InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zelf kitten en een kitlaag vervangen

Zelf kitten en een kitlaag vervangen

Zelf een kitlaag vervangen of aanbrengen is prima te doen. Als je de onderstaande stappen daarbij volgt dan krijg je een mooi strak resultaat. De keuze van de kitsoort is erg belangrijk. Bepaal daarom vooraf goed met welke kitsoort je wilt gaan werken. Let daarbij ook op of je later de kitlaag wilt verven. Dit kan namelijk niet met alle soorten kit. De benodigdheden die je bij kitten gebruikt zijn beperkt tot een kitspuit, een tube kit en wat zeepsop.

Wat is kitten?

Een kitlaag breng je aan als je een kleine ruimte tussen twee delen met elkaar wilt verbinden. Dit kan met elastische kit of met montage kit. De eerste kitsoort blijft zacht, de tweede wordt hard. Met kit vul je dus een ruimte op zodat er geen vuil in terecht kan komen of zodat er geen toch ontstaat. Kit wordt namelijk ook veel gebruikt bij het zetten van glas in kozijnen. Verder vind je overal in huis wel ergens een kitlaag.

De eigenschappen van kit

Er zijn veel soorten kit te koop. Voor allerlei toepassingen kun je wel een bepaald soort kit aanschaffen. Sommige kitsoorten zijn overschilderbaar, sommige niet. Het verven van kit is niet wenselijk omdat de rekbaarheid van kit vaak groter is dan die van de verflaag. Daardoor kun je scheurvorming in het schilderwerk krijgen. Ook zijn er kitsoorten die speciaal voor in vochtige ruimtes zijn bedoeld. In deze kitsoort zit een anti-schimmel middel toegevoegd. De volgende soorten kit kun je kopen:
  • acrylaat kit
  • aqua seal kit
  • butyleen kit
  • dilitatievoegkit
  • glaskit
  • sanitairkit
  • siliconenkit
  • tixophalt kit

Zelf kitten, de benodigdheden

De voorbereidingen die je moet treffen om een goede kitlaag aan te kunnen brengen zijn belangrijk. Allereerst moet je de ondergrond stof- en vetvrij maken zodat de kit goed hecht. Let er op dat de ondergrond ook droog is.

Je kunt beginnen met kitten. Hiervoor snij je eerst het puntje van de tube kit af. Doe dit met een scherp mesje omdat de tube van dik plastic is gemaakt. Heb je een gaatje gemaakt in de mond van de tube, dan kun je de spuitmond er op draaien. Afhankelijk van de grootte van de voeg waarin je de kit wilt aanbrengen maak je de spuitmond op de juiste maat. De opening in de spuitmond moet ongeveer even groot zijn als de voeg.

Nu kun je de tube kit op het kitpistool zetten. Spuit voorzichtig de kit in de voeg en ga daarbij langzaam en gelijkmatig langs de hele voeg met het kitpistool. Om te stoppen met kitten druk je op de knop achterop het kitpistool. Daardoor verdwijnt in een fractie de druk op de kit.

De kitlaag werk je af met een beetje zeepsop aan je vinger. Maak de laag mooi glad door er overheen te gaan met een natte vinger. De restjes kit kun je in een oude doek of een stukje papier afvegen.

Oude kitlaag vervangen

De meeste kitlagen hoef je jarenlang niet te vervangen. Maar het kan gebeuren dat er zwartsel in de kitlaag verschijnt. Dit is schimmel. Het beste kun je dan de gehele kitlaag vervangen. Om dit goed te doen snij je met een scherp mesje de kitlaag helemaal weg. Je kunt dit ook doen met speciaal gereedschap, de zogenoemde kitsteker. Ook bij een kitlaag vervangen moet je de ondergrond goed schoonmaken. Zorg er wederom voor dat de voeg goed droog en vetvrij is. Je kunt er weer nieuwe kit in spuiten op de manier zoals hierboven is beschreven. Vergeet niet de afwerking voor een mooi en glad resultaat.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Zelf kitten en een kitlaag vervangen"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 21-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!