InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Energielabel woningen

Energielabel woningen

Energielabel woningen Energiekosten drukken steeds zwaarder op onze woonlasten. Kopers of huurders van een woning zijn daarom gebaat bij een juist inzicht in het energieverbruik van een woning. Het energielabel biedt hen dat inzicht. Vanaf 1 juli 2012 is het niet meer mogelijk om een woning zonder energielabel over te dragen.

Wat is een energielabel voor woningen?

Door middel van het woningenergielabel kan men bij het kopen van een huis in één oogopslag zien hoe energiezuinig een woning is in verhouding tot vergelijkbare huizen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van:
  • een klasse-aanduiding variërend van A++ tot en met G;
  • een kleur-aanduiding variërend van donkergroen tot en met rood.

Ter illustratie: een energielabel met de aanduiding A++ (donkergroen) is het zuinigst, een energielabel met de aanduiding G (rood) is het minst zuinig.

Hoe komt men aan een geldig energielabel?

De verkoper c.q. verhuurder van een woning kan bij de afgifte van een energielabel niet volstaan met het uitreiken van een eigenhandig opgesteld A4-tje. Er ligt een uitgebreide rapportage van meerdere pagina’s aan ten grondslag waarin de energiekenmerken van de woning gedetailleerd worden beschreven, doorgaans vergezeld van aanbevelingen om de woning energiezuiniger te maken.

Een geldig energielabel is afkomstig van een gecertificeerde adviseur die de gegevens van het pand invoert in een speciaal daarvoor ontwikkeld softwarepakket. Dat programma berekent vervolgens een energie-index van het betrokken pand. De gegevens van het energielabel worden overigens ook opgenomen in een speciaal daarvoor ingesteld landelijk register.

Welke woningen zijn vrijgesteld van een energielabel?

Er bestaat een aantal uitzonderingen op de verplichting tot afgifte van een energielabel. Hoewel dat geen uitputtende opsomming is, volgen hieronder de voornaamste vrijstellingen:
  • woningen jonger dan 10 jaar zijn vrijgesteld omdat daarbij in het verleden al een zogenaamd energieprestatiecoëfficiënt (EPC) werd berekend. De woningeigenaar c.q. verhuurder kan volstaan met de uitreiking van die EPC-berekening aan de koper of huurder;
  • wie tussen 1 juli 2002 en 1 januari 2008 door een erkend adviseur een Energie Prestatie Advies (EPA) liet opstellen, heeft geen energielabel nodig bij de overdracht van zijn huis;
  • als eigenaar van een monument, een woonboot of een woonwagen hoeft men bij overdracht evenmin een energielabel te verstrekken.

Vanaf wanneer is een energielabel verplicht?

Al vanaf 1 januari 2008 geldt er voor huiseigenaren die hun huis verkopen of verhuren de verplichting om een energielabel aan te vragen dat men aan de nieuwe eigenaar of huurder moet overhandigen. Maar ondanks herhaalde aanpassingen kwam het energielabel nog niet echt van de grond.

Bij meer dan 80% van alle woningverkopen was er van een label nog geen sprake. Weliswaar was zo´n label verplicht maar er stond nog geen sanctie op de overtreding. Vanaf 2013 stelt Brussel het keurmerk verplicht.

Het kabinet Rutte wil echter nóg meer haast maken met de verplichting van het energielabel zodat de woningmarkt er alvast aan kan wennen. Daarom kan vanaf 1 juli 2012 in ons land een woningoverdracht zonder energielabel niet meer bij het kadaster worden geregistreerd.

Verkoopt een huis met energielabel beter?

Verantwoordelijk bewindsman Piet Hein Donner (Volkshuisvesting) suggereerde naar de Kamer in april 2011 nog dat een woning met “groen” energielabel aanmerkelijk beter verkocht dan een vergelijkbare woning zonder label. En dat niet alleen, een huis met een “groen” energielabel zou ook duizenden euro’s meer opbrengen dan een huis met een minder goede energie-beoordeling.

Maar volgens sommigen stelt de minister de voordelen van het energielabel veel te rooskleurig voor. Een energiezuinige woning, voorzien van dubbele beglazing en optimale isolatie, zal volgens hen ook zonder label meer opbrengen dan een pand dat die voorzieningen mist.
Gerelateerde artikelen
Energielabel: energiezuinig kopenEnergielabel: energiezuinig kopenEen energielabel op woningen is sinds 2008 in werking getreden. De energielabel op witgoed geven aan hoe zuinig het appa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Energielabel woningen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 01-10-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!