InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Schaar voor linkshandigen: bladen in spiegelbeeld

Schaar voor linkshandigen: bladen in spiegelbeeld

Schaar voor linkshandigen: bladen in spiegelbeeld Ben je linkshandig en is je linkerhand ook je voorkeurshand bij het knippen dan ben je gebaat bij een 'linkshandige schaar'. Bij een schaar voor rechtshandigen druk je als linkshandige immers de bladen van de schaar uit elkaar in plaats van naar elkaar toe. Dat maakt dat het lastig is om goed te knippen. Scharen voor linkshandigen zijn wat minder breed verkrijgbaar omdat de vraag ernaar simpelweg kleiner is. De scharen bestaan echter wel degelijk en zijn verkrijgbaar bij diverse kantoorboekhandels en webshops.

Scharen voor mensen die links zijn

Linkshandigen buitenbeentjes?

Over het hoe en waarom van linkshandigheid zijn bibliotheken volgeschreven. Maar wat nu precies bepaalt of iemand rechts- of linkshandig wordt en wat dit bovendien zegt over iemand persoonlijkheid, daarover discussiëren wetenschappers vrolijk verder. Waarschijnlijk spelen hierbij zowel erfelijke factoren als omgevingsfactoren een rol. Vroeger gebeurde het nogal eens dat kinderen gedwongen werden om op school met rechts te schrijven.

Naar schatting is ongeveer 10% van de wereldbevolking linkshandig. Dat wil zeggen, circa 10% heeft de linkerhand als voorkeurshand wanneer het gaat om bijvoorbeeld schrijven. Bij de meeste van hen geldt daarbij tevens dat zij de linkervoet als voorkeursvoet hebben en dat hun linkeroog dominant is, maar hierin bestaan ook allerlei variaties of kruisdominanties. Zo is bijvoorbeeld Rafael Nadal - een van de beste tennissers ter wereld - rechtshandig maar heeft hij een voorkeur voor zijn linkerhand wanneer het gaat om het vasthouden van zijn racket. Ook diverse rechtshandige voetballers zijn linksbenig. Circa 1% van de wereldbevolking is ambidexter, dat wil zeggen dat je geen voorkeurshand hebt maar 'tweehandig' bent. Dit was bijvoorbeeld het geval bij Leonardo da Vinci.

Veel producten gemaakt voor rechtshandigen

Je kunt je voorstellen dat als een producent van een gebruiksvoorwerp een product gaat ontwikkelen dat gemakkelijk in de hand moet liggen, hij ervoor kiest dit te modelleren naar een rechtshandige. Ongeveer 90% van de gebruikers van zijn product zullen immers rechtshandig zijn en slechts 10% linkshandig. Bij diverse gebruiksvoorwerpen is dit een factor. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop een grip voor handvat voorgevormd is. In sommige gevallen levert dit linkshandigen slechts een klein ongemak op en is met een voorwerp dat voor rechtshandigen gemaakt is op zich prima te werken. Bij sommige producten levert dit echter wel degelijk problemen op.

Een van de veelgebruikte gebruiksvoorwerpen die linkshandigen voor een probleem stelt is de schaar. Rechtshandigen staan er wellicht niet zo bij stil maar als je links bent dan is het moeilijk knippen met een 'normale' schaar. Bij het knippen met een schaar is het de bedoeling dat je de bladen tegen elkaar aan knijpt. Dit gaat onbewust wanneer je met je duim het linker blad naar beneden drukt. Als linkshandigen een schaar gebruiken die voor rechtshandigen is gemaakt dan duwen ze de bladen echter juist uit elkaar. Dit heeft het effect alsof je met een botte schaar knipt. Je maakt daardoor eerder een vouw in het papier dan dat je er makkelijk doorheen knipt. Als je linkshandig bent ben je daarom gebaat bij een ander soort schaar. Een 'linkshandige schaar' is een schaar waarbij de bladen in spiegelbeeld zitten.

Verkrijgbaarheid scharen voor linkshandigen

Ben je linkshandig en helemaal klaar met dat gehannes met scharen die gemaakt zijn voor rechtshandigen dan kun je een 'linkshandige schaar' aanschaffen. Er zijn gewone papierscharen en hobbyscharen voor linkshandigen maar je kunt ook onder meer een huishoudschaar, coupeschaar, snoeischaar en heggenschaar voor linkshandigen krijgen. Het is mogelijk dat de prijs voor een schaar voor linkshandigen hoger ligt dan die voor rechtshandigen. Dit heeft ermee te maken dat ze op minder grote schaal geproduceerd en verkocht worden. Je moet een schaar echter al kunnen kopen voor luttele euro's. Grotere kantoorboekhandels verkopen vaak wel minimaal één merk. Zijn dergelijke scharen niet voorradig dan kun je je altijd nog wenden tot een webshop. Online kun je scharen van talloze merken vinden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Saeedkebriya, Pixabay
  • https://www.ad.nl/wetenschap/hierom-is-amper-tien-procent-van-de-wereldbevolking-linkshandig~a6165b65/

Reageer op het artikel "Schaar voor linkshandigen: bladen in spiegelbeeld"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 14-08-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!