InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Cotton Ball Lights voor decoratief en sfeervol licht

Cotton Ball Lights voor decoratief en sfeervol licht

Cotton Balls zijn 'hip & happening'. Je kunt tegenwoordig geen trendy lifestylewinkel binnenlopen of je ziet de katoenen lichtslinger hangen. Niet zo gek als je bedenkt dat de lichtjes niet alleen een sfeervol maar ook een bijna magisch effect geven. Bovendien kun je de lichtslinger echt overal ophangen en gebruiken voor een bijzondere lichtdecoratie. Denk eens aan kerst, verjaardagen of andere feestelijkheden.

Wat zijn Cotton Ball Lights?

Cotton Ball Lights zijn katoenen bolletjes die om een lichtsnoer zitten. De bolletjes zijn handgemaakt door mensen die hier een eerlijk ofwel 'fair' loon voor ontvangen. Het prachtige 'fairtrade' lichtsnoer wordt vervaardigd in Thailand. Het katoenen bolletje om het lampje zorgt voor een heel mooi zacht sfeerlicht.

Binnengebruik

De lichtslinger is specifiek bedoeld voor binnengebruik. De meeste lichtslingers bestaan uit 20 lampjes. Het totale wattage van deze lichtslinger bedraagt 16,8 watt. Per lampje is dat 0,84 watt. Er zijn ook lichtslingers met meer lampjes verkrijgbaar.

Kleuren

De lichtslinger -die ook wel de magische lichtslinger wordt genoemd- is verkrijgbaar in allerlei kleuren. Er zijn lichtsnoeren met alleen witte bolletjes maar de meeste sets bestaan uit een mix van witte bolletjes met andere kleuren die mooi bij elkaar passen.

Mogelijkheden voor lichtdecoratie

  • om de open haard
  • aan een boekenkast
  • over de tafel (leuk bij feestelijke diners!)
  • aan een spiegel
  • om een (grote) tak
  • om een decoratieladder
  • in een grote glazen vaas

Montage cotton balls

De lichtslinger wordt verkocht als set. In deze set zitten twintig losse katoenen bolletjes en een doorzichtig lichtsnoer met transparante stekker. Je moet de bolletjes zelf bevestigen om de lampjes. Eerst maak je voorzichtig een inkeping van circa anderhalve centimeter in het katoenen bolletje. Vervolgens doe je het lampje in het bolletje, trek je het snoer aan en trek je het plastic ringetje omhoog. Zo zit het lampje goed vast. Het is aan te raden hier de tijd voor te nemen. Als de inkeping te groot wordt bestaat de kans dat het lampje uit het bolletje valt. Precisiewerk dus!

Reservelampjes

Bij de lichtslinger zitten twee extra lampjes. Handig om deze goed te bewaren op een speciale plek. Mocht een lampje defect zijn dan kun je het makkelijk vervangen. Haal de stekker eerst uit het stopcontact en verwijder het kapotte lampje zonder deze te draaien. Bevestig vervolgens een nieuw lampje.

Losse bolletjes

Losse bolletjes zijn niet overal te koop. Sommige winkels zoals 'Kitsch Kitchen' in Amsterdam of de 'Kekkestek' in Dordrecht hebben wel losse cottonballs. De meeste winkels verkopen ze per set. Een uitzondering hierop is de officiële dealer 'Cotton Ball Lights' die de bolletjes in allerlei kleuren online los verkoopt via 'Cottonballshop.nl'. Deze kosten 0,75 eurocent per stuk. Ook zijn de bolletjes vaak los op kerstmarkten te koop.

Prijs en verkooppunten lichtslinger

De lichtslinger is te koop bij veel lifestylewinkeltjes. Ook grote woonwinkels zoals 'Loods5' en 'Sissy-Boy Homeland' bieden de Cotton Balls aan. Via internet zijn ze onder andere te koop bij 'Cotton Ball Lights', 'Cottonballshop.nl' maar ook via 'Bol.com' en andere online aanbieders. De gemiddelde verkoopprijs voor een katoenen lichtslinger met 20 bolletjes is 21,95.

Review

Nauwkeurig werkje

Toen ik de Cotton Ball Lights voor het eerst zag, was ik er direct weg van. Inmiddels heb ik twee lichtsnoeren in huis die beiden veel sfeer geven. Een nadeel van de lichtslinger is dat je deze zelf moet monteren. Iedereen kan het maar het vereist even wat tijd en nauwkeurigheid. Ook is het totale energieverbruik (16,8 watt) van het lampensnoer iets aan de hoge kant als je kijkt naar de relatief lage lichtopbrengst.

Leuk prijsje

Een voordeel van de Cotton Balls is dat er twee extra lampjes bij de set zitten. Helaas wordt er geen extra bolletje meegeleverd. Als je een bolletje kapot knipt moet je dus een nieuw bolletje bestellen. Daartegenover staat dat het een zeer sfeervol lichtobject is en dat je het makkelijk kunt verplaatsen. De katoenen lichtslinger komt echt overal tot zijn recht. Ook de prijs-kwaliteitverhouding vind ik heel goed. Voor een leuk bedrag heb je een mooi en origineel lampensnoer in huis. Een aanrader dus!
© 2015 - 2017 Schoontje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cotton ball dieet: gevaarlijk voor de gezondheidCotton ball dieet: gevaarlijk voor de gezondheidJaarlijks komen er vele honderden diëten bij, maar sommige pogingen tot afvallen om een slanker lichaam te bereiken zijn…
Dorodango (Shiny Mud Balls): Een nieuwe Japanse kunstvormJapan is een land dat vele kunstvormen telt. Enkele heel bekende Japanse kunstvormen zijn: Origami (papiervouwkunst), Ik…
De Swiss Ball is meer dan alleen een bal voor de fitnessBij fitness en fysiotherapie worden veel oefenmaterialen gebruikt. De keuze hierin is zeer ruim en sinds het begin van d…
Katoen om mee te hakenWaarmee je haakt, heeft invloed op het uiteindelijke resultaat. Met katoen zal het sneller gladder ogen dan met wol of k…
Ledlicht in huis, goedkoop en bijzonder!LED-lichtjes ken je allemaal nog wel van de technieklessen. Wat de meeste mensen echter niet weten, is dat LED heel mooi…
Bronnen en referenties
  • www.cottonballlights.com
  • www.cottonballshop.nl/losse-kleine-cotton-balls
  • www.grasonderjevoeten.nl/a-29949118/happy-lights/lichtslinger-happy-lights-lac-assal/

Reageer op het artikel "Cotton Ball Lights voor decoratief en sfeervol licht"

Reactie

Marlous, 23-10-2016 05:16 #1
De winkel in Breda bestaat niet meer helaas. Jammer dat je de balletjes alleen online met verzendkosten kunt kopen. Ik wil graag andere balletjes voor mijn snoer, maar dus ofwel verzendkosten betalen (terwijl ze 0,75/stuk kosten) of meer dan 30,- bestellen. Sowieso is het lastig om de juiste kleur online te kunnen zien, ik kocht ze liever in een winkel. Reactie infoteur, 01-11-2016
De cottonballs zijn in sommige winkels los te koop. Zo kun je ze bij de Kekkestek in Dordrecht ook los kopen. Soms staan standhouders op markten (met name kerstmarkten) met losse cottonballs. Als je veel surft op internet kom je vast nog andere verkopers tegen. Succes!

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 01-11-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!