InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Goedkoop bouwen anno vandaag

Goedkoop bouwen anno vandaag

Goedkoop bouwen anno vandaag De naweeën van de kredietcrisis zijn vandaag de dag nog steeds te voelen in de bouw. Hoewel de kredietcrisis begon in zomer 2007 hebben we daar vandaag de dag nog steeds last van. Banken lenen minder geld uit, en het word ook lastiger om aan geld te komen. Daarom moet het geld slim besteden worden voor het bouwen. U lees in dit artikel over goedkope manieren van bouwen.

Bouwmethodiek

Of u nou van plan bent om een compleet nieuwe woning te bouwen, of de woning uit te breiden. In beide gevallen kiest u een bouwmethodiek waarin u het uitvoert. De bouwmethodiek is zeer belangrijk voor voordelig bouwen. Er zijn verschillende bouwmethodieken zoals gietbouw, stapelbouw en montage bouw (hout of beton). Iedere bouwmethode heeft zijn eigen voordelen en kent zijn eigen kostenplaatje. Niet iedere bouwmethodiek is daarom even geschikt voor uw nieuwbouw of verbouw etc. Er zijn overwegingen die u moet maken, en dit kan zeer ver gaan wat betreft het kiezen van een bouwmethodiek. Een aantal overwegingen zijn bijvoorbeeld de bouwtijd, kosten, flexibiliteit, verwerkbaarheid tot misschien zelfs duurzaamheid. Hierin kunt u zo ver gaan als u zelf wilt, natuurlijk kan een architect u hierbij helpen om bepaalde keuzes te maken.

Wat is goedkoop?

Wanneer u aan goedkoop denkt dan denkt u vast aan een voordelige koop. Alles heeft zijn prijs en daarom dient u bewust voor uw materialen te kiezen, die bijvoorbeeld goedkoop en gemakkelijk/snel te verwerken zijn. Door deze twee aspecten te combineren kunt u goedkoop bouwen.

Zoals hierboven geschreven is niet elke bouwmethodiek even geschikt voor alle projecten, wat betreft de kosten. Daarom moet er goed gekeken worden naar welke bouwmethodiek voor het project het voordeligst is. Maar naast de bouwmethodiek (fundering?) hangt het ook van de gevelbekleding af. Deze twee aspecten vormen samen met de manuren toch wel het grootste kostenpost van het project. Daarnaast zijn er nog wel veel kleine dingen waar ook op bespaard kan worden, maar hier ga ik verder niet op in.

Nieuwe techniek

Naast het bouwen met kalkzandsteen, beton en hout is er nog een materiaal, namelijk piepschuim. Ook wel tempex, eps of PS-hardschuim genoemd. Piepschuim word veel gebruikt als verpakkingsmateriaal van bijvoorbeeld elektronica. Maar piepschuim wordt ook veel toegepast in de wegenbouw, bij viaducten bijvoorbeeld. Bouwen met piepschuim is dus niet geheel onbekend, en word al een tijd toegepast. Alleen word piepschuim in woningbouw nog niet zo veel toegepast. Wanneer piepschuim flink samen wordt geperst bied het genoeg sterkte om er een woning van te bouwen. Het bouwen met piepschuim heeft een aantal grote voordelen:

Lichte bouwmethodiek

Doordat piepschuim licht van gewicht is kunnen de bouwblokken gemakkelijk verplaatst worden door één persoon zonder dat er machines bij te pas komen.

Snel bouwen

Piepschuim blokken zijn gemakkelijk en snel te monteren. Het casco van een woning staat daarom dan ook zeer snel.

Goede isolator

Doordat de constructie uit een dikke wand piepschuim bestaat heeft u een zeer hoge isolatiewaarde. Dit zorgt er voor dat in de winter de warmte goed binnen blijft en dat in de zomer de warmte niet zomaar van buiten naar binnen komt.

Goedkoop

Door een woning te bouwen van piepschuim kan wel tot 2/3 bespaard worden op de bouwkosten.

Maar een woning bouwen van alleen piepschuim is niet voldoende, er moet een frame komen die de piepschuim blokken bij elkaar houd. Of er moeten verticale gaten in het piepschuim zitten zodat het er beton in gestort kan worden, wat zorgt voor een goede stabiliteit.

Deze methode van bouwen kan zeer voordelig zijn. Er zijn echter in Nederland nog niet zoveel bedrijven die dit kunnen leveren, maar ze zijn er wel. De methode is ook nog niet zo bekent in bouwwereld, maar dit is een kwestie van tijd. Want de mogelijkheden van bouwen met piepschuim zijn groot, en het bied ook veel bewegingsvrijheid voor een architect.
© 2011 - 2019 Gekkegerrit, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Villa van Hadrianus of Villa AdrianaDe Villa van Hadrianus, ook wel bekend als de Villa Hadriana, ligt zo'n 30 kilometer verwijderd van Rome in de buurt van…
Anders bouwen, bouwen met piepschuim!Aardbevingen in Chili, Haiti & China hebben ervoor gezorgt dat duizenden mensen bedolven werden onder het puin van hun h…
Bouwen met houtBouwen met houtHet kan erg voordelig zijn om te bouwen met hout. Er is een hernieuwde aandacht voor en steeds meer mensen laten hun won…
Architect Andrea Palladio (1508-1580)Palladio is een aartsvader van de architectuur, zijn boeken worden tot op de dag van vandaag door architectuurstudenten…
Wat kost een architect?Wat kost een architect?Als consument krijgt u nauwelijks te maken met architecten. Indien u een huis gaat bouwen is een architect inschakelen v…

Reageer op het artikel "Goedkoop bouwen anno vandaag"

Reactie

C. H. M. Hogervorst, 19-02-2013 09:42 #1
Mijn vraag is: welke architect en bouwer is het verste in de ontwikkeling van
"bouwen met tempex"? Reactie infoteur, 22-02-2013
Dat is een goede vraag, het staat allemaal alleen nog in de kinderschoenen. Ik zou zo geen goed antwoord kunnen geven op uw vraag.

Mvgr. Gerrit

Infoteur: Gekkegerrit
Laatste update: 05-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!