinden. Ik denk dat de mensen in Ladakh (Himalay, Noord-India, erg blij zouden zijn met de Zibro, want daar hebben ze geen gasleidingen, wel gaskacheltjes, maar zowel gas als kerosine worden in kleine hoeveelheden verstrekt, men verwarmt er zijn huis nog met schaars hout in onooglijk primitieve potkacheltjes van blik. De temperatuur daalt er jaarlijks tot min twintig.

Reavmore, 24-10-2012 20:09 #8
Rode Diesel van Gulf werkt ook prima; zwavelgehalte 10ppm. zibro is 7ppm zeggen ze. Vlampunt is ook hetzelfde nl:55graden… Fabrikant zal het natuurlijk nooit aanraden want dan pakken ze wat minder centjes!

Bart, 17-09-2012 23:25 #7
Sinds enkele dagen een Zibro laserkachel aangeschaft, SRE229TC, via internet. De eerste paar uurtjes geeft de kachel nog wel een aanzienlijke geur af. Nu na enkele dagen zeer tevreden over deze kachel. Binnen 5 minuten mijn woonkamer heerlijk verwarmd. De eerste paar minuten zet ik de kachel in de zij-kamer aangezien bij de start de verbranding nog niet optimaal is. De ventilator doet ook goed zijn werk en is redelijk stil, niet storend, alleen als hij de eerste paar minuten meer dan 5 graden moet bijverwarmen. Ik heb er een rijdend plateau onder gemaakt zodat ik hem op meerdere plaatsen kan gebruiken, met een verlengsnoer. Ik gebruik uiteraard de originele Zibro vloeistof, maar geheel reukloos stoken is me nog niet gelukt. De kachel heeft mij Euro 249, - inclusief verzendkosten gekost. Gr. Bart Reactie infoteur, 16-10-2012
Leuk om te horen. Ik heb nog een oude Zibro, misschien ook maar eens overstappen!

Schilder, 05-12-2011 23:35 #6
Ik sluit me aan bij Wilbert op (05-11-2011), petroleum de gezuiverde is duur, 20 liter voor ca €40.- en wie weet nog duurder, en dat voor gemiddelde verbranding, binnen 5 a 6 dagen behaaglijk warm stoken, is 20 liter zo weg, gas is stukken goedkoper (cv).
Makkelijk is de petroleumkachel wel, daar waar geen verwarming is, ik heb er zelf ook een met een ouderwetse kous, daar tank ik normale petroleum mee, daar zijn de kosten aanzienlijk lager mee ( 20ltr voor €22.- ), en de verbranding stinkt net zo min/veel als gezuiverde petroleum. Voor iedereen met een kachel zonder afvoer, altijd ventileren, vertrouw je het nog niet, neem dan een koolmonoxidemelder.

Deinfodeler (infoteur), 05-11-2011 10:20 #5
Qua verbruik:
Het zijn (maximaal) 6 jerreycans per jaar, dus alleen in (de) koude maanden. Advies 1: zet kachel op laag pitje, zie foto in artikel. Advies 2: petroleum tanken over de grens in België, zie reactie op 01/03/11.

Qua stank/vocht:
Afzuigen (met afzuigkap) tijdens opstarten en na uitdoen (als u naar bed gaat) en altijd (keuken)raampje op een kier, zie artikel. Advies 1: plaatselijk tijdelijk verwarmen is altijd goedkoper. Advies 2: af en toe buitendeur of raam even openzetten.

Wilbert, 05-11-2011 02:02 #4
Ik heb gelezen dat die 6 jerrycans gemiddeld per seizoen zijn… als je dan de prijs van 50 euro hanteert kom je op 1200 euro per jaar uit. Dan is gas goedkoper. Wie oh wie kan hier een licht op laten schijnen? Over het gezondheidsrisico: (ik ben me flink in aan het lezen meer 99% van de informatie op internet komt van zibro zelf, niet echt handig dus, dan kun je op verschillende googlebooks lezen dat er onderzoek naar is gedaan. Daarbij kwam aan het licht dat bij stoken zonder afvoer naar buiten, een lichte stijging lijkt te zijn van het aantal kinderen met longproblemen. Net als meeroken echter heel lastig te bewijzen. Neemt niet weg, dat ik nog steeds interesse heb in die manier van stoken, mits het inderdaad een flinke besparing kan opleveren.

Paul Göttgens, 01-03-2011 12:31 #3
Ik gebruik al jaren een petroleum kachel om de energiekosten te drukken. In een woning met centrale afzuiging is het niet nodig vochtvreters te plaatsen. Ik stook normaal 1500 m3 per jaar. Het eerste jaar dat ik de kachel gebruikte heb ik 350 euro bespaard (weet niet meer hoeveel m3 ik heb bespaard). Daarbij was het ook nog een stuk warmer in de woning. Normaal heb ik de verwarming op 20 graden. Met de kachel liep de temperatuur op tot soms 22 graden (lekker warm). Wat betreft de petroleum gebruik ik niet de belachelijk dure Zibro Kristal. Ik ga gewoon petroleum tanken over de grens in België. De laatste keer was dat 72 cent per liter (December 2010). Enigste nadeel met die petroleum is dat de kachel stinkt bij het starten en stoppen en dat de kachel wat vaker moet worden onderhouden. Conclusie: Het levert wel een behoorlijke besparing op. :-)

A3jp, 16-02-2011 19:40 #2
De Zibro Kristal brandstof is de laatste jaren erg duur geworden, van?37,50 (2005) naar 47,95 nu (januari 2011).
De voorgespiegelde besparingen op gasverwarming zijn volgens mij dan ook niet reëel.
Een zelden genoemd nadeel van petroleumkachels is, dat ze bij het verbranden waterdamp produceren, die in de ruimte vrijkomt. Om de ruimte niet al te vochtig te laten worden is het plaatsen van één of twee bakjes met vochtvreter in de ruimte beslist aan te raden. De kosten daarvan verminderen ook weer de besparing op gasverwarming. Nee, echt goedkoop is het stoken met petroleumkachels niet.
De Zibro kachels met zichtbare vlam geven wel een aangename (meer vochtige) warmte en de vlam is sfeervol. Reactie infoteur, 18-02-2011
Bij de berekening wordt uitgegaan van een 20 liter vat petroleum van Firelux of Tosaïne, petroleum van dezelfde kwaliteit als de Zibro brandstoffen.
V.w.b. de luchtvochtigheid: altijd goed ventileren!
Bij CV wordt de luchtvochtigheid vaak juist weer te droog en is het nodig om bakken met water op te hangen/neer te zetten.

Kck, 19-10-2010 12:16 #1
Er aan een petroleumkachel zitten geen nadelen? bijna niet te geloven. Wat betreft bijv. de damp die in de ruimte achterblijft? Heeft iemand info?

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 24
Schrijf mee!