Hoe maak je zelf een co sleeper?

Een co sleeper is een ideale tussenoplossing voor ouders die niet met hun kinderen samen willen of kunnen slapen in een familiebed. In dit artikel informatie over cosleepers en hoe je er zelf één kan maken.

Wat is een co sleeper?

Een co sleeper is een kinderbedje met 3 zijden. De open zijde is naar het ouderlijk bed gericht. Je kan ze kant-en-klaar kopen of zelf maken. De beroemdste co sleepers zijn die van Arm's reach.

Co sleepers worden vaak gebruikt om borstvoeding te geven aan kleinere baby's. Het grote voordeel hierbij is dat de moeder niet uit bed moet om borstvoeding te geven. Ze kan liggend borstvoeding geven of zittend met kussens in haar rug en de baby rustig in de co sleeper te slapen leggen zonder op te staan.

Je kan een co sleeper ook gebruiken als tussenstap naar een eigen bedje. Zo kan het kind bij de ouders in bed komen liggen als hij lichamelijk contact nodig heeft. Ouders hoeven dan bij nachtmerries of nachtelijke huilbuien niet naar de kamer van hun kind te spurten, maar kunnen hun kind troosten bij hun in bed. Zodra het kind voornamelijk in de co sleeper slaapt, is het tijd voor een eigen bedje.

Hoe maak je zelf een co sleeper?

Aandachtspunten

Op Internet zijn er verschillende handleidingen. Met wat gezond verstand en handigheid kan je elk kinderbedje omtoveren in een cosleeper. Er zijn echter een aantal aandachtspunten:
  • Stevigheid: het bed mag niet wiebelen en moet het gewicht van het kind kunnen dragen.
  • Veiligheid: er mogen geen scherpe kanten of schroeven uitsteken die het kind kunnen verwonden.
  • Veiligheid: er mogen geen spleten of gaten zijn waar het kind in kan komen vast te zitten (zoals tussen de 2 matrassen bijvoorbeeld).
  • Veiligheid: het bed mag niet verschuiven en moet stevig vastgemaakt worden aan het ouderlijk bed.
  • Comfort: het kind moet comfortabel liggen op een aangename matras.
  • Comfort: het kind moet een eigen dekentje hebben.

Een eenvoudige cosleeper

Benodigdheden:
  • babybed (bijvoorbeeld "Sniglar" of "Gulliver" van Ikea)
  • schroeven
  • stevige latje(s) om de zijkant te verstevigen
  • tie wraps of stevig textiel of schroeven om aan het bed te bevestigen (afhankelijk van het ouderlijk bed)

Werkwijze
  1. Verwijder de zijkant van het bedje.
  2. Bevestig de latje(s) met schroeven aan de zijkant (om te voorkomen dat het bed gaat wiebelen)
  3. Bevestig de co sleeper aan het ouderlijk bed met tie wraps (zeker genoeg gebruiken) of stevig textiel (zeer goed aanspannen zodat het niet uitrekt) of schroeven. Er mag geen speling zitten tussen de co sleeper en het ouderlijk bed.
  4. Als de matrassen niet op gelijke hoogte zijn, kan je een opgerolde handdoek of deken tegen de hoogste matras leggen zodat de spleet tussen de matrassen dicht is.
  5. Zorg dat er geen speling is tussen de matrassen door bijvoorbeeld een handdoek of dekentje tussen de zijkant en het matras te steken.

Lees verder

© 2008 - 2020 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor het kopen van een nieuw bedAls je een nieuw bed gaat kopen let je op bepaalde punten. Je let bijvoorbeeld op de ligging en het uiterlijk van het be…
Slapen in een stapelbed: voordelen en nadelenSlapen in een stapelbed: voordelen en nadelenEen stapelbed wordt vaak ingezet bij kleinere kamers. Door het plaatsgebrek in oppervlakte is het aangewezen om in de ho…
Interieur kinderkamer: peutersInterieur kinderkamer: peutersVeel uitgangspunten waarmee je een babykamer inricht, zijn bij de inrichting van een kinderkamer (peuter of klein kind)…
Stille ventilator waarmee je goed kunt slapenStille ventilator waarmee je goed kunt slapenGoed kunnen slapen is nog wel eens lastig met warm weer. Als je dan gebruik maakt van een ventilator in de slaapkamer da…

Hoe gebruik ik een elektrische en Mig-lasapparaat?Hoe gebruik ik een elektrische en Mig-lasapparaat?Lassen is het samenvoegen van metalen delen, waarbij het materiaal op de verbindingsplaats tot smelten wordt gebracht d.…
Een tuinafscheiding neerzettenEen tuinafscheiding neerzettenVoor een beetje privacy in je tuin, kun je het beste een tuinafscheiding maken. maar dan heb je natuurlijk nog de keus o…
Bronnen en referenties
  • Parentingforum: http://parentingforum.vsbnet.be/viewtopic.php?f=16&t=302
  • Arm's reach: http://www.armsreach.com/

Reageer op het artikel "Hoe maak je zelf een co sleeper?"

Reactie

Marianne, 11-08-2011 08:15 #1
Hoi,

Wij willen ook n Co-sleeper gaan maken van een Ikea gulliver bedje. We hebben een box spring zonder ombouw. Heeft iemand tips voor ons hoe je het bedje goed vast kunt maken aan ons bed?

Alvast bedankt!
Groetjes
Marianne Reactie infoteur, 23-08-2011
Beste Marianne,

We hebben voor ons bed tie-wraps (snelbinders) gebruikt. Ik denk niet dat dat mogelijk is bij een boxsrpring. Misschien kan je klemmen gebruiken of met schroeven werken? Bij de doe-het-zelf-zaak kunnen ze je ook advies geven. Eventueel kan je latjes schroeven die de beide bedden aan de onderkant bevestigen. Het belangrijkste is dat de cosleeper geen bewegingsruimte heeft.

Veel succes!

Infoteur: Nesibe
Gepubliceerd: Juni 2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!