Pas op voor sluwe babbeltrucs via telefoon en internet
Regelmatig krijgen we te maken met telemarketing. Ongevraagde telefonische verkoop. Zodra u merkt dat het aanbod niets voor u is, kapt u het telefoontje natuurlijk direct beleefd af en is er niets aan de hand. Maar het wordt opletten als u geïnteresseerd bent en wilt weten wat het aanbod inhoudt. Want u loopt een risico zodra u in gesprek gaat en vragen gaat stellen aan de tegenpartij, die uiteindelijk beter van u wil worden. Zorg dus dat u niet toehapt en niet als een vis in een scherpe haak bijt. Zeg dus nooit ja, vooral niet omdat alles dat u zegt wordt opgenomen en die geluidsopname tegen u gebruikt kan worden.
Zogenaamd voordelige aanbieding
ConsuWijzer, het consumentenloket van Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM), krijgt regelmatig meldingen over opdringerige verkopers. Verkopers benaderen iemand vaak telefonisch of per internet, onder het voorwendsel van een lage prijs of een speciale aanbieding. Het voordeel stelt echter weinig voor en de vrijblijvende aanbieding blijkt in werkelijkheid een abonnement, waarvan het opzeggen lastig is. De ACM adviseert om niet overhaast in te gaan op aanbiedingen die te aanlokkelijk zijn. Bij telefonische verkoop kan binnen veertien dagen een abonnement altijd schriftelijk worden opgezegd.
Controlelijst
Er kunnen zich natuurlijk situaties voordoen dat u wel geïnteresseerd bent in het aanbod en daar op z'n minst meer van wil weten. Wilt u nader geïnformeerd worden over het telefonische aanbod, zorg dan voor duidelijkheid over de volgende zaken:
Wie is het
- de voor en achternaam van de persoon met wie u spreekt
- door welk bedrijf wordt u gebeld: is het een telemarketingbureau die in opdracht van derden werkt
- wat is de naam van het bedrijf of de instantie voor wie dit telemarketingbureau werkt
- vergeet niet alle gegevens te noteren en vraag ook naar welk telefoonnummer u terug kunt bellen voor het geval u nog vragen heeft, alsmede het e-mailadres en de website waarop u meer informatie vindt
Wat is het
- welk product of welke dienst wordt er precies aangeboden
- kan ik dit product ook bij een ander aanschaffen
- heb ik er voordeel van, wat kan ik er van verwachten
- is er garantie op, waar moet ik zijn als er klachten of vragen zijn
- is er een proeftijd als het om een dienst gaat?
- wanneer wordt het product geleverd of aangesloten
Wat kost het
- is de prijs inclusief BTW
- hoe vaak moet ik betalen, in een keer of over termijnen
- is dit bedrag inclusief alle eventuele bijkomende kosten (denk aan bezorgkosten, milieuheffing, statiegeld)
- zijn er kosten verbonden aan het naderhand opzeggen van een dienst
Bij abonnement of lidmaatschap
Sluit een abonnement of lidmaatschap in principe altijd maar voor maximaal één jaar af. Dus zeg gelijk op wanneer u het afsluit. U kunt dan nooit meer vergeten op te zeggen, als het niet bevalt. En als het wel een succes is dan kunt simpel alsnog verlengen.
Zeg nooit zomaar JA
Belangrijk is het om pas JA te zeggen als je echt op het aanbod wilt in gaan. Soms bevatten de telefoontjes listige Ja-vragen. Je zegt dan te snel ja zonder bewust te zijn dat je in feite met een overeenkomst instemt. Deze “JA “ wordt echter wel op een bandje vastgelegd en is voor het bedrijf het bewijs dat je hebt ingestemd met hun aanbod. Wie tijdens het gesprek twijfelt kan daarom beter vragen alle informatie schriftelijk toe te sturen. Zo kun je er eerst nog rustig thuis over nadenken en eventueel het aanbod bespreken met iemand uit je omgeving.
Annuleren mag
Wie toch ergens op ingegaan is maar daarvan eigenlijk alweer spijt heeft, kan er meestal toch nog onderuit. Bij telefonische verkoop gelden namelijk allerlei regels die de consument beschermen. Zo heb je doorgaans recht op een bedenktijd van zeven werkdagen. De ondernemer moet de consument in het telefoongesprek en later ook per brief informeren over dit recht. Bij een dienst, bijvoorbeeld een telefoonabonnement begint de bedenktijd met de ontvangst van de bief. Als een product besteld is begint de bedenktijd bij ontvangst van het product. Zonder reden mag je het gekochte product terugsturen of de overeenkomst per brief ontbinden.
Het bel-me-niet-register
Wie geen verkooptelefoontjes wil ontvangen kan zijn nummer laten blokkeren via stichting Infofilter. Aansluiting hierbij is echter vrijwillig, dus niet alle bedrijven houden zich er aan. Beter is het
Bel-me-niet register. Als je daar staat genoteerd mogen bedrijven je niet meer ongevraagd bellen.
Lees verder