InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?

Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?

Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt? De ene vindt sneeuw heerlijk om te zien en om sneeuwpop te maken, en de ander blijft binnen lekker warm bij de openhaard. Lees in dit artikel wat belangrijk is als er sneeuw of ijs ligt.

Wat allemaal nodig als het sneeuwt?

Snowsteps

Er is in de maanden oktober t/m februari heel veel vraag naar snowsteps. Dit zijn rubberen elastieken met daaronder ijzeren punten die goede grip geven in de sneeuw en op het ijs. Met de snowsteps is het bijna niet meer mogelijk om uit te glijden. Ze zijn in 2 verschillende soorten maten. Dit zijn 36-41 en 39-46. De snowsteps zijn te koop bij de ANWB winkel en komen begin januari weer in alle filialen in het hele land binnen.

Winterbanden

In Nederland is het niet verplicht om winterbanden te hebben. Wel is het veiliger, vooral met sneeuw en ijs, maar het is nog altijd de keus aan de bestuurder. In de landen Italië, Finland, Noorwegen, Duitsland, Zwitserland, Zweden, Oostenrijk en Frankrijk zijn winterbanden verplicht. Dit betekend: alleen met winterse omstandigheden. Als je in deze landen rijd zonder winterbanden, dan kan je een boete krijgen. Als je een aanrijding krijgt met een andere bestuurder, en je maakt geen gebruik van winterbanden, dan kan dit een rol spelen bij de aansprakelijkheid.

Sneeuwkettingen

Als je op wintersport gaat moet je vaak bergen op en af rijden en dat kan levensgevaarlijk zijn zonder sneeuwkettingen. Daarom is het altijd erg verstandig om sneeuwkettingen te hebben als je op wintersport gaat. Als je aan aanrijding krijgt met een andere bestuurder en jij hebt geen sneeuwkettingen om de banden, dan wordt jij aansprakelijk gesteld (het zelfde verhaal bij de winterbanden). Sneeuwkettingen zijn verplicht als je een blauw bord tegenkomt met daarop een sneeuwketting. De maximale snelheid wat je met sneeuwkettingen mag rijden is 50 km/uur.

Zout strooien

Wat voor veel mensen bekend voorkomt, is het strooien van zout op plekken waar ijs of sneeuw ligt. Hierdoor dooit het, en wordt het minder glad wat voor iedereen toch wel veiliger is. Hierdoor voorkom je ook valpartijen, kneuzingen en botbreuken. Je kan een emmertje zout halen bij de gemeente. Hier betaal je 0,50 voor bij sommige gemeentes.

Overwinteren

Voor mensen die totaal niet van de winter houden met sneeuw en ijs kunnen ervoor kiezen om te overwinteren in een warm land en er dus eventjes tussenuit te gaan uit dit koude landje.

Temperaturen in december

LandenGemiddelde temperatuur
Spanje19
Portugal20
Griekenland17
Turkije18
Marokko18
Egypte22
Thailand27
Australi30
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Macebo, Pixabay
  • www.anwb.nl

Reageer op het artikel "Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 28-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!