InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Boeteclausule bij afzien van kopen een huis

Boeteclausule bij afzien van kopen een huis

In veel koopovereenkomsten is vastgelegd dat de koper tien procent van de koopsom van het huis als boete moet betalen bij afzien van de koop. In de praktijk blijkt de tien procent niet toegekend te worden als het op een rechtszaak uit loopt. De rechter kijkt naar de werkelijk geleden schade. In de meeste koopovereenkomsten van huizen, worden één of meerdere ontbindende voorwaarden opgenomen. Op basis van deze voorwaarden kan de koper toch nog van de koop afzien, ondanks de koopovereenkomst. Eén van de meest gebruikte voorwaarde is het verkrijgen van de financiering. Zodra er geen beroep meer kan worden gedaan om deze ontbindende bepalingen, moet de koop worden doorgezet. Toch kunnen zich situaties voor doen dat de koop geen doorgang kan vinden.

Waarom een boeteclausule opnemen in de koopovereenkomst?

Op het moment dat er overeenstemming is bereikt tussen de verkoper en de koper, moeten partijen erop kunnen vertrouwen dat de andere partij de verplichtingen uit de overeenkomst ook daadwerkelijk gaat nakomen. In het geval de koop toch ontbonden moet worden doordat de koper achteraf bijvoorbeeld de financiering niet rond kan krijgen, moet de verkoper gecompenseerd worden voor de geleden schade. In koopovereenkomsten wordt standaard uitgegaan van 10 procent, maar in de meeste gevallen worden er lagere bedragen toegekend.

Boetebeding wordt steeds vaker een beroep op gedaan

In 2011 blijkt dat de koper die alsnog van de koop wil afzien, steeds vaker wordt aangesproken voor de geleden schade. Dit wordt mede veroorzaakt door de dalende huizenprijzen en de stagnerende huizenmarkt. Door dalende huizenprijzen wordt de geleden schade voor de verkoper namelijk hoger. De voormalige koper kan gevraagd worden om een compensatie voor de feit dat het huis nu verkocht moet worden tegen een lager bedrag. Daarnaast ook bijvoorbeeld voor de kosten die ontstaan doordat er dubbele maandlasten zijn ontstaan.

Vordering verkopen aan een andere partij

Het is mogelijk om een vordering die u hebt op uw contractpartij te verkopen. De claim wordt in dat geval overgenomen door een derde partij en deze zal de koper die van de koop afziet, aansprakelijk stellen voor de geleden schade.

Verkoopjevordering.nl

Via deze website kunt u vorderingen te koop aanbieden. Op de website kunt u een formulier invullen met daarin ook een omschrijving van een vordering. De vordering kan betrekking hebben op een tegoed die u nog hebt uitstaan, maar kan ook betrekking hebben op een verkoopovereenkomst dat verbroken is.

Op basis van de ingevulde gegevens gaan ze bepalen of ze de vordering willen overnemen en het bedrag dat ze er voor willen neertellen. De verkoper van de vordering krijgt vervolgens binnen een paar dagen het afgesproken bedrag uitgekeerd en het bedrijf (onder de naam Credit Retrieve Company B.V.) neemt de vordering over.

Rechtsbijstandsverzekering inschakelen om de koper juridisch aan te spreken

Verkopers die een rechtsbijstandsverzekering hebben, kunnen de verzekeraar inschakelen om de ontstane schade te verhalen. In eerste instantie zal de verzekeraar proberen om het zonder een rechtszaak op te lossen, maar indien er juridische kosten moeten worden gemaakt, zal de verzekeraar de kosten dragen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Metro 20 september 2011

Reageer op het artikel "Boeteclausule bij afzien van kopen een huis"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 21-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!