InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat kost een schilder?

Wat kost een schilder?

Eens in de vijf jaren zou u uw huis moeten schilderen of laten schilderen. Niet iedereen is handig genoeg om dit zelf te doen, of beschikt over te weinig tijd om het zelf te doen. Om het snel en vakkundig te laten schilderen kunt u een schilder inschakelen, maar wat kost dat eigenlijk? Een schilder heeft een vak geleerd en zal uw huis beter gaan schilderen dan niet vakmensen. Het kan u veel geld besparen door het zelf te doen. Een grote rechte vlak schilderen kan iedereen, maar het gaat om onhandig te schilderen delen van het huis. Aan de houten kozijnen moet vaak ook nog herstelwerkzaamheden plaats vinden. Om te voorkomen dat een kozijn volledig gaat rotten moet het beginnende houtrot vakkundig verholpen worden. Ook veel mensen schakelen vakmensen in, omdat ze niet op een ladder op een hoogte van enkele meter willen of durven werken.

Wat kost een schilder?

Zoals bij alle vakmensen zijn de prijsverschillen groot. De tarieven beginnen bij €15 voor niet professionele schilders die u bijvoorbeeld via marktplaats kunt inschakelen. Dit zijn over het algemeen klusjesmensen die zwart willen verdienen door uiteenlopende werkzaamheden te verrichten van tuinonderhoud tot schilderwerk. U kunt geluk hebben door een kwalitatief goede klusjesman tegen het lijf te lopen, maar u kunt ook pech hebben. De professionals rekenen tarieven die op kunnen lopen tot ongeveer €45 per uur. Naast het uurtarief moet u uiteraard ook nog betalen voor de verf en dergelijke. Het is wel zaak om de uren goed bij te houden. U doet er verstandig aan om dagelijks bij hun vertrek aan te geven hoeveel uren ze gewerkt hebben. Indien u dit niet doet moet u achteraf over meerdere dagen aantonen hoeveel uren ze echt actief zijn geweest.

Vast tarief

De meeste schildersbedrijven nemen klussen aan voor een vast bedrag. Dit heeft als voordeel voor de klant dat u niet hoeft bij te betalen indien het werk tegenvalt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als ze meer houtrot tegenkomen dan waar ze van uitgegaan zijn. Voor het schildersbedrijf heeft het als voordeel dat ze kunnen zorgen dat de klus zo snel mogelijk klaar is en dat ze doorkunnen naar de volgende klus. Bij het opstellen van een offerte doet u er wel verstandig aan om duidelijk vast te leggen wanneer ze de klus klaar moet zijn. Doet u dat niet dan kiest de schilder vaak een spoedeisende klus boven uw klus. Vertragingen door slechte weersomstandigheden buiten beschouwing gelaten uiteraard.

Lagere BTW

De overheid heeft tijdelijk de BTW verlaagd indien u een schilder inhuurt. Deze regeling geldt in ieder geval tot 01-01-2011, mogelijk wordt deze verlaging daarna nog verlengd. Een voorwaarde voor de lagere BTW is dat uw huis minimaal 15 jaar oud moet zijn. Normaal gesproken bedraagt de BTW 19 procent, maar voldoet u aan de voorwaarden dan hoeft u slechts 6 procent te betalen. Deze regeling geldt ook voor huurwoningen, maar de meeste verhuurders moeten zelf zorgen voor het schilderwerk buiten.

Onderhoudscontract

Bij bepaalde organisaties kunt u onderhoudscontracten afsluiten. U betaalt een vast bedrag per maand en zij zorgen voor het onderhoud van het verfwerk. Zij schakelen professionele schilders in om jaarlijks uw huis na te lopen en eventueel opnieuw te schilderen. Het kan bijna niet voordelig zijn om een extra schakel tussen u en de schilder te zetten. De organisaties die de onderhoudscontracten aanbieden moeten er namelijk ook aan verdienen. U kunt waarschijnlijk voordeliger terecht bij uw eigen schilder.

Zie ook:
Wat kost een badkamer?
Wat kost een vakman
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een schilder?"

Reacties

De Betere Schilder, 09-06-2010 16:28 #2
'U kunt geluk hebben door een kwalitatief goede klusjesman tegen het lijf te lopen, maar u kunt ook pech hebben.' Gelukkig zijn er kwaliteitsorganisaties als De Betere Schilder die alleen gediplomeerde schilderbedrijven als lid hebben. Kijk anders even op www.betereschilder.nl. De opmerking van Edwin is correct! En dus is het nu nog interessanter om een vakman in te schakelen!

Edwin van Gool, 11-02-2010 17:45 #1
Het BTW tarief van 6% geldt tegenwoordig voor woningen vanaf 2 jaar en ouder. Dit in tegenstelling tot uw informatie vanaf 15 jaar. Dit was wel zo, maar is per 1 oktober 2009 dus aangepast naar 2 jaar! Dit even ter info.

Infoteur: Juul
Laatste update: 07-01-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!