InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe reinig je speelgoed?

Hoe reinig je speelgoed?

Welke producten gebruik je om vuil speelgoed te reinigen? Hoe ontsmet je vuil speelgoed en wanneer? In dit artikel praktische tips met een woordje uitleg.

Welke producten (niet) gebruiken?

Sterk ontsmettende producten zoals bijvoorbeeld Dettol zijn af te raden. De bacteriën zijn dan wel dood, maar deze producten laten vaak resten achter op het speelgoed die schadelijk kunnen zijn bij inname of een allergische reactie kunnen veroorzaken. De huidige generatie biologische afwasmiddelen en wasproducten zijn voldoende om het speelgoed efficiënt te reinigen zonder schadelijke resten achter te laten.

Hoe reinig je speelgoed?

  • mee in de afwas: het meeste speelgoed kan gewoon afgewassen worden. Bijtspeeltjes en andere babyspeeltjes kan je regelmatig mee afwassen. Sommige afwasmiddelen laten een laagje achter. De gezondheidsrisico's zijn afhankelijk van het gebruikte merk. Bij sommige merken is er totaal geen gezondheidsrisico terwijl andere merken wel een schadelijk laagje achterlaten. Daarom was je speelgoed best af met een biologisch afwasmiddel zoals bijvoorbeeld Ecover.
  • in de wasmachine: het meeste speelgoed kan ook in de wasmachine. Gebruik hiervoor het handwasprogramma. Harde plastic speeltjes zoals bijvoorbeeld legoblokken of Little People of badspeeltjes steek je best eerst in een kussensloop (of meerdere kussenslopen overeen) om beschadiging te voorkomen. Zachte speeltjes zoals knuffelberen of zachte poppen of stoffen blokjes kunnen los in de wasmachine. Kleine speeltjes mogen niet los in de wasmachine. Hiervoor kan je ook best biologische wasproducten gebruiken zoals Ecover of Klok, want ook wasproducten kunnen resten achterlaten. Wasverzachter is overbodig, ook bij zacht speelgoed. Harde speeltjes kan je afdrogen na het wassen en zachte speeltjes open laten drogen (op een handdoek bijvoorbeeld) of kort in de droogkast steken.
  • in de afwasmachine: veel speeltjes zoals bijvoorbeeld plastic servies kunen ook in de afwasmachine.
  • in de emmer: groot speelgoed of speelgoed dat je liever niet in de (af)wasmachine steekt, kan je ook even in een emmer in een (biologisch) sopje laten inweken en daarna met een spons of vod wassen. Spleetjes of kleine openingen in (hard) speelgoed kan je met een propere tandenborstel reinigen.

Wanneer speelgoed reinigen?

Een eenvoudige regel is speelgoed reinigen als het vuil is. Vaak ziet het speelgoed er echter niet vuil uit, maar zit het wel vol met bacteriën. Hieronder een aantal tips:

  • Hou een natte vod bij de hand als je het speelgoed 's avonds opruimt. Zo kan je ineens alle vuile speeltjes afkuisen.
  • Veel ouders wisselen speelgoed op regelmatige basis (bijvoorbeeld om de 6 maanden). Zo raakt het kind speelgoed minder snel beu. Maak er een gewoonte van het speelgoed te reinigen voor het opbergen en berg ze op in propere kisten of kratten (stofvrij).
  • Seizoensspeelgoed zoals buitenspeelgoed kan je grondig kuisen bij het opbergen en nog eens afstoffen bij het buitenhalen.
  • Badspeeltjes kan je best even afspoelen (en uitknijpen) na het bad. Zo blijven ze langer proper en hoef je ze slechts drie à vier keer per jaar te wassen.

Tot slot

Leer je kind het speelgoed proper houden. Hou hierbij rekening met de leeftijd van een kind: een peuter bijvoorbeeld begrijpt minder dan een kind van 10. Eenvoudige regels zoals bijvoorbeeld niet eten op de slaapkamer of speelkamer voorkomen veel extra werk.
© 2008 - 2019 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De speel-o-theek, speelgoed lenen in plaats van kopenHeel veel kinderen hebben veel te veel en te duur speelgoed waar ze uiteindelijk haast niet mee spelen. Het dure speelgo…
Goedkoper speelgoed kopenDoor goed op de prijzen te letten, en door goed te vergelijken, kunt u speelgoed goedkoper kopen. U zou ook kunnen overw…
Little Tikes: soorten speelgoed en verkooppuntenLittle Tikes: soorten speelgoed en verkooppuntenLittle Tikes speelgoed is zeer populair kinderspeelgoed. Het speelgoed kenmerkt zich door de uitgesproken vrolijke kleur…
Waarom houten kinderspeelgoed kopenLoop een speelgoedwinkel binnen en je wordt als het ware overvallen door een assortiment dat bijna geheel uit plastic be…

Reageer op het artikel "Hoe reinig je speelgoed?"

Infoteur: Nesibe
Gepubliceerd: 03-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!