InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vastgoed & Nationale HypotheekPas geeft groot voordeel

Vastgoed & Nationale HypotheekPas geeft groot voordeel

Vastgoed & Nationale HypotheekPas geeft groot voordeel De Nationale HypotheekPas, NHP, betekent geen ondoorzichtige rekeningen bij hypotheken en allerlei dure verzekeringen voor vastgoed. NHP is vaak de goedkoopste volgens Consumentenbond en Independer. Vanaf juli 2009 moest volledige transparantie bij de doorberekening van advieskosten overal zijn ingevoerd. De pas garandeert ook de goedkoopste overlijdensrisicoverzekering van Nederland en werkt zonder afsluitprovisie.

Vastgoed: de Nationale HypotheekPas

In augustus 2007 werd de Nationale HypotheekPas, NHP, gelanceerd. Een organisatie zonder kantoren, maar met driehonderd op afroep beschikbare adviseurs. De organisatie beschikt over een call centre, maar vertrouwt vooral ook op internet. Het grootste verschil met andere bemiddelaars is dat er per afgenomen product 1.790 in rekening wordt gebracht. Daarbij maakt het niet uit of u via NHP een hypotheek of een verzekering afsluit. Dus onafhankelijk van de hoogte van de hypotheek en zonder dat er later nog via verzekeringspremies provisies worden verrekend. Bent u een starter dan betaalt u 1.390.

Vastgoed: andere aanbieders hypotheken en verzekeringen

Gebruikelijk was het dat een bemiddelaar van de bank of verzekeraar een provisie ontvangt van zeg 1% van het hypotheekbedrag. Hoe hoger en ingewikkelder het product hoe hoger de provisie. Deze provisie wordt via de premiestelling, rentes of anderszins weer op de consument verhaald. Een dertigjarige beleggingshypotheek van 200.000 euro kon een adviseur kaal, dat wil zeggen zonder de provisie op verzekeringen, al gauw 5.500 euro opleveren. Met meerdere producten komt u per consument al gauw aan een veelvoud. U raadt het al wie dat vervolgens moest betalen. Het provisieverbod uit 2013 maakte hier een einde aan.

Vastgoed: No cure no pay

De no cure no pay van de National Hypotheekpas kan u op tal van terreinen verder helpen:
  • Een hypotheek.
  • Een overlijdensrisicoverzekering.
  • Een ontslagvergoeding.
  • Lijfrente sparen.
  • Een direct ingaande lijfrente.

Er zijn ook kortingen mogelijk. Als via de NHP een overlijdensrisicoverzekering afsluit betaalt u voor het afsluiten u 189, maar als tegelijkertijd nog een andere verzekering afsluit, kost u dat voor beide verzekeringen slechts 100.

Andere voordelen

Als u een afspraak maakt met de Nationale HypotheekPas, krijgt u de digitale Nationale Hypotheekpas met uw eigen unieke nummer. Deze geeft ook voordelen na het afsluiten afsluiten van de hypotheek. Via de hypotheekpas hebt u automatisch recht op de goedkoopste notaristarieven in Nederland. U betaalt namelijk nooit meer te veel voor een hypotheek of eigendomsakte, dit inclusief btw. Voor een taxatierapport betaalt u met de pas een vast bedrag, inclusief alle bijkomende kosten en ongeacht de waarde van het huis.

Advieskosten sinds juli 2009

Per 1 juli 2009 deed in ons land het zogenaamd dienstverleningsdocument zijn intrede. Dit document moet op transparante wijze inzicht bieden in de advieskosten, die door een adviseur of bemiddelaar voor financiële producten in rekening worden gebracht. De Nationale HypotheekPas liep hierop in feite jaren vooruit.

Slot

Bovenstaande neemt natuurlijk niet weg dat u zelf ook het aanbod steeds goed moet bekijken. Kijk naar de hypotheekrente en bijbehorende aftrek hypotheekrente, de voorwaarden en de financiële bijsluiter. Want de provisiekosten zijn zeer belangrijk, maar dat geldt natuurlijk ook voor de bijbehorende voorwaarden en verplichtingen die u aangaat.
Gerelateerde artikelen
Hypotheek bij NIBC Direct afsluitenHypotheek bij NIBC Direct afsluitenBij NIBC Direct kunt u online direct uw hypotheek afsluiten. In 2019 is dit zeker tegen een lage hypotheekrente mogelijk…
Meest gestelde vragen van huizenbezittersDe ING heeft de meeste gestelde vragen van huizenbezitters over hun hypotheek op een rijtje gezet op Mijngeld.nl. In dit…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vastgoed & Nationale HypotheekPas geeft groot voordeel"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!