Huis verkopen via YouTube, Facebook of Twitter
Om je huis te kunnen verkopen moet je zijn waar de potentiële kopers ook zijn. Er zijn mogelijkheden via social media, maar het is geen wondermiddel.
Een huis verkopen is de taak van de makelaar. Maar wat als de makelaar ook alleen maar afwacht tot er kopers het kantoortje binnenkomen? Je kunt het verkoopproces versnellen door je huis actief aan te prijzen via het internet. Zoveel mogelijk mensen moeten jouw huis onder ogen krijgen. Met een beetje geluk gaan je contacten je bericht weer delen. Op zo’n manier kun je binnen een paar minuten je huis laten zien aan honderdduizenden mensen. De juiste persoon moet er net tussen zitten, maar het vergroot de verkoopkansen. Verwacht geen wonderen!
Huis opvallend presenteren via social media
Op Twitter zijn er honderden gebruikers actief met het plaatsen van huizen die in de verkoop staan. Een stukje tekst plaatsen met een link naar Funda zal de truc niet doen. Je moet proberen op te vallen in de massa. Plaats bijvoorbeeld een mooie foto waar je huis goed in naar voren komt. Plaats op Facebook ook een foto met een wervende tekst om contacten uit te nodigen om zich verder te verdiepen in het huis. Nog beter is om een film te laten maken, waarin het huis wordt gepresenteerd. De film plaats je op YouTube en de tekst en de film plaats je weer op Facebook. Het kan lonend zijn om een professional in te huren om de foto’s en de video te laten maken.
Bedenk een ludieke actie om op te vallen
In tijden dat er veel huizen te koop staan, moet je opvallen. Waarschijnlijk staan er in jouw buurt nog tientallen vergelijkbare huis in de verkoop tegen vergelijkbare prijzen. Je moet er voor zorgen dat potentiële kopers juist jouw huis nader gaan bestuderen. Jaren geleden is dit geprobeerd door bijvoorbeeld een auto gratis bij het huis aan te bieden. Of als je het huis koopt worden het eerste jaar de maandlasten gedragen door de verkopers. Het zijn vaak acties die erop neer komen dat je een korting krijgt op de verkoopprijs, maar dan in een andere vorm. Het gaat erom dat er aandacht op het huis wordt gevestigd. Met bovenstaande ludieke acties ga je het niet meer redden. Om de media te halen moet je creatief zijn.
YouTube verkoopt geen huizen
De kracht van social media op dit vlak moet niet worden overschat. Dagelijks worden er tientallen opnames van huizen geplaatst op YouTube. Dit is een effectieve manier om geïnteresseerden het huis te laten zien, maar niemand zal op YouTube gaan zoeken naar een huis die ze kunnen kopen. Je kunt meer succes hebben met jouw netwerk op Facebook en Twitter.
Huis verkopen via Twitter
Het probleem met Twitter is het beperkt aantal tekens. Maximaal in 140 tekens moet je de tekst kwijt. Bij Twitter is het belangrijk om sleutelwoorden te gebruiken. Een sleutelwoord moet een zogenaamde hashtag (#) voor worden geplaatst. Door als sleutelwoord #huistekoop te plaatsen, zorg je ervoor dat je huis ook gevonden kan worden in zoekopdrachten. Er zijn meerdere Twitter accounts actief die niets anders doen dan huizen online zetten. Deze accounts hebben veel volgers, maar het zijn hoofdzakelijk verkopers van huizen. Verwacht geen koper te vinden via deze accounts.