InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Welke soorten laminaat zijn er en wat is de beste kwaliteit

Welke soorten laminaat zijn er en wat is de beste kwaliteit

Welke soorten laminaat zijn er en wat is de beste kwaliteit Laminaat is een van de populairste keuzes als vloerbedekking, maar toch weten weinig mensen wat laminaat precies is. Zoals de naam doet vermoeden, is laminaat samengesteld uit een aantal lagen. Dit is precies waar ook de verschillen in soort en kwaliteit uit voortkomen. Zo zijn er laminaatsoorten die beter bestand zijn tegen slijtage, maar er is ook laminaat dat een beter uiterlijk heeft. Daarnaast bestaan er ook laminaatsoorten met speciale kwaliteiten, zoals bijvoorbeeld laminaat dat bestand is tegen water. Al deze soorten laminaat kennen ook verschillende prijzen. Om de kwaliteit onderling goed te kunnen vergelijken, bestaat er gelukkig een classificatie in slijtvastheid, zodat het maken van de goede kwalitatieve keuze geen probleem hoeft te zijn.

Wat is laminaat

Laminaat is een product uit verschillende lagen, meestal in de vorm van planken, die aan elkaar gelegd kunnen worden om op die wijze een vloer te kunnen leggen. Iedere laminaatsoort bevat een kunststof laag aan de bovenzijde, bedoeld om slijtage op te vangen. De kwaliteit van deze laag verschilt, maar kan gemeten worden in diverse kwaliteitsklassen. De laag daaronder is de tekening, welke meestal op een soort papier is gedrukt. Deze tekening is het uiterlijk van het laminaat en kan bijvoorbeeld het uiterlijk van een plank hebben. Daaronder zit een andere, dragende, laag. Deze laag bestaat meestal uit pershout of plastic en is in feite het grootste gedeelte van het laminaat. Helemaal onderop zit weer een plastic onderlaag.

De keuze in uiterlijk, kleur en prijs

Vaak wordt de keuze voor een laminaatvloer bepaald door de kleur of het uiterlijk van de tekening. Gezien de vele soorten laminaat die er zijn, is de keuze in tekeningen ook bijna onuitputtelijk. Een doe-het-zelfzaak heeft meestal al tientallen soorten op voorraad, maar zelfs deze keuze verbleekt bij de keuze die sommige online aanbieders hebben. Waar het voordeel van online bestellen de enorme keuze is, is het in een doe-het-zelfzaak beter mogelijk om de tekening te onderzoeken. Hoe komt deze bijvoorbeeld uit in het licht en is de tekening wel nauwkeurig genoeg? Prijstechnisch kan het in sommige gevallen ook voordelig zijn om online te bestellen, maar sommige acties van doe-het-zelfzaken zijn ook dusdanig goed dat deze goedkoper kunnen zijn dan online bestellen.

Waar bestaat een laminaatvloer uit en welke soorten zijn er

Hoewel de tekening uiteraard belangrijk is, is het wellicht even belangrijk om te kijken naar het soort laminaatvloer. Er zijn vele soorten laminaatvloer te onderscheiden. Het belangrijkste onderscheid zit echter tussen DLP, CPL, DPL en HPL. DLP is direct laminate printing en mist als het ware de bedrukte laag. De bedrukking is direct op de dragende laag gedrukt, meestal van MDF- of HDF-materiaal. Bij CPL, continious pressed laminate, heeft het laminaat wel de eerder genoemde vier lagen, echter is de bovenste laag vrij dun. DPL, direct pressed laminate, bestaat uit de vier standaardlagen en heeft een reguliere dikte bovenlaag. HPL, high pressured laminate, is de hoogste kwaliteit laminaat. De toplaag, de laag die slijtage moet tegenhouden, is bij HPL dan ook samengesteld uit een aantal verschillende lagen kunststof.

Hoe kan ik zien welke kwaliteit laminaat heeft

Verdeling in kwaliteit gebruikersklassen bij laminaat

De kwaliteit van laminaat is dus al gedeeltelijk af te leiden uit de vier productiemanieren van laminaat, waarbij HPL de hoogste kwaliteit is. Toch is er een betere manier om de kwaliteit te meten, dat is het onderscheid in AC-gebruikersklassen.

