InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Verhuren van je huis kan via makelaar en goede afspraken

Verhuren van je huis kan via makelaar en goede afspraken

Verhuren van je huis kan via makelaar en goede afspraken Soms kan er een situatie ontstaan waarbij je in het bezit bent van een huis dat langere tijd leeg zal staan. Zo kan het gebeuren dat men al een andere woning gekocht heeft en met dubbele lasten zit. Ook is het mogelijk dat je voor studie of werkzaamheden langere tijd naar het buitenland vertrekt. Verhuren van de woning kan een goede tijdelijke oplossing bieden als men zorgvuldig te werk gaat. Goed voorbereiden en de juiste maatregelen nemen om problemen te voorkomen zijn hierbij noodzakelijk.

Wat zijn redenen om je huis te verhuren

Er kunnen verschillende omstandigheden zijn waarbij het misschien handig is om je huis te verhuren. Te denken valt aan:
  • Uitzending naar het buitenland voor werkzaamheden kan een reden zijn om je huis te verhuren
  • Men kan een huis erven en het niet direct kunnen verkopen
  • Soms is er al een ander huis gekocht en wordt het eerste huis niet snel verkocht
  • Mensen maken soms een wereldreis en willen hun huis niet zo lange tijd onbewoond laten. Tevens is de huuropbrengst dan een mooie aanvulling op het reisbudget
  • Mensen gaan soms overwinteren en bieden gedurende die tijd hun huis aan.

In deze voorbeeldsituaties maar ook in andere gevallen kan men op zoek gaan naar de mogelijkheid om het huis tijdelijk te verhuren. Dit kan op verschillende manieren:
  • Het huis kan geheel leeg worden opgeleverd
  • Het huis kan gemeubileerd worden verhuurd
  • Het huis kan gestoffeerd worden verhuurd

Gebruik maken van de mogelijkheden van de leegstandswet

De overheid heeft de mogelijkheid verruimd om een leegstaande woning te verhuren. Wel moet men rekening houden met de bepalingen van de leegstandswet. De makelaar is op de hoogte van de regeling en zal je behulpzaam zijn bij het indienen van een verzoek bij de gemeente en indien nodig de hypotheekverstrekker.

Verhuren via de makelaar

Meestal verhuren mensen hun woning via een makelaar. De meeste makelaars zijn aangesloten bij de NVM. en men mag ervan uitgaan dat verhuur veilig zal zijn. De makelaar brengt courtage in rekening voor de bemiddeling. Hij helpt bij het opstellen van het huurcontract of geeft in iedere geval een modelcontract. Soms is er in het geheel geen persoonlijk contact tussen de huurder en verhuurder en lopen alle contacten alleen via de makelaar. Wanneer men het huis verhuurt via de makelaar dan is het verstandig om ook in het contract wat de verhuurder maakt met de makelaar goed vast te leggen welke de rechten en plichten van de verhuurder maar ook welke die van de makelaar zijn.

Rechten en plichten van makelaar

Ook omtrent de verantwoordelijkheid bij problemen in de woning dient duidelijkheid geschapen te worden. Wie controleert wat en op welk tijdstip. Er dient sprake te zijn van een win- win situatie waarbij zowel de makelaar als de verhuurder een positief resultaat mag verwachten. maar daar moet dan wel tegenover staan dat ook de makelaar zijn verplichtingen heeft en hier niet van weg kan lopen.

De makelaar zal tevens informatie geven over de mogelijkheid om de woning te verkopen tijdens verhuur. Soms is een woning dan wat lastiger te verkopen. Dit probleem wordt verholpen als er duidelijkheid is over de verhuurperiode. Immers de datum waarop een woning dan kan worden opgeleverd voor verkoop is ruimschoots op tijd bekend. Het kan zijn dat er toestemming nodig is van de bank en er moet rekening gehouden worden met de fiscale gevolgen van verhuur.

Het huurcontract

In een huurcontract dient te worden opgenomen:
  • Wie de huurder is
  • Wie de verhuurder is
  • De huurprijs
  • De hoogte van de waarborgsom
  • Het adres en een omschrijving van het gehuurde
  • De datum van ingang van het huurcontract en de datum van beëindiging
  • Het tijdstip en de wijze van betaling
  • De afspraken omtrent het onderhoud
  • De huisregels
  • De handtekening van huurder, verhuurder

Wie de huurder is

Het is belangrijk om te weten wie de huurder is en of deze in staat is de huur te betalen. Daarom zal de makelaar hiervoor o.a. loonstroken en bankafschriften dienen te controleren.

Wie de verhuurder is

Van belang is dat de huurder op de hoogte is wie de verhuurder is en hoe men deze kan bereiken in noodsituaties.

Vaststellen van de huurprijs

De makelaar zal de huurprijs vaststellen waarbij rekening gehouden wordt met de staat van de woning, de wijze waarop deze wordt verhuurd en de periode van verhuur. Goede afspraken dienen te worden gemaakt inzake rekeningen van energie, telefoon en internetaansluitingen zodat de verhuurder niet achteraf geconfronteerd wordt met grote of achterstallige rekeningen. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend maar het is haast onmogelijk om achteraf tot verrekening te komen als deze zaken niet goed geregeld zijn.

De waarborgsom

Naast de huur dient er altijd ook een waarborgsom betaald te worden. Deze bedraagt in de meeste gevallen één of twee maanden huur. Ook moet de huur voor tenminste één of twee maanden vooruit betaald worden. Zo heeft de verhuurder in ieder geval een bedrag in handen waarmee zo nodig kleine reparaties betaald kunnen worden.

