InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat is de WOZ waarde?

Wat is de WOZ waarde?

De hypotheekrente die u betaalt in verband met uw eigen huis is fiscaal aftrekbaar. Daarnaast is uw eigen huis ook een kostenpost. Over de WOZ waarde moet u namelijk belasting betalen. In de Wet WOZ is vastgelegd dat de gemeente jaarlijks de waarde van het onroerend goed gaat taxeren. De Wet waardering onroerende zaken vormt de basis van heffingen van belastingen voor verschillende overheden. Aan de hand van deze taxatie wordt u onder andere door de gemeente aangeslagen voor rioolrechten, onroerende zaakbelasting en verschuldigde afvalstoffenheffing. Wet WOZ wordt ook gebruikt om de waarde van een tweede huis in kaart te brengen. Jaarlijks wordt de eigenaar aangeslagen in box 3 (vermogensrendementsheffing). De Wet WOZ wordt uitgevoerd door de gemeenten.

Wat is de WOZ waarde?

De WOZ waarde is de opbrengst die de eigenaar voor het huis kan krijgen. Het gaat hierbij dus om de waarde in het economische verkeer. De waardebepaling gaat ervan uit dat het pand vrij en onbezwaard is, dit wil zeggen dat ze er bij de taxatie van uitgaan dat er bijvoorbeeld geen sprake is van erfpacht. In veel gevallen geeft de WOZ-waarde niet op de juiste manier de werkelijke waarde weer. De waarde is vastgesteld aan de hand van verkoopprijzen van vergelijkbare huizen in de omgeving. Indien u het niet eens bent met de waardebepaling, kunt u bezwaar aantekenen. Huiseigenaren zijn er namelijk bij gebaat dat de waarde zo laag mogelijk is.

Hoe vindt de taxatie plaats?

Sinds 2007 vindt deze taxatie jaarlijks plaats. De taxateur zal niet werkelijk een kijkje in alle woningen hoeven nemen. Hierdoor is de waardebepaling niet altijd overeenkomstig de werkelijke waarde die het huis zal opbrengen bij verkoop. De taxatie heeft ongeveer een jaar achterstand. Waardestijgingen in het afgelopen jaar zijn meestal niet meegenomen in de schatting. Hetzelfde geldt voor waardedalingen.

Hoe kom ik er achter hoe hoog mijn WOZ-waarde is?

Jaarlijks ontvangt u van de gemeente een WOZ-beschikking. Hierin wordt u aangeslagen voor een aantal belastingen en ook de waarde van uw huis staat in dit document.

Welke belastingen zijn gebaseerd op de WOZ-waarde?

De volgende belastingen zijn onder andere afhankelijk van de hoogte van de WOZ-waarde:
  • Onroerendezaakbelasting
  • Eigenwoningforfait
  • Heffingen van uw waterschap
Indien een huis op uw naam staat op 1 januari van een jaar, ontvangt u ook de aanslag voor onroerendezaakbelasting. Het maakt hierbij niet uit dat het huis de rest van het jaar op iemand anders zijn naam staat. Huiseigenaren worden jaarlijks ook aangeslagen voor eigenwoningforfait. De hoogte van deze belasting is afhankelijk van de WOZ-waarde. Ook voor het bepaling van de heffing van uw waterschap is de waarde-indicatie van belang.

Hoe kan ik bezwaar maken tegen de hoogte van de WOZ-waarde?

In het taxatieverslag kunt u nadere specificaties vinden hoe ze aan de waardebepaling zijn gekomen. Om bezwaar te maken moet u een bezwaarschrift opstellen en naar de gemeente sturen. Op het internet kunt u eenvoudig voorbeeldbrieven vinden.

Kan de WOZ-waarde gebruikt worden bij aan- en verkoop van het huis?

In de meeste gevallen eist de bank een taxatierapport. Hierin staat namelijk meer dan alleen een waardebepaling. In sommige gevallen staan banken het toe. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het aanvragen van een tweede hypotheek (is wel afhankelijk van de eisen van de bank).
Gerelateerde artikelen
Lening garagebox of garageLening garagebox of garageU wilt een garage of garagebox kopen of bouwen en misschien verhuren. Een extra lening voor een garagebox kan op meerder…
Belastbare inkomsten uit eigen woningDe fiscale regelingen met betrekking tot de eigen woning, vallen onder de noemer belastbare inkomsten uit eigen woning.
Restschulden fiscaal aftrekbaarRestschulden fiscaal aftrekbaarOm huiseigenaren die met een onverkoopbaar huis zitten door een te hoge hypotheek tegemoet te komen, moeten restschulden…

Reageer op het artikel "Wat is de WOZ waarde?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-02-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!