InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Interieurtips, ruimtebesparend en functioneel

Interieurtips, ruimtebesparend en functioneel

Interieurtips, ruimtebesparend en functioneel Thuiswerken, een eigen thuiskantoor, het komt steeds meer voor en niet alleen bij ZZP'ers. Wonen en werken wordt in het interieur steeds meer gecombineerd en ook modern en klassiek wordt in het interieur steeds vaker gemixt. Verder krijgen we tijdens ons leven steeds meer spullen die allemaal een plaats moeten vinden in ons interieur. Hoe lossen we dit op en creëren we een leuke werkplek thuis?

Thuiswerken

Thuiswerken wordt de toekomst en dit maakt ons allemaal flexibeler. Wonen en werken zijn zo beter te combineren en daaraan worden onze interieurs steeds meer aangepast. Dit wil helemaal niet zeggen dat ons interieur steeds industriëler moet worden. Modern en classic wordt in het interieur steeds meer gecombineerd, totdat er een gezellige mix ontstaat. Verder wordt er gebruik gemaakt van veelzijdigheid. De eettafel die tevens gebruikt wordt als bureau, of een kleine tafel in een hoek van de gang, zolder of slaapkamer waaraan gewerkt kan worden. Zelfs een inbouwkast kan omgebouwd worden tot een acceptabele werkplek. Gebruik mandjes of glazen potten om het kantoor netjes en overzichtelijk te houden en eventueel aanwezige stapels papier aan het zicht te onttrekken.

Wel is het altijd prettig wanneer je alleen kan zitten. Een werkplaats waarbij je geregeld last hebt van voorbijlopende gezinsleden is misschien wel gezellig maar zeker niet functioneel.

Harmonie in je interieur

Zorg voor samenhang en rust in je in interieur. Gebruik bijvoorbeeld één accentkleur en voer deze door in het gehele interieur. Zet in je huis liever een grote kast van vloer tot plafond dan meerdere kleinere kastjes. Zorg voor een rustige basiskleur en maak het interieur niet te kleurrijk. Laat een teveel aan prulletjes achterwegen en wanneer je wel prulletjes neerzet, groepeer ze dan voor een rustiger beeld. Zorg voor mooie, vlakke, netjes geschilderde wanden. Een goede voorbereiding is hierbij belangrijk. Begin pas met schilderen als de muren mooi vlak zijn, alle scheuren zijn gerepareerd en alle bulten zijn weg geschuurd.

Bron: Unsplash, PixabayBron: Unsplash, Pixabay

Functionaliteit van je meubels

Doordat we wonen en werken steeds meer combineren, is het belangrijk te zorgen voor een functioneel interieur. Een bank die tevens kan dienen als logeerbed, een eetkamerstoel die ook gebruikt kan worden als bureaustoel, dus geschikt is om langere tijd op te zitten. Een eettafel die ook gebruikt wordt als bureau. Een kruk of een poef die zowel gebruikt kan worden als salontafel, maar ook als extra zitplaats. Een kast die van twee kanten te gebruiken is als roomdivider. Vergeet vooral niet om gebruik te maken van de hoogte. Hoge kasten of planken en kastjes hoog aan de muur zorgen voor meer opslagruimte zonder dat het je extra ruimte kost.

Wanneer je ook mensen moet ontvangen in een kantoor aan huis, is het belangrijk dat de kamer waarin dit gebeurt dicht bij de voordeur ligt, zodat eventueel bezoek niet door het hele huis moet lopen. De kamer moet dan ook alleen als kantoor gebruikt worden, zodat er geen studieboek of nog erger speelgoed rondslingert. Dat komt niet erg professioneel over.

Licht in het interieur

Zorg voor voldoende daglicht in je woning. Wanneer je in een donker huis woont, kan je eventueel spiegels gebruiken, waarin het daglicht wordt weerkaatst om hier zo optimaal mogelijk gebruik van te maken. Zorg ook 's avonds voor een goede basisverlichting, aangevuld met sfeerverlichting. Zorg voor voldoende licht om bij te lezen, naast de favoriete stoel. Dat licht hoeft niet altijd aan, maar het is prettig dat het bij de hand is wanneer je er gebruik van wil maken. Vaak is licht een ondergeschoven kindje in ons interieur, terwijl licht zeker in ons soms donkere landje niet onbelangrijk is en wezenlijk kan bijdragen aan ons woongenot en zeker ook ons werkgenot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • http://www.home-designing.com/2013/01/a-dozen-home-workspaces
  • http://www.potterybarn.com/design-studio/articles/home_offices_organized-office.html
  • Afbeelding bron 1: Unsplash, Pixabay

Reageer op het artikel "Interieurtips, ruimtebesparend en functioneel"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 30-11-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Thuiswerken
Schrijf mee!