InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Parasols van heide met mediterrane sfeer

Parasols van heide met mediterrane sfeer

Parasols van heide met mediterrane sfeer Heel veel momenten in het jaar zijn niemands gedachten bij een parasol maar gelukkig telt een jaar meestal ook een aantal heerlijke zomerdagen. Naast het bruinbakken in de zon verlangt menigeen dan ook af en toe om lekker in de schaduw te zitten. Op zo’n moment kan een parasol een onmisbaar attribuut zijn. Parasols zijn in allerlei materialen verkrijgbaar zo ook parasols gemaakt van heide.

Niet omwaaien bij wind

De constructie van een parasol is hetzelfde als die van een paraplu maar wel veel groter. De baleinen kunnen een overspanning maken van meestal tussen de twee en drie meter. De stok van een parasol moet van stevig materiaal zijn en goed verankerd worden in de grond of in een betonnen blok of andere stevige voet. Een parasol moet namelijk niet al van een zuchtje wind omwaaien. Het uitklapmechanisme is dikwijls voorzien van een systeem waarbij minder kracht nodig is om het soms zware baleinensysteem open te klappen.

Behoud van witte huid

Bescherming tegen de zon met een soort parasols gebeurde al duizend jaar voor Christus bij de Egyptische farao’s. Maar het duurde tot rond 1600 voordat parasols in de westerse beschaving in gebruik kwamen en vooral bij de welgestelde klassen. Ook eeuwen daarna werden parasols door de welgestelden gebruikt om aan te tonen dat ze met hun witte huid niet tot de werkende klasse behoorden die in de zon hun brood verdiende.

Parasols met mediterrane sfeer

Hoewel de meeste modellen parasols inklapbaar zijn zoals paraplu’s bestaan er ook vaste modellen. Toeristen die naar de Zuid Europese landen zoals Spanje gaan kennen ze wel. De bespanning van de baleinen is niet met doek maar met een natuurproduct zoals heide. Hetzelfde heideproduct kan ook toegepast worden voor afrasteringen. Dergelijke parasols en afrasteringen zijn ook ideaal om in het thuisland een mediterrane sfeer te creëren. Reizigers die in eigen land nog herinnerd willen worden aan de vakantie kunnen nu ook terecht bij een enkele verkooporganisatie in Nederland. Daar worden producten verkocht die door het Spaanse bedrijf Bruc Girona gefabriceerd worden en inmiddels naar heel Europa worden geëxporteerd.

Parasol belangrijkste product van Bruc Gerona

Parasols van Bruc Girona voldoen aan de eisen van de meest veeleisende klanten. Het materiaal heeft een dikte van minimaal tien centimeter en is vervaardigd van topkwaliteit heide. De parasols zijn ideaal voor in de tuin en voor op het strand en creëren een sfeer die niet met ander materiaal te evenaren is. Maar Bruc Girona heeft een breed scala van producten die vanuit een enorme ervaring met de grondstof heide zijn vervaardigd. Het belangrijkste kant en klaar product is wel de parasol maar daarnaast worden een soort matten van heide gefabriceerd die in rollen worden verhandeld en geschikt zijn om voor diverse andere producten toe te passen zoals afrasteringen.

Parasols worden bedekt met heidematten

De Bruc Girona parasol is een ideaal product voor het brengen van schaduw op stranden en terrassen of in tuinen en bij zwembaden. Het ijzeren raamwerk van de kap, waar de uitgerolde heidematten op rusten, moet voor een goede stabiliteit perfect worden gesmeed zodat het geheel elk type weer kan doorstaan. De parasols worden zodanig geproduceerd dat ze in onderdelen opgeborgen kunnen worden voor bijvoorbeeld opslag in wintermaanden. De hoogten van de parasols kunnen verschillend zijn maar meten in de regel twee meter of twee meter en veertig centimeter.

Heide uit streek rond Girona

De producten worden geheel met de hand gemaakt De grootte van de kap moet voldoende zijn om schaduw te geven aan bijvoorbeeld een ligbed of tuinset. Om die reden bestaat er een keuze uit diverse diameters van 2.00, 2.20, 2.40, 2.60 en 3.00 meter. Naast parasols en afrasteringen worden ook pergola’s van het materiaal vervaardigd. Voor Bruc Girona producten worden alleen de beste heidesoorten gebruikt om hoge kwaliteit van het eindproduct te kunnen garanderen. De gebruikte heide wordt kritisch geselecteerd en is afkomsteg van de streek rond Girona en kan in allerlei opzichten concurreren met materialen als esparto en kunststof.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Parasols van heide met mediterrane sfeer"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 17-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!