InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat is een goed regenpak?

Wat is een goed regenpak?

Wat is een goed regenpak? In Nederland regent het zeer regelmatig. Om onderweg droog te blijven bestaan er verschillende mogelijkheden. Een van de bekendste en meeste gebruikte is een regenpak. Een regenpak kan lang meegaan, maar het kan ook zijn dat na een flinke regenbui blijkt dat er zwakke punten in het regenpak zitten. Na langdurig gebruik en veel slijtage kan de kwaliteit van een regenpak ook achteruit gaan.

Waarom een regenpak?

Een regenpak beschermt u tegen de regen, maar een goed regenpak bied ook bescherming tegen de wind. Een regenpak is een van de best beschermende middelen tegen de regen. Met een paraplu bestaat er een grote kans dat u alsnog nat wordt. Vooral als de wind ongunstig staat bestaat er een grote kans dat vooral uw broek alsnog nat wordt. Daarbij blijft met een paraplu uw haar wel droog, maar tijdens het fietsen is een paraplu zeer onhandig. Een regenponcho bekleed vaak slechts een deel van het lichaam. Een deel van de armen en benen zijn niet bedekt waardoor u alsnog nat wordt. Een regenpak bestaande uit een regenjas en een regenbroek is dan ook het beste tegen de regen.

Een ademend regenpak

Veel mensen vinden het nare van een regenpak dat ze er zo in gaan zweten. Het regenpak wordt voornamelijk gedragen door fietsers waardoor men het door inspanning ook warm krijgt. Het gevolg is dat u gaat zweten en dat het regenpak aan de huid gaat plakken waar er geen kleding tussen u en de jas zit. Kijkt u dus naar een regenpak die ademt. Dit houdt in dat het regenpak vocht van binnen naar buiten laat gaan, maar er kan geen vocht van buiten naar binnen. Dit voorkomt dat het zweet in het regenpak blijft hangen. Zo komt u met een frisser gevoel op uw bestemming aan.

De maat

Dit houdt in dat u ten eerste kiest voor een regenpak die qua maat goed past. Een broek waarvan de pijpen op de grond hangen kunnen ervoor zorgen dat u struikelt of deze kunnen tussen de spaken van de fiets terecht komen. Daarnaast loopt een te groot regenpak ook onaangenaam. Een regenpak moet echter ook weer niet te strak zitten. U wilt uw regenpak namelijk wel over een dikke trui kunnen dragen. Als de maten los verkrijgbaar zijn doet u er daarom goed aan om de jas groter te kopen dan de regenbroek. Regenpakken vallen vaak bewust groot uit zodat u er kleding onder kunt dragen. Kies daarom altijd voor een regenpak die u kunt passen.

Veiligheid

Een regenpak wordt het vaakst in de herfst gedragen. In de herfst wordt het alweer later licht en vroeger donker. Tijdens storm is het op de dag vaak ook donkerder op straat. Om veilig over straat te gaan kunt u kiezen voor een regenpak die reflecteert. Zo bent u goed zichtbaar in het donker. Daarnaast is de capuchon nog van belang. De meeste capuchons zijn vrij groot en beperken daardoor u zicht als u deze opdoet. Om dit te voorkomen kunt u kiezen voor een capuchon die verstelbaar is. Een verstelbare capuchon zal ook niet zo snel afwaaien zodat u ook nog beter droog zult blijven.

Inregenen

Naast zweten is het inregenen een veel gehoorde klacht over regenpakken. De plekken waar het vaakst water doorheen komt zijn bij de hals, bij risten en jaszakken. Het is wel handig dat de regenbroeken vaak een gat hebben waardoor u in de broekzak kunt, maar het klittenband wat meestal wordt gebruikt maakt deze gaten niet waterdicht. Daarnaast is het handig als de rits van de regenjas alsnog ook wordt bedekt door stof eroverheen die u sluit met klittenband. Zo heeft de rits wel een extra beschermlaag. Kijk of de kraag hoog te sluiten is en fijn past rondom uw nek. Het moet niet tot last zijn, maar een goede aansluiting bij de nek zorgt wel dat er minder regen naar binnen kan.

Overige tips

  • Kies voor een regenpak die goed op te vouwen is en licht is van gewicht zodat u niet teveel en onhandig hoeft te sjouwen.
  • Let er op of er elastiek zit bij de mouwen. Zo heeft u geen last van regen of wind die via uw mouwen naar binnen komt.
  • Een regenpak wassen is niet aan te raden. U kunt het regenpak met een spons schoonmaken.
  • Een regenpak is vooral nuttig en meestal niet mooi. Bedenk waarvoor een regenpak aanschaft.
  • Laat u bij het aanschaffen eventueel goed informeren door winkelpersoneel
Gerelateerde artikelen
Wanneer heet kleding "waterdicht" en hoe wordt dat bepaald?Wanneer heet kleding "waterdicht" en hoe wordt dat bepaald?Bij slecht weer heb je kleding nodig die bij voorkeur waterdicht is. Onder het begrip “waterdicht” verstaat men de eigen…
Paardendekens, maten en gewichtenPaardendekens, maten en gewichtenWil je controle houden over de vacht van jouw paard, dan zul je bij bepaalde weersomstandigheden je paard een paardendek…
Wat is een vlinderkast?Wat is een vlinderkast?Een vlinderkast doet in eerste instantie denken aan een nestkastje voor vogels. Vlinders zoeken graag een beschermd plek…
Wat is het verschil tussen hardshell en softshell jassen?Wat is het verschil tussen hardshell en softshell jassen?Iedereen die wel eens de bever bezoekt kent de termen: softshell en hardshell. Maar wat houden deze termen nou eigenlijk…
Fietsen door de regenOf je nu dagelijks door weer en wind naar je werk fietst, of dat je slechts occasioneel de fiets neemt op een zomerse we…

Reageer op het artikel "Wat is een goed regenpak?"

Reactie

Egbert, 01-03-2015 12:20 #1
Een duidelijk artikel. Tegenwoordig zijn de Hema regenpakken veel gebruikt. Deze zijn echter zwart met minimale reflectie. Slimmer is het om een goed fel gekleurd regenpak te kopen. Je wilt juist opvallen in het verkeer, zeker met regen. Ook de capuchon is misschien nog wat onderbelicht in dit artikel. Zelf vind ik de capuchon het belangrijkste op het regenpak. Het zorgt er niet alleen voor dat je hoofd lekker droog blijft, maar ook dat het regenpak niet aan de bovenkant in regent. Doe de capuchon dus alsjeblieft op wanneer je hem in de winkel past en maak hem ook vast zoals je normaal zou doen!

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 06-10-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!