InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat is planschade?

Wat is planschade?

Door wijzigingen in bestemmingsplannen of in de Wet ruimtelijke ordening is het mogelijk dat u planschade oploopt. Als benadeelde kunt u hierdoor vermogensschade of inkomensschade ondervinden. Planschade ontstaat na wijziging van de planologie. Er wordt bijvoorbeeld een wijziging doorgevoerd in het bestemmingsplan. Volgens het oude bestemmingsplan hebt u vrij uitzicht vanuit uw huis. Door een wijziging in het plan verliest u uw vrij uitzicht doordat volgens het nieuwe bestemmingsplan er een appartementencomplex gebouwd gaat worden. Hierdoor bent u benadeeld, want uw huis zal waarschijnlijk minder waard gaan worden.

Hoe wordt planschade vastgesteld?

De planschade wordt bepaald door de oude situatie te vergelijken met de nieuwe situatie. Een onafhankelijke deskundige moet vast gaan stellen in hoeverre de benadeelde slechter uit is door de nieuwe planologische situatie.

Wat valt er onder planschade

Het verliezen van vrij uitzicht waardoor u huis minder waard is geworden is slechts één van de voorbeelden. U kunt ook planschade lijden doordat door een wijziging in het bestemmingsplan u niet meer mag gaan bouwen op een door u aangekochte perceel, of door het bouwen van een snelweg krijgt u aanzienlijk meer geluidsoverlast. U kunt uitsluitend een claim indienen indien het vrijstellingsbesluit of het bestemmingsplan waar de claim betrekking op heeft, onherroepelijk is (geen bezwaar of beroep meer mogelijk). De claim moet minimaal betrekking hebben op een vermogens- en of inkomensschade van 2 procent van de totale waarde. Over het algemeen hoeft u niet te verwachten dat u claim snel zal worden afgewikkeld. In de meeste gevallen lopen procedures meerdere jaren.

Indirecte en directe planschade

Indirecte planschade wordt geleden op het moment er wijzigingen worden doorgevoerd in het bestemmingsplan, die een negatief effect hebben op de waardeontwikkeling van het perceel of huis. Dit kan bijvoorbeeld zijn een belemmering van het uitzicht. Directe planschade loopt u bijvoorbeeld op door beperking van uw bouwmogelijkheden op uw perceel.

Waardevermindering en inkomstenderving

Planschade is ook onder te verdelen in waardevermindering en inkomstenderving. Er is sprake van een waardevermindering indien bijvoorbeeld een huis minder waard is geworden door een snelweg die er voor is komen te liggen. Inkomstenderving kan ontstaan in het geval een weg tijdelijk is afgesloten waardoor een commercieel bedrijf minder klanten zal ontvangen.

Bij wie moet u planschade indienen?

Een claim moet u indienen bij de betreffende gemeente, bij het college van Burgemeester en Wethouders. Dit is niet gratis want ze mogen een bedrag in rekening brengen aan behandelingskosten. Het mag hierbij maximaal gaan om 300,- tot 500,- aan kosten. Zij leggen de claim voor aan een onafhankelijke beoordelingscommissie. U moet de claim indienen binnen vijf jaar nadat het schadeveroorzakende besluit definitief en dus onherroepelijk is geworden. Er geldt een uitzondering voor schade die is ontstaan door een wijziging die is doorgevoerd vóór 1 september 2005. Deze schadeclaims moeten uiterlijk 1 september 2010 zijn ingediend.

Vereisten voor planschade

Om voor vergoeding in aanmerking te komen, moet er voldaan worden aan twee vereisten, namelijk:
  • Op het moment dat u het huis kocht kon u de schade niet voorzien;
  • Er heeft geen vergoeding plaatsgevonden (bijvoorbeeld onteigening).

Bestemmingsplan raadplegen bij aankoop woning

Planschade kunt u indienen bij het wijzigen van een bestemmingsplan. In het geval een waardeverminderende maatregel in het bestemmingsplan staat op het moment dat u een huis koopt, kunt u geen planschade claimen. Bij het kopen van een huis doet u er verstandig aan om het bestemmingsplan in te zien. Mogelijk is er iets gepland waardoor de waarde van het huis in de toekomst zal dalen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is planschade?"

Reactie

P. Coenen, 28-01-2012 12:22 #1
De gemeente heeft vergaande plannen om op pl.m. 100mtr van mijn huis vergunning te verlenen voor de bouw van een 40mtr hoge zendmast tbv telefoonverkeer. Buiten het feit dat het ding 40mtr hoog is vrees ik dat door vermeende straling van de mast mijn woning onverkoopbaar zal worden.

P. Coenen

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-02-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!