InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Queen Anne-meubelen: van antiek tot nieuw

Queen Anne-meubelen: van antiek tot nieuw

Queen Anne-meubelen: van antiek tot nieuw Vooral op internet en in brocante winkels zijn nog veel meubelen te koop geïnspireerd op de Queen Anne-stijl. De antieke exemplaren uit de 18e en 19e eeuw worden vooral gekocht vanwege haar authenticiteit en antiekwaarde. De modellen uit de 20e eeuw om deze te restylen naar de huidige maatstaven en de nieuwe exemplaren vanwege haar combinatie van sierlijk en stoer.

Herkomst Queen Anne stijl

Anna Stuart, bekend als Queen Anne, werd op 6 februari 1665 geboren. Anne werd geplaagd door tal van gezondheidsproblemen. Zo heeft ze te lijden gehad aan de bloedziekte porfyrie en een ernstige vorm van pokken op de leeftijd van 12 jaar. Ze heeft een beperkte opleiding genoten. Anne was van 1702 tot 1707 koningin van Engeland en Schotland en daarna tot 1714 van Groot-Brittannië. Een stijl in de meubel- en bouwkunst, Queen Anne Style, werd naar haar vernoemd.

Bouwkunst

Het afgebeelde gebouw wordt gezien als een voorbeeld van de Queen Anne-architectuur. Het is de meest herkenbare vorm van victoriaanse architectuur vanwege een zeer sierlijk ontwerp. De details waar Queen Anne-bouwkunst om bekend staan zijn:
  • Een stijl dak
  • Gecompliceerde, asymmetrische vorm
  • Naar voren gerichte gevel en erkers
  • Een veranda die zich uitstrekt over een of twee zijden van het huis
  • Ronde of vierkante torens
  • Decoratieve muurvlakken, patroon metselwerk of vakwerk
  • Sier spindels en beugels

Meubelkunst

De Queen Anne-meubelstijl is geïnspireerd op de stijl uit begin 18e eeuw ten tijde van de regering van de Britse koningin Anne. De originele Queen Anne-meubelen zijn een zuivere Engelse stijlontwikkeling en vaak van walnoot, kersen, mahonie en soms van eikenhout gemaakt. Deze stijl was ook zichtbaar in de Britse gebieden in de Verenigde Staten. Hier werden bijvoorbeeld prachtige stoelen gemaakt van massief ongefineerd hout, met ballonvormige zittingen en vaasvormige middenbladen. Verder ontwikkelde de kenmerkende klauwvoet zich midden 18e eeuw. Er werd gesproken van de kromlijnige revolutie. Het was een verfijning van de stijlen die ervoor kwamen. De nadruk lag op subtiliteit en de decoratieve bochten. De gebogen aspecten werden gedomineerd in het ontwerp. De meubelen werden overladen met draai- en geraffineerd snijwerk.

Het sociale thee drinken, dat in de tijd van Queen Anne ontstond creëerde een behoefte aan kleine verplaatsbare stoelen en tafels, evenals porseleinkasten. Boekenkasten en secretaires werden ook ontworpen in de Queen Anne-stijl. De Queen Anne-stijl van het meubilair werd enorm populair onder de hogere klassen in Groot-Brittannië. De belangrijkste elementen van het Queen Anne-meubilair waren:
  • (dier)poten en klauwvoet
  • de S-curve
  • viool- en vaasmarkeringen
  • het snijwerk en de kromming van de rug
  • schelpen
  • bekleding van zijde
  • borduurhandwerk
  • oosterse figuren, dieren en planten
  • draperiekussens

Waarom nu nog steeds populair

De meubels die nu op markten en internet worden aangeboden zijn nog maar zelden uit de 18e eeuw. Het zijn meestal nagemaakte exemplaren in stijl van het origineel en gefabriceerd tot halverwege 20e eeuw. Omdat dit geen antiek is, zijn deze meubels prima geschikt om te restylen. De meubels worden gekenmerkt door de gebogen pootjes en versieringen in het hout en zijn van eikenhout gemaakt met delen eikenfineer.

Er worden nog steeds Queen Anne-imitatiemeubels gemaakt en verkocht. De tafelbladen zijn nu gemaakt van eiken, teak of steigerhout en het onderstel met de gekromde poten is van hoogwaardig grenen. Het onderstel is in verschillende kleuren verkrijgbaar. Voorheen was er sprake van een ingetogen en vrouwelijke uitstraling en dit wordt nu gecombineerd met een stoer ruw blad, wat op maat en naar wens kan worden gemaakt. Er worden veel soorten meubelen aangeduid met de stijl Queen Anne. Zo worden er bedden, bureaus, diverse soorten stoelen, tafels en kasten aangeboden. Wanneer op marktplaats in de titel van de advertenties wordt gezocht op Queen Ann of Queen Anne zijn er veel resultaten te vinden. Dit betreffen dan antieke, gerestylde en nieuwe items.
© 2015 - 2019 Birdy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Queen Anne-meubelen: van antiek tot nieuw"

Infoteur: Birdy
Laatste update: 08-09-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!