InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Geen huis kopen, maar leasen

Geen huis kopen, maar leasen

Geen huis kopen, maar leasen In slechtere tijden op de huizenmarkt, biedt het leasen van een huis mogelijk de oplossing. In plaats van een “te koop”-bord wordt er een “te lease”-bord in de tuin geplaatst. Verkopers en makelaars zijn op zoek naar alternatieven voor het verkopen van de huizen die al langere tijd in de verkoop staan. Indien een huis niet te verkopen is binnen een paar maanden, moet er gekeken worden naar de opties. Een verlaging van de vraagprijs is een eerste logische stap, maar is niet altijd mogelijk. In het geval de vraagprijs ongeveer de bodemprijs is kunnen er geen verdere verlagingen doorgevoerd worden. Uw huis aanbieden om te leasen kan de oplossing zijn.

Een huis leasen

In de Verenigde Staten en Engeland is de leaseconstructie succesvol. De verkoper sluit een leasecontract af met de geïnteresseerde. Om aan te tonen dat de geïnteresseerde serieuze belangstelling heeft, moet er bij het aangaan van de overeenkomst een onderling af te spreken bedrag worden voldaan. Dit bedrag is voor de verkoper en het bedrag zal bij latere koop door de huurder verrekend worden met de koopsom. Bij het aangaan van de leaseovereenkomst wordt ook gelijk de koopsom vastgelegd waartegen het huis gekocht kan worden na de afgesproken leaseperiode. Er bestaat geen koopverplichting, maar slechts een optie tot koop. Wordt de overeenkomst niet omgezet in een koopovereenkomst? Dan is de geïnteresseerde het eerder betaalde bedrag aan de verkoper kwijt.

Voordelen en nadelen voor de verkoper

De maandelijkse huur kan gebruikt worden om de hypotheeklasten te dragen. Daarnaast bestaat er een kans dat de tijdelijke huurder het huis uiteindelijk gaat kopen voor een bedrag dat al vastgelegd is. De verkoper blijft eigenaar van het huis en blijft dus ook verantwoordelijk voor het grootonderhoud en het verzekeren van het huis.

Waarom een huis leasen in plaats van huren?

De leaseconstructie biedt voornamelijk voordelen voor de verkoper. De wederpartij heeft meer baat bij het huren van de woning in plaats van een leaseconstructie. Bij het aangaan van de overeenkomst moet er een bedrag in één keer worden voldaan. Onderling wordt er bepaald hoe hoog het bedrag gaat worden, maar het uitgangspunt is dat het een substantieel bedrag betreft. Hierbij moet u eerder denken aan duizenden euro’s in plaats van honderden euro’s. Na afloop van de leaseperiode is er nog een optie tot koop, maar dit is alleen aantrekkelijk als de huizenprijzen zijn gestegen.

Een huis leasen in een dalende huizenmarkt

Na afloop heeft de huurder de mogelijkheid om het huis te kopen voor een bedrag dat is afgesproken bij het aangaan van de lease. Indien de huizenprijzen gezakt zijn in deze periode, heeft de huurder dus de mogelijkheid om het huis te kopen voor een te hoog bedrag. Hij hoeft niet tot koop over te gaan, maar verliest dan wel het eerder gestorte bedrag bij de verkoper. De huurder kan het huis ook niet kopen voor het te hoge bedrag, want er is geen bank die daar een hypotheek voor gaat verstrekken.

Een leaseconstructie biedt voornamelijk voordelen voor de verkoper. In een onzekere markt doet een potentiële koper er verstandiger aan om eerst een huurperiode af te spreken zonder een leaseovereenkomst.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.huizenlease.nl/

Reageer op het artikel "Geen huis kopen, maar leasen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 13-09-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!