InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > PostNL raakt pakket kwijt: waar is mijn pakketje nu?

PostNL raakt pakket kwijt: waar is mijn pakketje nu?

PostNL raakt pakket kwijt: waar is mijn pakketje nu? Je hebt een pakketje opgestuurd of wacht met smart op een pakketje wat je hebt besteld op internet. Na enige tijd wachten blijkt het pakketje niet aan te komen of krijg je klachten van degene die op jouw pakketje zit te wachten. Het lijkt er op dat PostNL het pakketje is kwijtgeraakt. Wat nu?

Check bij je buren of in je tuin

Het gebeurt wel eens dat pakketjes zonder bericht worden afgeleverd bij de buren. Dit kunnen je naaste buren betreffen, maar ook buren van een paar huizen verderop. Pakketbezorgers krijgen betaald per afgeleverd pakket en bezorgen het pakket dus heel graag, helaas ook als dat betekent dat het voor de ontvanger niet duidelijk is waar het pakket is afgeleverd. Misschien gaan de buren waarbij het pakketje mogelijk is geleverd er wel van uit dat jij het pakketje zelf komt halen, maar zijn ze er niet van op de hoogte dat jij geen bericht hebt gekregen van waar het pakketje zich bevindt! Vraag dus bij je buren of ze een pakketje voor jou hebben ontvangen.

Daarnaast wil het wel eens voorkomen dat pakketbezorgers het pakketje ergens achterlaten in de tuin, garage of tussen de heg. Check dus of daar ergens het pakketje is te vinden.

Lijkt van allebei de bovenstaande opties geen sprake te zijn, dan moet je je af gaan vragen hoe het pakketje is verzonden: aangetekend of niet?

Aangetekend verzonden of niet?

Als je een pakketje verstuurt zijn er in principe twee mogelijkheden: je verstuurt het pakketje aangetekend of niet. Wanneer een pakketje aangetekend is verzonden betekent dit dat je bent verzekerd voor schade, diefstal of verlies van het pakketje tot een bedrag van 500 euro. Naast de mogelijkheid om het pakket te volgen via een track and trace code, moet de ontvanger ook tekenen voor ontvangst van het pakketje. De tarieven voor het aangetekend verzenden van een pakket zijn 8,60 (tot 10kg) en 14,90 (vanaf 10kg). Is het zoekgeraakte pakketje aangetekend verzonden? Neem dan contact op met PostNL om een vergoeding te krijgen ivm verlies of diefstal van het pakket.
Als het pakketje niet aangetekend is verzonden, wordt het lastiger. PostNL tekent zich dan vrij van zoekraken of beschadigen van pakketjes. De kosten van het versturen van niet aangetekende pakketpost bedraagt 6,75. De optie die je dan nog over hebt is een officiële klacht indienen bij PostNL.

Intern onderzoek PostNL

Als het pakket niet boven water komt, kan degene die het pakket heeft verzonden een officiële klacht indienen bij PostNL. Degene die het pakket zou ontvangen kan dit niet doen! Degene die het pakket heeft verzonden kan contact opnemen met PostNL voor het aanvragen van een formulier waarop de nodige informatie omtrent het zoekgeraakte pakket kan worden ingevuld. Nadat alle informatie is ingevuld kan het formulier retour worden gezonden naar PostNL en start PostNL een intern onderzoek. Dit interne onderzoek kan wel drie maanden duren en biedt geen enkele garantie dat het pakketje boven water komt.

Als je in de toekomst weer een pakket verzendt of laat verzenden is het raadzaam dit aangetekend te versturen. Het gebeurt helaas meer dan eens dat een pakket zoekraakt. Als je een pakket aangetekend verstuurd ben je er zeker van dat je de aankoopwaarde terug kunt vorderen.
© 2014 - 2019 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
PostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesPostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesIedereen heeft met PostNL te maken wanneer je post verzendt. Wanneer je een pakket wilt versturen is dit niet mogelijk v…
Pakket laten bezorgen op zondagPakket laten bezorgen op zondagVandaag besteld morgen in huis. Dat heeft normaal betrekking op alle dagen behalve zondag, maar het is tegenwoordig ook…
Pakket versturen naar Duitsland: vergelijking verzendkostenPakket versturen naar Duitsland: vergelijking verzendkostenOm een pakket naar Duitsland te sturen heeft u de keuze uit verschillende bedrijven die uw pakket kunnen bezorgen. Voorb…
Brievenbuspost PostNL: brievenbus zoekenBrievenbuspost PostNL: brievenbus zoekenWanneer u een brief wilt posten is de kans groot dat u hiervoor gebruikt maakt van een oranje brievenbus van PostNL. De…
Pakket versturen naar België: vergelijking verzendkostenPakket versturen naar België: vergelijking verzendkostenWanneer u een pakket wilt verzenden naar België is het niet altijd eenvoudig om de beste aanbieder te vinden. De verzend…
Bronnen en referenties
  • www.postnl.nl

Reageer op het artikel "PostNL raakt pakket kwijt: waar is mijn pakketje nu?"

Reacties

S. D., 12-01-2018 16:45 #3
Geachte lezer,
Vorige week heb ik een pakket verstuurd en deze is niet bij ontvangen aangekomen. Zij heeft dit verder uitgezocht maar blijkt dat pakket bij haar buren is afgeleverd, maar de buren geven aan nooit iets ontvangen te hebben. Wat nu?

Tess Salamat, 05-07-2017 08:52 #2
Goedendag
Mijn pakket die ik naar België gestuurd heb is zoek geraakt. helaas heb ik geen afzender erop gezet en degene voor wie dit bestemd was.was op vakantie zij heeft in België gevraagd waar haar pakketje is tegen haar is gezegd dat het terug is naar Nederland omdat zij niet thuis was. ik heb en geen afzender en geen track en trace. en nu?

H. Tolhuisen, 31-12-2014 13:24 #1
Ook al verstuur je een pakket aangetekend van 18kg. zoals ik, dan helaas krijg je geen enkele hulp bij het terug vinden/achterhalen. Mijn pakket is volgens postnl afgeleverd terwijl het nooit met tracktrace te achterhalen was. Op mijn vraag waar het dan afgeleverd is, zeggen zij dit niet te mogen vertellen. Ik heb dus geen enkel bewijs waar mijn pakket gebleven is, alleen dat het nooit bij de geadresseerde is aangekomen. Ook is gezegd dat ik mijn geld (bij elkaar +-400) niet word vergoed omdat het pakket is afgeleverd?

Infoteur: Lola90
Laatste update: 19-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!