Om de slijtvastheid te bepalen kijkt men naar de kwaliteit van de toplaag, de kunststof bovenlaag die de tekening beschermt. Hierbij onderscheidt men diverse aanduidingen, de zogenoemde AC-klassen.

Laminaat AC 1 klasse 21

AC 1 klasse 21 is de laagste kwaliteitsklasse en is het minst slijtvast. Deze kwaliteit is in feite niet aan te raden, tenzij het laminaat bijna niet betreden wordt. In een leegstaande kamer of een logeerkamer zou dit gebruikt kunnen worden, maar zodra er sprake is van normaal gebruik is deze kwaliteit ontoereikend.

Laminaat AC 2 klasse 22

AC 2 klasse 22 is geschikt voor regulier gebruik. Deze klasse kan gebruikt worden in kamers die normaal gebruikt worden, maar is wellicht minder geschikt voor een woonkamer of keuken. Van de laatst genoemde locaties is het gebruik toch wat hoger dan bij andere kamers, waardoor er kans is op te veel slijtage.

Laminaat AC 3 klasse 23/31

AC 3 klasse 23/31 is geschikt voor zowel zwaar gebruik binnenshuis als licht commercieel gebruik. Dit is ook de reden van de dubbele aanduiding 23/31 in de klasse.

Laminaat AC 4 klasse 32

AC 4 klasse 32 is een reguliere commerciële klasse, wat betekent dat deze kwaliteit laminaat voor veel commerciële toepassingen geschikt is. Zodra het gebruik zeer intensief wordt, zoals een café of supermarkt, is het wellicht net wat te licht in kwaliteit.

Laminaat AC 5 klasse 33

AC 5 klasse 33 is geschikt voor zwaar commercieel gebruik en zou in die hoedanigheid dus ook gebruikt kunnen worden in drukker bezochte commerciële gelegenheden. Locaties als cafés en supermarkten zijn wellicht nog net iets te zwaar belast voor deze kwaliteit, maar ook dat hangt erg af van de specifieke locatie.

Laminaat AC 6 klasse 34

AC 6 klasse 34 is de zwaarste klasse. Deze kwaliteit kan in feite overal gebruikt worden, mits er niet te veel vocht is. Bij te veel vochtigheid kan laminaat gaan vervormen en dat is voor deze klasse niet anders.

Speciaal waterproof laminaat

Zoals genoemd is laminaat gevoelig voor water. Hoewel dit op het eerste ogenblik niet zo lijkt, vanwege de kunststof bovenlaag, is het materiaal gevoelig voor vervorming door waterschade. Dit komt met name door de tussenlaag, van MDF of HDF. Als deze laag in contact komt met water kan het zich gaan volzuigen en kromtrekken. Er zijn echter ook ruimtes die vrij veel vocht kennen, maar toch voorzien moeten worden van laminaat. Hiervoor zijn speciale soorten ontwikkeld die beter tegen water kunnen dan reguliere soorten. Deze soorten kosten wel wat meer dan regulier laminaat.
© 2017 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Laminaat  hardheid en onderhoudLaminaat hardheid en onderhoudLaminaat is sinds de jaren zeventig alleen maar populairder geworden. Dit duurzame, relatief goedkope en onderhoudsvrien…
Laminaat of parket? Drie argumentenLaminaat of parket is een lastige keuze. Een vloer is namelijk een van de meest bepalende factoren van je interieur. Vee…
Wat kost een houten vloer?Bij het kiezen van een nieuwe vloer gaan veel mensen voor een houten vloer. Het heeft namelijk een warme uitstraling en…
Laminaatvloeren blijven zich nog steeds vernieuwenLaminaatvloeren blijven zich nog steeds vernieuwenLaminaat is inmiddels gemeen goed geworden. Er is bijna geen woning in Nederland te vinden waar geen laminaatvloer aanwe…
Verschil tussen parket en laminaatIn dit artikel leest u over het verschil tussen laminaat en parket. Veel mensen hebben laminaat of parket op de vloer li…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Markusspiske, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Laminaat
  • http://www.nationaleinterieurbank.nl/html/laminaat_klassen.html

Reageer op het artikel "Welke soorten laminaat zijn er en wat is de beste kwaliteit"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 06-02-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!