InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Help, mijn vaatwas is niet schoon!

Help, mijn vaatwas is niet schoon!

Help, mijn vaatwas is niet schoon! Steeds meer mensen gebruiken voor de afwas een vaatwasser. Een vaatwasser is lekker makkelijk en tijdbesparend, maar wat als je vaat er niet schoon uit komt?

De Vaatwasser

Vaatwassers zijn er verschillende merken en formaten. De één is niet per definitie beter dan de ander. Wel worden vaatwassers steeds geavanceerder en wassen ze steeds schoner. Vaatwassers hadden voorheen vaatwasmiddel, glanspoelmiddel en regenereerzout nodig. Tegenwoordig zijn er vaatwastabletten op de markt die alles in één hebben. Hiermee kun je je vaatwas nog gemakkelijker schoon krijgen.

Vaatwastabletten

Er zijn diverse soorten vaatwastabletten op de markt. Er is niet zoveel verschil in de werking van deze vaatwasmiddelen. De één belooft meer glans dan de ander en de ander belooft weer een schonere vaat. Ook in vaatwastabletten wordt er nog steeds doorontwikkeld. Daardoor komen er steeds meer soorten op de markt. Maar een schone vaat is niet zozeer afhankelijk van de gebruikte vaatwastablet, maar van andere factoren. Wel kan de ene vaatwastablet een mooiere glans geven dan de andere. Deze vaatwastabletten zijn vaak wel duurder dan de tabletten met minder functies.

Een schone vaatwas

Het komt regelmatig voor dat je serviesgoed, bestek of pannen uit de vaatwasser haalt, die niet goed schoon zijn.
Voor een schone vaatwas is er een aantal zaken waar je op kunt letten.
  • De vaat voorspoelen is niet nodig, dat zou de tijdsbesparing van een vaatwasser teniet doen. Maar zet niet je vaat met etensresten en al in de vaatwasser. Schraap resten mayonaise, ketchup, aardappel, vlees etc. met een lepel van de borden en uit de pannen, voordat je ze in de vaatwasser plaatst. Eventueel kun je ook met een stukje keukenpapier de borden afvegen, wanneer deze erg vies zijn.
  • Zorg ervoor dat je de vaatwasser goed inruimt. Plaats geen dingen op en boven elkaar. Zet de vieze pannen in het onderste rek van de vaatwasser. Ook vieze borden en snijplanken zet je onderin. Glazen, schoteltjes en kopjes die minder vies zijn zet je in het bovenste rek. Zet niet alle lepels, vorken of messen bij elkaar in het bestekmandje. Plaats ze door elkaar heen, zodat lepels bijvoorbeeld niet tegen elkaar kunnen plakken, zo blijft er vuil tussen zitten. Zorg dat vieze etensborden niet tegen elkaar aanstaan. Laat zo nodig één ruimte open tussen hele vieze borden.
  • Prop de vaatwasser niet helemaal vol. Hoe meer ruimte er overblijft tussen de vaat, hoe schoner deze wordt. Ook wanneer je zoveel mogelijk pannen tegen elkaar probeert te plaatsen in de vaatwasser, worden deze niet helemaal goed schoon. Was de grote pannen beter even met de hand af, of laat ze met de volgende vaatwas meedraaien.
  • Aangekoekte pannen, waar je bijvoorbeeld aardappels of groenten in hebt gekookt en deze vervolgens een poosje hebt laten staan, eerst even weken in water, zodat de etensresten loslaten. Zet je ze zonder te weken in de vaatwasser, dan blijven er resten aan de pannen plakken die heel lastig te verwijderen zijn. Dit geldt ook voor kommetjes waar pap in heeft gezeten.
  • Maak het filter van de vaatwasser, waar etensresten worden opgevangen, iedere dag even schoon. Afspoelen onder de kraan is voldoende.
  • Wanneer schalen zijn aangekoekt door deeg, dan kun je deze beter even meteen na gebruik met de hand afspoelen. Deeg is zeer plakkerig en door een vaatwasser soms lastig te verwijderen.
  • Maak gebruik van de standen op de vaatwasser. De meeste vaatwassers hebben een stand voor extra vieze vaat. Wanneer je vaat heel vies is, gebruik dan de zwaarste stand.
  • Gebruik om de paar weken vaatwasmachinereiniger. Bij gebruik hiervan moet je de vaatwasser één keer zonder vaat laten draaien met deze reiniger.
  • Voor een lekkere geur in je vaatwasser, kun je een vaatwasverfrisser kopen of éénmaal per week een halve citroen in het bestekbakje mee laten draaien.
Gerelateerde artikelen
Poetsen met azijn en citroenPoetsen met azijn en citroenLeer milieuvriendelijk schoon te maken zonder gebruik te maken van chemische stoffen. Veel mensen poetsen met azijn; het…
Wasmachine schoonmaken met soda: hoe doe je dat?Wasmachine schoonmaken met soda: hoe doe je dat?Een wasmachine schoonmaken met soda is een gemakkelijke en doeltreffende manier om jouw wasmachine geheel te ontdoen van…
Hoe kun je geld besparen op schoonmakenHoe kun je geld besparen op schoonmakenWe willen allemaal besparen. Maar weten we eigenlijk wel hoeveel er te besparen valt met dagelijkse zaken? Zoals schoonm…
Goedkoop schoonmakenIs het voor jou ook zo herkenbaar? De kast met schoonmaakmiddelen puilt uit met middelen van allerlei dure merken die ee…
Vaatwasser onderhoudenVaatwasser onderhoudenEen vaatwasser is een heel gemakkelijk gebruik voor mensen die weinig tijd hebben om de afwas te doen, maar ook deze app…

Reageer op het artikel "Help, mijn vaatwas is niet schoon!"

Reactie

Bobby, 17-01-2013 21:54 #1
Hallo
Ik heb op de vaat in het bovenste rek plakkerig spul zitten, die je er zomaar niet afkrijgt.
alles is al tig keer schoongemaakt. Siemens geeft ook geen uitsluitsel. Mijn machine is al wat ouder, dus repareren is de moeite niet. Weten jullie hoe het kan komen?
Groeten, Bobby

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 21-01-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!