InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Verhuizen of een traplift laten aanbrengen

Verhuizen of een traplift laten aanbrengen

Voor sommige ouderen kan er een tijd komen dat ze niet meer in staat zijn hun hele huis te gebruiken. De tijd dat ze niet meer het hele huis hoeven te gebruiken gaat daar meestal aan vooraf omdat bepaalde ruimten gewoon niet meer nodig zijn zoals overtollige slaapkamers. Ook een grote zolder levert alleen maar nadeel op omdat die uitnodigt om spullen te bewaren die al lang niet meer nodig zijn. Maar niet meer in staat zijn de bovenverdieping te kunnen gebruiken is dikwijls een probleem omdat zich daar de badkamer bevindt. Een oplossing is dan het laten aanbrengen van een traplift. Of toch liever verhuizen?

Verhuizen afschrikwekkend idee

Helaas is er vaak een minder plezierige reden om niet meer het hele huis te kunnen gebruiken omdat de lichamelijke gesteldheid het niet meer toelaat om trappen te lopen. Bij het bedenken van oplossingen voor dat probleem schrikt het idee van verhuizen zodanig af dat dit voor velen geen optie is. Verknochtheid aan de woning kan daarbij ook meespelen. Ook praktische zaken van de verkoop van de woning of alle sores die verhuizen met zich meebrengt kunnen onneembare barrières vormen.

Zelfstandig hogere etages bereiken met traplift

Als er ook andere ongemakken meespelen is verhuizen naar een gelijkvloerse aanleunwoning of een seniorenflat dikwijls onvermijdelijk. In andere gevallen is er een prima oplossing mogelijk door een traplift te laten aanleggen. Zo’n lift biedt de mogelijkheid om zelfstandig hogere etages te bereiken zonder hulp van buitenaf. Een traplift is een stoel die over een rail glijdt die aan de muur naast een trap is bevestigd en die aangedreven wordt door een motortje.

Liften voor speciale omstandigheden

Meestal bevindt een traplift zich aan de smalle zijde van de trap. In eerste instantie is een traplift bedoeld om personen van beneden naar boven en omgekeerd te vervoeren maar er zijn ook mogelijkheden om goederen zoals een wasmand en stofzuiger te vervoeren. Tevens zijn er speciale trapliften die geschikt zijn om rolstoelen te vervoeren of liften die voorzien zijn van een kinderzitje of geschikt zijn voor mensen met een zeer sterk overgewicht.

Traplift laten aanbrengen goedkoper dan verhuizen

Tenzij een verhuizing volledig door vrienden en kennissen wordt verzorgd zal in alle gevallen de aanschaf van een traplift goedkoper zijn dan een verhuizing. Met het uitkiezen en laten aanbrengen van zo’n lift gaan ook heel wat minder sores gepaard dan met een verhuizing. Diverse firma’s geven uitgebreide informatie over de verschillende modellen van trapliften en het is ook mogelijk om via bepaalde sites vergelijkende offertes aan te vragen. Wel blijft het daarbij verstandig om de aanbiedingen kritisch te vergelijken en alle aspecten van de offertes door te nemen of door te laten nemen door iemand met enig technisch inzicht.

Rechte traplift helaas niet altijd mogelijk

Bij het uitzoeken van een traplift zal snel blijken dat de goedkoopste oplossing het aanbrengen van een rechte traplift is maar dan moet logischerwijze de trap ook recht zijn. Een sterk kostenbesparende factor bij een rechte traplift is dat die standaard geleverd kan worden en niet op maat hoeft te worden gemaakt. De enige maataanpassing is de lengte van de rail die afhankelijk is van de lengte van de trap. Maar de meeste trappen hebben echter één of meer bochten waardoor het plaatsen van een rechte traplift onmogelijk is en de trap maatwerk moet worden. De rail moet dan alle bochten volgen die per trap verschillend kunnen zijn.

Extra’s en bediening traplift

Trapliften worden meestal bediend met een afstandsbediening of joystick en zijn vaak voorzien van een soft start-en-stop mechanisme waardoor geen schokken ontstaan bij het starten en stoppen. Een aantal modellen is uitgerust met sensoren voor de veiligheid waardoor de lift onmiddellijk stopt als er iets mis gaat. Ook zijn er modellen die voorzien zijn van een veiligheidsgordel. Gemakkelijk is ook een draaibare stoel waarbij, afhankelijk van de situatie, comfortabel ingestapt en uitgestapt kan worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Snelleofferte.nl
  • Trapliften-traplift.nl
  • Traplift.nl

Reageer op het artikel "Verhuizen of een traplift laten aanbrengen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 03-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Eigen huis
Schrijf mee!