InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Problemen bij en na het behangen oplossen

Problemen bij en na het behangen oplossen

Behangen op zich is al een kunst. Maar soms gaat het dan toch nog fout. En niets is frustrerender dan na een dag lijm smeren, de trap op klimmen, het behang zo goed mogelijk aan brengen te merken dat het toch niet goed is gegaan. Maar er zijn oplossingen voorhanden. Goed behangen hoe doe je dat? En hoe los je problemen met behangen op?

Vingerafdrukken op behang verwijderen

Als het behangen net klaar is, zijn er soms vingerafdrukken op te zien. Paniek, want dat was niet de bedoeling. Pak wat brood, draai dat tot een bolletje en wrijf daarmee zacht over de vingerafdrukken. Daardoor verdwijnen ze.

Bevestigingsgaten terugvinden na het behangen

Een schilderij weer op dezelfde plaats hangen als waar hij hing? Dan hoeven de gaten in de muur natuurlijk niet eerst gedicht te worden. Steek er een lucifer in. Niet een hele, maar zo dat het kopje dat ontvlambaar is zicht baar blijft. Als het nieuwe behang er overheen gaat, vormen zich daar kleine blaasjes die dus gemakkelijk terug te vinden zijn. Dat blaasje hoeft dan vervolgens alleen doorgeprikt te worden, haal de lucifer eruit en plaats de schroef terug in het gat. Vervolgens kan de lijst of het schilderij gewoon weer worden opgehangen.

Blaasjes op behang

Net behangen en er zijn blaasjes te zien. Pak in dat geval een naainaald en een blaadje vloeipapier, een rollertje en het strijkijzer. Maak in het midden van het blaasje een gaatje met de naald. Maak het dan plat met de roller. Werk daarbij van de buitenkant naar het midden. Bedek het geheel vervolgens met het vloeipapier en houd er het strijkijzer op dat u op de laatste temperatuur heeft gezet. Doet dit gedurende een halve minuut en de blaasjes moeten zijn verdwenen.

Voorkomen dat behang krimpt

Soms gebeurt het dat behang na 2 of 3 dagen laat zien dat het is gekrompen. Er is dan dus meer ruimte ontstaan tussen twee banen in. Heel vervelend, want daarmee is het hele effect vaak weg. Om dit te voorkomen kunnen de rollen behang het best in een zeer koude omgeving worden gelegd zoals de koelkast. Doe dit voor het behangen. Door deze preventieve maatregelen zijn de banen al gekrompen en doen ze dat niet meer in een warmere omgeving.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Problemen bij en na het behangen oplossen"

Reactie

Marina, 16-06-2013 20:26 #1
Bij vliesbehang op de naden lijmresten hebben aanstonds met lauw water erover gegaan maar na het drogen komt er toch nog een glans door hoe kan ik deze verwijderen en gaat dat de dag nadien ook nog?

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!