Omschrijving van het gehuurde

Het is belangrijk om precies te omschrijven hoe de woning eruit ziet, waar deze is gelegen. Maar ook wat er in de woning aanwezig is en datgene wat bij de huur is inbegrepen. Te denken valt aan linnengoed, glaswerk, serviesgoed, witgoed, Wie is aansprakelijk wanneer er iets kapot gaat?

Tijdstip en de wijze van betaling

Het is van belang aan te geven wanneer de huur betaald zal worden. Tevens wat er gaat gebeuren bij niet tijdige betaling.

Afspraken omtrent het onderhoud

Men mag ervan uitgaan dat een woning op normale wijze wordt onderhouden. Toch is het belangrijk om aan te geven dat er bijv. niet in andere kleuren mag worden geschilderd of ramen of deuren verwijderd mogen worden. Ook omtrent het onderhoud van de tuin dienen afspraken gemaakt te worden.

De huisregels

Ondanks dat veel verhuurders hun huis hebben verhuurd via een officiële instantie of makelaar blijkt dat er toch grote problemen kunnen ontstaan. Het ergste wat de verhuurder kan overkomen is als het pand gebruikt wordt als hennepkwekerij. Er is dan iemand die de woning huurt en dan wordt er een hennepkwekerij in het pand gevestigd waarbij naast beschadigingen ook nog illegaal stroom wordt afgetapt. Zie hiervoor de T.V. uitzending van Zembla van 11 april 2013. Het blijkt dat er 15 hennepplantages per dag worden geruimd in woningen waarvan de verhuurder dacht keurige huurders te hebben. Het is goed dit in gedachten te houden alvorens een woning te huur aan te bieden.

Een andere mogelijkheid is dat er ondanks een verbod toch huisdieren worden meegenomen die grote schade aanrichten. Wat te denken van kapot gebeten tafels, blijvende krassen op ramen en deuren, een bank die kapot is, vloerbedekking vervuild etc. bedden die geheel vervuild zijn. Stank die nauwelijks weg te krijgen is.

Soms kan het gebeuren dat men denkt de woning aan één enkele huurder te verhuren en er blijken toch na verloop van tijd meerdere personen in te wonen. Het is mogelijk dat er veel schade wordt aangericht. Luide muziek, problemen met buren zijn bekende problemen.

Een andere valkuil is het onderhoud van de tuin. Wie is aansprakelijk voor het onderhoud van de tuin en wat gebeurt er als de tuin een wildernis is geworden. Ook al is in het contract opgenomen dat er een tuinman mag worden ingeschakeld bij in gebreke blijven dan nog zal het haast onmogelijk zijn om achteraf de betaling terug te ontvangen.

Wie is aansprakelijk

In veel gevallen blijkt dat alleen de verhuurder aansprakelijk is voor de schade welke is ontstaan. Ook al heeft de makelaar zijn courtage ontvangen toch voelt deze zich in de meeste gevallen niet verantwoordelijk. Daarom is het noodzakelijk vooraf goed op papier vast te leggen wat te doen bij problemen en wie aansprakelijk is voor de kosten.

Verhuren en problemen voorkomen

Het lijkt erop dat negatieve berichten ertoe leiden dat mensen hun huis niet meer tijdelijk willen verhuren.Problemen zijn dan ook niet geheel uit te sluiten maar we kunnen wel het risico zoveel mogelijk beperken. Het beste is natuurlijk als men een huurder kan vinden met wie men bekend is. Probeer daarom altijd zo breed mogelijk binnen familie en kennissenkring aan te geven als je het huis wilt gaan verhuren. Daarnaast is het van belang dat er een goede controle plaats heeft. Niet alleen vooraf moeten alle gegevens zorgvuldig gecontroleerd worden maar ook tijdens verhuur moet er worden vastgelegd dat controle mag plaatsvinden. In veel gevallen waarin het is misgelopen was er geen of te weinig controle. Niet alleen de benedenverdieping maar het gehele huis moet op vooraf afgesproken tijdstippen gecontroleerd kunnen worden. Als een huurder hier niet mee in wil stemmen dan heeft deze mogelijk wat te verbergen en ondanks een aantrekkelijk aanbod kan men beter het zekere voor het onzekere nemen en de woning bij weigering niet verhuren.
Gerelateerde artikelen
Woning tijdelijk verhurenDe Leegstandwet geeft de mogelijkheid om uw woning tijdelijk te verhuren. Voor het tijdelijk verhuren van de woning geld…
Leegstandswet en tijdelijke verhuur - nieuwe regelsLeegstandswet en tijdelijke verhuur - nieuwe regelsTijdelijke verhuur in 2019 met vergunning en onder gebruikmaking van de gewijzigde Leegstandwet is een bruikbare oplossi…
Huur BegrippenlijstOf je nu een woning, hospitakamer, studentenkamer of een deel van een woonruimte gaat (ver)huren, je komt in aanmerking…
Woning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flatWoning verhuren: tips bij het verhuren van je huis of flatEen woning verhuren heeft zo zijn voordelen tegenover het verkopen ervan. Bij de verkoop heb je maar een eenmalige opbre…
Als je je woning tijdelijk wilt verhurenJe kunt diverse redenen hebben om je woning voor bepaalde tijd te verhuren. Er zijn verschillende vormen van tijdelijke…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid
  • Programma Zembla 11 april 2013.
  • Wouters advocaten.nl
  • www.nvm.nl

Reageer op het artikel "Verhuren van je huis kan via makelaar en goede afspraken"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 04-12-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!