InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Mogelijkheden klamboe

Mogelijkheden klamboe

Mogelijkheden klamboe Strikt genomen is de klamboe niets meer of minder dan een muskietennet. Zeer fijnmazig en in bepaalde landen een must om het vliegende ongedierte buiten de slaapplaats te houden. Zeker daar waar malaria opgelopen kan worden, is het haast van levensbelang. Wat kunnen we nog meer met de klamboe?

Materiaal

De klamboe is van licht materiaal, bijvoorbeeld polyester. Neemt niet weg dat de oorspronkelijke klamboe van katoen was. De klamboe moet aan een aantal voorwaarden voldoen, want er moeten voldoende luchtgaatjes in zitten (256 per vierkante inch, 1 inch is 2,54 cm). Als dit aantal ongeveer klopt, dan zijn de gaatjes te klein om de muggen door te laten, wat immers de bedoeling is. De klamboe die echt geschikt voor de tropen is, is geïmpregneerd met een gif wat alleen schadelijk voor de malariamug is. Essentieel en van levensbelang!

Gebruik in de westerse wereld

In de westerse wereld wordt de klamboe ook veelvuldig gebruikt. Enerzijds kan het vliegen en muggen ook weghouden, maar vaak hebben in daar al een hor in een openstaande deur of raam voor. Wat doen we dan met de klamboe? … voor de sier, en daar zijn weer verschillende mogelijkheden bij. Enkele voorbeelden

  • De traditionele klamboe is wit en hangt aan een punt midden boven het bed en het gaas is groot genoeg dat deze volledig om het bed valt (tot de grond).
  • Een variant op de traditionele klamboe hangt aan vier punten (enigszins gedrapeerd) midden boven het bed en de valling is hetzelfde als de traditionele klamboe, over het bed tot op de grond.
  • De klamboe in traditionele vorm is er in pasteltinten (rose, blauw, geel), maar ook in het zwart of nachtblauw.
  • Een klamboe kan ook aan een hemelbed bevestigd worden. Deze moet dan rondom en bovenop bevestigd worden. Er is veel meer stof voor nodig, maar de drappering kan de romantiek van het hemelbed volledig maken en is functioneel.
  • De klamboe kan aan de punt boven het hoofdeind gehangen worden, echter het gedeelte wat richting het voeteind over het bed moet vallen, is beduidend groter dan het ander gedeelte. De vorm van de klamboe wordt dan - als deze volledig uitgelegd is – ovaal.
  • De punt van ophanging aan het plafond kan opgesierd zijn met extra glansstof of andere stof die bijvoorbeeld bij de rest van het interieur van de slaapkamer past.
  • De punten kunnen ook achter elkaar boven het midden van het bed vallen, je krijgt dan een soort tent effect.
  • Er zijn ronde klamboes te koop die je over het bed heen neer zet. Met een kunststof frame wat uitgeschoven kan worden.
  • Behalve de slaapkamer, kan de klamboe ook in de zomermaanden buiten dienst doen. Vast gemaakt aan een grote parasol zijn ze al te koop. De zithoek valt dan volledig binnen de overkapping van de parasol en de klamboe (die tot op de grond valt). In verschillende kleuren te koop.

Gebruik de klamboe’s die in allerlei winkels te koop zijn niet om op reis mee te nemen, dit zijn over het algemeen sier klamboes en niet geschikt om muskieten weg te houden. Indien het duidelijk op de verpakking staat, moet het wel aan de eisen voldoen in de landen waar de malariamug voorkomt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het zelf maken van een dazenvalHet zelf maken van een dazenvalIn de zomer wordt het weer tijd voor alle vliegen en dazen die om uw oren zoemen. Behalve dat u hier zelf last van heeft…
Manieren om steken van muggen te voorkomenManieren om steken van muggen te voorkomenEen erg vervelend probleem waar iedereen wel eens last van heeft wanneer hij of zij probeert te slapen: muggen! En dan g…
Wat kan je doen om muggen te bestrijdenOok zo last van die muggen op je kamer, die je nachtrust helemaal verpest. In dit artikel worden een paar middelen beshr…
Maatregelen tegen muggenWanneer de muggentijd is aangebroken, kan het irritante gezoem je uren uit je slaap houden. Er zijn een hoop middeltjes…
Wat is een dazenval?Tegenwoordig hebben veel mensen het over een zogenaamde dazenval. Maar wat is een dazenval nu precies? En werkt een daze…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mogelijkheden klamboe"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 31-03-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Woning
Schrijf mee!